Σχέση των καταναλωτών με την επισήμανση και την διατροφική ετικέτα των τροφίμων (Bachelor thesis)

Κοκοράβα, Ειρήνη/ Κωνσταντινίδου, Μαρία/ Τουτούνη, Κωνσταντίνα


Objective: The main objective of this work is to investigate the methods and factors involved in the reading and understanding of food labels by the general public various parts of Greece. The ultimate goal is to compare our findings with factors already researched by a multitude of scientists. Therefore, the bibliography is extensively reviewed to broaden all the factors that may be responsible for the wrong consumer decisions based on their own personal characteristics. Methodology: A survey was conducted using a questionnaire distributed to a total of 1200 individuals in the summer months of 2018 and the charts and analyzes are presented with the help of the IBM S.P.S.S. STATISTICS V.20. The analysis aims to introduce the factors that are strongly related to reading and understanding nutritional information, in drawing conclusions for each control agent, so that the most important factors that play a role in the reading of food labels and ultimately the final consumer's decision to purchase a product. Results: The majority of respondents belonged to the 18-30 age group, while the majority of the sample, namely 68.1% were women. 58.9% of respondents consider the purchase price as one of the most important criteria for reading the label, while 80% always check the expiration dates and often read the labels. the percentage of children without children is important, 50% of whom appear to be more cautious in the food market. It has also been shown that people with very good health often control or always maintain nutritional claims, while people with moderate health status control them rarely or never. Conclusions: It turns out once again that eating habits are directly linked to issues of an economic nature and not so much to the health of the individual and the family. This is due to the economic situation of a country and the priorities given by consumers. As a consequence, the need to raise awareness of nutrition labeling is highlighted, with the ultimate goal of upgrading consumer health.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολόγων Γεωπόνων και Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής / Τμήμα Διατροφής & Διαιτολογίας.
Keywords: Διατροφική ετικέτα;Επισήμασνση;Διατροφικές συνήθειες;Nutritional label;Labeling;Eating habits
Description: Πτυχιακή εργασία -- Σχολή Τεχνολόγων Γεωπόνων και Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής -- Τμήμα Διατροφής & Διαιτολογίας, 2019 (α/α 10891)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14123
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Submission Date: 2022-03-17T12:14:49Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολόγων Γεωπόνων και Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής / Τμήμα Διατροφής & Διαιτολογίας.
Publication date: 2019-03-29
Bibliographic citation: Κοκοράβα, Ε., Κωνσταντινίδου, Μ., Τουτούνη, Κ. (2019). Σχέση των καταναλωτών με την επισήμανση και την διατροφική ετικέτα των τροφίμων (Πτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Στόχος: Βασικός στόχος της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση των μεθόδων και των παραγόντων που εμπλέκονται στην ανάγνωση και κατανόηση των διατροφικών ετικετών από το ευρύ καταναλωτικό κοινό σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Απώτερος σκοπός είναι η σύγκριση των συμπερασμάτων μας με παράγοντες που έχουν ήδη ερευνηθεί από πλειάδα επιστημόνων. Γι’ αυτό γίνεται ανασκόπηση της βιβλιογραφίας με εκτενή τρόπο, ώστε να διευρυνθούν όλοι οι παράγοντες που μπορεί να ευθύνονται για τις λανθασμένες αποφάσεις των καταναλωτών με βάση τα ιδιαίτερα προσωπικά χαρακτηριστικά τους. Μεθοδολογία: Πραγματοποιήθηκε έρευνα με τη χρήση ερωτηματολογίου, που μοιράστηκε σε συνολικό αριθμό 1200 ατόμων, τους καλοκαιρινούς μήνες του έτους 2018 και παρουσιάζονται τα διαγράμματα και οι αναλύσεις με τη βοήθεια του στατιστικού προγράμματος ΙΒΜ S.P.S.S. STATISTICS V.20. Η ανάλυση στοχεύει στην ανάδειξη των παραγόντων που σχετίζονται ισχυρά με την ανάγνωση και κατανόηση των διατροφικών πληροφοριών, στην εξαγωγή συμπερασμάτων για κάθε παράγοντα ελέγχου, ώστε τελικά να προκύψουν οι σημαντικότεροι, που παίζουν ρόλο στην ανάγνωση των διατροφικών ετικετών και κατ’ επέκταση στην τελική λήψη της απόφασης του καταναλωτή για την αγορά ενός προϊόντος. Αποτελέσματα: Η πλειονότητα των ερωτηθέντων ανήκε στην ηλικιακή ομάδα των 18-30 ετών, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό του δείγματος (68,1%) ήταν γυναίκες. Το 58,9% των ερωτηθέντων θεωρεί την τιμή αγοράς ως ένα από τα πιο σημαντικά κριτήρια για την ανάγνωση της ετικέτας, ενώ το 80% ελέγχει πάντα τις ημερομηνίες λήξης και διαβάζει συχνά τις ετικέτες. Σημαντικό είναι το ποσοστό αυτών που δεν έχουν παιδιά, το 50 % του οποίου προέκυψε πως είναι πιο προσεκτικό στην αγορά τροφίμων. Προέκυψε επίσης, ότι τα άτομα με πολύ καλή κατάσταση υγείας ελέγχουν συχνά ή πάντοτε τους διατροφικούς ισχυρισμούς, ενώ άτομα με μέτρια κατάσταση υγείας τους ελέγχουν σπάνια ή ποτέ. Συμπεράσματα: Αποδεικνύεται για άλλη μια φορά ότι οι διατροφικές συνήθειες είναι άμεσα συνδεδεμένες με θέματα οικονομικής φύσης και όχι τόσο με την υγεία του ατόμου και της οικογένειας. Αυτό συμβαίνει λόγω της οικονομικής κατάστασης μίας χώρας και των προτεραιοτήτων που δίνουν οι καταναλωτές. Κατά συνέπεια, αναδεικνύεται η ανάγκη για προσπάθεια ευαισθητοποίησης της ανάγνωσης των διατροφικών σημάνσεων, με απώτερο στόχο την αναβάθμιση της υγείας των καταναλωτών.
Objective: The main objective of this work is to investigate the methods and factors involved in the reading and understanding of food labels by the general public various parts of Greece. The ultimate goal is to compare our findings with factors already researched by a multitude of scientists. Therefore, the bibliography is extensively reviewed to broaden all the factors that may be responsible for the wrong consumer decisions based on their own personal characteristics. Methodology: A survey was conducted using a questionnaire distributed to a total of 1200 individuals in the summer months of 2018 and the charts and analyzes are presented with the help of the IBM S.P.S.S. STATISTICS V.20. The analysis aims to introduce the factors that are strongly related to reading and understanding nutritional information, in drawing conclusions for each control agent, so that the most important factors that play a role in the reading of food labels and ultimately the final consumer's decision to purchase a product. Results: The majority of respondents belonged to the 18-30 age group, while the majority of the sample, namely 68.1% were women. 58.9% of respondents consider the purchase price as one of the most important criteria for reading the label, while 80% always check the expiration dates and often read the labels. the percentage of children without children is important, 50% of whom appear to be more cautious in the food market. It has also been shown that people with very good health often control or always maintain nutritional claims, while people with moderate health status control them rarely or never. Conclusions: It turns out once again that eating habits are directly linked to issues of an economic nature and not so much to the health of the individual and the family. This is due to the economic situation of a country and the priorities given by consumers. As a consequence, the need to raise awareness of nutrition labeling is highlighted, with the ultimate goal of upgrading consumer health.
Advisor name: Κυρανάς, Ευστράτιος
Examining committee: Κυρανάς, Ευστράτιος
Publishing department/division: Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας
Publishing institution: teithe
Number of pages: 107
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kokorava_Konstantinidou_Toutouni.pdf1.99 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14123
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.