Αξιολόγηση μαθητών. Απόψεις εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την αξιολόγηση των μαθητών, καθώς και για τους παράγοντες που επηρεάζουν σε αυτή (Master thesis)

Ζαννής, Θεόδωρος


This work highlights the role of teachers in the evaluation process of their students. Evaluation is inherent in everyday routines, and could not fail to be an important parameter of the learning process. This work aims to record the level of training and updating of teachers in relation to the modern evaluation techniques, every day evaluation practices that follow, as well as the factors that influence them in the evaluation process of their students. In order to reach the goal, conceptual approach to conceptual concepts such as student assessment and its basic principles, pupil performance and role in school daily routine is initially conceptualized. The factors influencing students' performance as well as the forms and techniques of traditional and modern assessment are recorded. The survey was attended by 180 secondary school teachers who completed the questionnaire they received electronically, containing questions-structured proposals according to the continuous scale of Likert-type intervals. The results showed that teachers, although they have not attended an assessment course at universities, are trained at a satisfactory rate. To a large extent, they consider that evaluation is useful in many aspects of the learning process, and almost all of them consider that traditional forms of assessment cannot provide the elements that are necessary for teachers to be objective and fair in their pupils' assessment. It also emerges from the results that, although a percentage of teachers have used alternative assessment techniques, they believe that changing curricula and teaching methods will contribute to the widespread use of alternative techniques. Finally, they seem to be influenced by factors that are related to creativity, critical ability, behavior, and student interest, and are not particularly influenced by social factors that affect their students' environment.
Alternative title / Subtitle: Evaluation of students. Views educators of secondary education for the evaluation of students, and for the factors that affect them
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Keywords: Εκπαιδευτικοί;Μαθητές;Επιμόρφωση;Αξιολόγηση μαθήτων;Σχολική επίδοση;Μορφές αξιολόγησης;Teachers;Students;Student Evaluation;School Performance;Feedback;Forms Of Assessment
Description: Μεταπτυχιακή εργασία -- Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας -- Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2019 (α/α 10884)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14138
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία -- ΠΜΣ " Διοίκηση και Οργάνωση Εκαπαιδευτικών Μονάδων"
Submission Date: 2022-03-18T15:14:29Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Publication date: 2019-03-16
Bibliographic citation: Ζαννής, Θ. (2019). Αξιολόγηση μαθητών. Απόψεις εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την αξιολόγηση των μαθητών, καθώς και για τους παράγοντες που επηρεάζουν σε αυτή (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Ζαννής, Θ. (2019). Evaluation of students. Views educators of secondary education for the evaluation of students, and for the factors that affect them (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Στην εργασία αυτή αναδεικνύεται ο ρόλος που έχουν οι εκπαιδευτικοί στη διαδικασία αξιολόγησης των μαθητών τους. Η αξιολόγηση εισέρχεται σε πολλές από τις διαδικασίες της καθημερινότητας, και δεν θα μπορούσε να μην είναι σημαντική παράμετρος της μαθησιακής διαδικασίας. Η εργασία έχει στόχο να καταγράψει το επίπεδο επιμόρφωσης και ενημέρωσης των εκπαιδευτικών σε σχέση με τις σύγχρονες τεχνικές αξιολόγησης, καθώς και τους παράγοντες οι οποίοι τους επηρεάζουν στη διαδικασία αξιολόγησης των μαθητών τους. Για την προσέγγιση του στόχου, αρχικά γίνεται εννοιολογική προσέγγιση βασικών εννοιών όπως είναι η αξιολόγηση των μαθητών και οι βασικές αρχές της, η επίδοση του μαθητή και ο ρόλος της στη σχολική καθημερινότητα. Καταγράφονται οι παράγοντες που επηρεάζουν την επίδοση των μαθητών, καθώς και οι μορφές και τεχνικές της παραδοσιακής, αλλά και της σύγχρονης αξιολόγησης. Στην έρευνα συμμετείχαν 180 εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο που έλαβαν ηλεκτρονικά, το οποίο περιείχε ερωτήσεις-προτάσεις δομημένες σύμφωνα με τη συνεχή κλίμακα διαστημάτων τύπου Likert. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί, επιμορφώνονται σε ικανοποιητικό ποσοστό. Σε μεγάλο ποσοστό θεωρούν ότι η αξιολόγηση είναι χρήσιμη σε πολλές πτυχές της μαθησιακής διαδικασίας, και σχεδόν στο σύνολό τους θεωρούν ότι οι παραδοσιακές μορφές αξιολόγησης δεν μπορούν να δώσουν τα στοιχεία που είναι απαραίτητα στους εκπαιδευτικούς, για να είναι αντικειμενικοί και δίκαιοι στην αξιολόγηση των μαθητών τους. Προκύπτει επίσης από τα αποτελέσματα ότι, παρόλο που κάποιο ποσοστό των εκπαιδευτικών έχει χρησιμοποιήσει εναλλακτικές τεχνικές αξιολόγησης, θεωρούν ότι η αλλαγή στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, αλλά και στις μεθόδους διδασκαλίας, θα συντελέσει στην ευρεία εφαρμογή των εναλλακτικών τεχνικών. Φαίνεται τέλος ότι επηρεάζονται από παράγοντες οι οποίοι σχετίζονται με την δημιουργικότητα, την κριτική ικανότητα, τη συμπεριφορά και το ενδιαφέρον των μαθητών, και δεν επηρεάζονται ιδιαίτερα από τους κοινωνικούς παράγοντες οι οποίοι επιδρούν στο περιβάλλον των μαθητών τους.
This work highlights the role of teachers in the evaluation process of their students. Evaluation is inherent in everyday routines, and could not fail to be an important parameter of the learning process. This work aims to record the level of training and updating of teachers in relation to the modern evaluation techniques, every day evaluation practices that follow, as well as the factors that influence them in the evaluation process of their students. In order to reach the goal, conceptual approach to conceptual concepts such as student assessment and its basic principles, pupil performance and role in school daily routine is initially conceptualized. The factors influencing students' performance as well as the forms and techniques of traditional and modern assessment are recorded. The survey was attended by 180 secondary school teachers who completed the questionnaire they received electronically, containing questions-structured proposals according to the continuous scale of Likert-type intervals. The results showed that teachers, although they have not attended an assessment course at universities, are trained at a satisfactory rate. To a large extent, they consider that evaluation is useful in many aspects of the learning process, and almost all of them consider that traditional forms of assessment cannot provide the elements that are necessary for teachers to be objective and fair in their pupils' assessment. It also emerges from the results that, although a percentage of teachers have used alternative assessment techniques, they believe that changing curricula and teaching methods will contribute to the widespread use of alternative techniques. Finally, they seem to be influenced by factors that are related to creativity, critical ability, behavior, and student interest, and are not particularly influenced by social factors that affect their students' environment.
Advisor name: Σύρπη, Μαρίνα
Examining committee: Σύρπη, Μαρίνα
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 143
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zannis_Theodoros.pdf1.39 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14138
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.