Διαπολιτισμική εκπαίδευση και νομοθετικό πλαίσιο. Απόψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. (Master thesis)

Καπίκη, Δέσποινα


The phenomenon of cultural pluralism in the educational process in our country, raises questions concerning the management of education policy that needs to be exercised in order to address the growing issues. The purpose of this research is to investigate views of teachers on intercultural education in the light of the legislative framework currently applicable to Greek reality. Whether under the present circumstances, the legislative framework supports the needs of the field is investigated, always according to the view of primary education teachers staffing this type of structures. For exploring the views, the chosen method is the quantitative approach, with 169 primary school teacher respondents using a properly configured closed-ended format questionnaire to collect primary data. The analysis of the data was carried out with descriptive and inferential statistics, as far as the questionnaire data analysis is concerned, by splitting questions into four thematic categories. The survey is focused on all types of primary education institutions; general education, intercultural, minority, as well as those with refugees and Roma students, so as to compare, analyse and study the results regarding pupils studying in educationally and culturally heterogeneous environments. Through the theoretical approach, it has been found that there is significant potential to connect and cross - check intercultural education with the existing legislative framework encompassing it. Over time, several ways of coping with adversity between them have been attempted, such as establishing appropriate structures or implementing programs to integrate students coming from different cultural populations, or even implementing teacher training programs. Through the analysis of the results, the inductive approach aims at investigating the correlation between both certain demographics and trends in educational management of intercultural student compositions, and the views and attitudes of teachers with experience in such environments in terms of the legislative framework governing the field. The empirical study has shown that there is a sometimes negative and sometimes positive correlation with the teachers' views, depending on gender, age and their studies on the subject and that the existing knowledge influences the implementation of intercultural education in the educational process in either a positive or a negative manner. The compatibility of views on the legislative framework regarding the dominant trends proposed internationally is partly verified, whereas there are certain points where the approach of the legislative framework deviates from them. Particularly important findings have arisen from teachers' inadequate knowledge of the legislative framework that governs intercultural education but also from the malfunctioning of the law observed in educational practice.7 The ambition of this attempted research is to contribute to the sensitization and motivation to find solutions to this complex phenomenon of interculturalism for the benefit of the educational community
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Keywords: διαπολιτισμική εκπαίδευση;νομοθεσία;πρωτοβάθμια εκπαίδευση;απόψεις εκπαιδευτικών;intercultural education;legislation;primary education;teachers' views
Description: Μεταπτυχιακή εργασία -- Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας -- Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14072
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2022-03-08T14:44:37Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2018-11-10
Bibliographic citation: Καπίκη, Δ.(2018). Διαπολιτισμική εκπαίδευση και νομοθετικό πλαίσιο. Απόψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Το φαινόμενο του πολιτισμικού πλουραρισμού στην εκπαιδευτική διαδικασία στη χώρα μας, αναδύει ερωτήματα ως προς τη διαχείριση της εκπαιδευτικής πολιτικής που πρέπει να ασκείται για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που ολοένα και αυξάνονται. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών σχετικά με τη διαπολιτισμική εκπαίδευση υπό το πρίσμα του νομοθετικού πλαισίου που εφαρμόζεται στη σημερινή ελληνική πραγματικότητα. Διερευνάται κατά πόσο υπό τις παρούσες συνθήκες το νομοθετικό πλαίσιο υποστηρίζει τις ανάγκες του πεδίου, σύμφωνα πάντα με την οπτική εκπαιδευτικών Α/θμιας εκπαίδευσης που στελεχώνουν αυτού του είδους τις δομές. Για τη διερεύνηση των απόψεων η μέθοδος που επιλέχθηκε είναι η ποσοτική προσέγγιση με 169 ερωτηθέντες εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης χρησιμοποιώντας ένα κατάλληλα διαμορφωμένο ερωτηματολόγιο ερωτήσεων κλειστού τύπου για τη συλλογή πρωτογενών δεδομένων. Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με στοιχεία της περιγραφικής και της επαγωγικής στατιστικής όσον αφορά τα δεδομένα των ερωτηματολογίων με χωρισμό των ερωτήσεων σε τέσσερις θεματικές κατηγορίες. Η έρευνα εστίασε σε όλα τα είδη των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης γενικής παιδείας, διαπολιτισμικά, μειονοτικά, με πρόσφυγες και με ρομά ώστε να επιδιωχθεί η σύγκριση, ανάλυση και μελέτη των αποτελεσμάτων από μαθητές που φοιτούν σε ετερογενή εκπαιδευτικά πολιτισμικά περιβάλλοντα. Μέσα από τη θεωρητική προσέγγιση προέκυψε ότι υφίστανται σημαντικές δυνατότητες σύνδεσης και διασταύρωσης της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης με το νομοθετικό πλαίσιο που πλαισιώνεται. Με την πάροδο του χρόνου έχουν επιχειρηθεί αρκετοί τρόποι αντιμετώπισης των μεταξύ τους αντιξοοτήτων, όπως ίδρυση κατάλληλων δομών ή εφαρμογή προγραμμάτων ένταξης μαθητών διαφορετικών πολιτισμικών πληθυσμών ή ακόμη και υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης εκπαιδευτικών. Μέσα από την ανάλυση των αποτελεσμάτων, διερευνάται με επαγωγική προσέγγιση η συσχέτιση τόσο κάποιων δημογραφικών στοιχείων, όσο και των τάσεων της εκπαιδευτικής διαχείρισης διαπολιτισμικών μαθητικών συνθέσεων, με τις απόψεις και τις στάσεις των εκπαιδευτικών που διαθέτουν εμπειρία από τέτοια περιβάλλοντα ως προς το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει το πεδίο. Η εμπειρική μελέτη ανέδειξε ότι υπάρχει συσχέτιση άλλοτε θετική και άλλοτε αρνητική με τις απόψεις των εκπαιδευτικών αναλόγως το φύλο, την ηλικία και τις σπουδές τους σχετικά με το θέμα και ότι οι ήδη υπάρχουσες γνώσεις επηρεάζουν την εφαρμογή της διαπολιτισμικής αγωγής στην εκπαιδευτική διαδικασία με θετικό ή αρνητικό πρόσημο. Διαπιστώνεται εν μέρει η συμβατότητα των απόψεων για το νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με τις κυρίαρχες τάσεις που προτείνονται διεθνώς, ενώ επισημαίνονται και σημεία που η προσέγγιση του νομοθετικού πλαισίου αποκλίνει από αυτές. Ιδιαίτερα σημαντικά ευρήματα ανέκυψαν από την ελλιπή γνώση των εκπαιδευτικών σχετικά με το νομοθετικό πλαίσιο που διέπεται η διαπολιτισμική εκπαίδευση αλλά και τη δυσλειτουργικότητα του νόμου που παρατηρείται στην εκπαιδευτική πράξη. Φιλοδοξία της παρούσας ερευνητικής απόπειρας είναι να συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση και την παρακίνηση για την εύρεση λύσεων του πολύπλοκου αυτού φαινομένου της διαπολιτισμικότητας προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας.
The phenomenon of cultural pluralism in the educational process in our country, raises questions concerning the management of education policy that needs to be exercised in order to address the growing issues. The purpose of this research is to investigate views of teachers on intercultural education in the light of the legislative framework currently applicable to Greek reality. Whether under the present circumstances, the legislative framework supports the needs of the field is investigated, always according to the view of primary education teachers staffing this type of structures. For exploring the views, the chosen method is the quantitative approach, with 169 primary school teacher respondents using a properly configured closed-ended format questionnaire to collect primary data. The analysis of the data was carried out with descriptive and inferential statistics, as far as the questionnaire data analysis is concerned, by splitting questions into four thematic categories. The survey is focused on all types of primary education institutions; general education, intercultural, minority, as well as those with refugees and Roma students, so as to compare, analyse and study the results regarding pupils studying in educationally and culturally heterogeneous environments. Through the theoretical approach, it has been found that there is significant potential to connect and cross - check intercultural education with the existing legislative framework encompassing it. Over time, several ways of coping with adversity between them have been attempted, such as establishing appropriate structures or implementing programs to integrate students coming from different cultural populations, or even implementing teacher training programs. Through the analysis of the results, the inductive approach aims at investigating the correlation between both certain demographics and trends in educational management of intercultural student compositions, and the views and attitudes of teachers with experience in such environments in terms of the legislative framework governing the field. The empirical study has shown that there is a sometimes negative and sometimes positive correlation with the teachers' views, depending on gender, age and their studies on the subject and that the existing knowledge influences the implementation of intercultural education in the educational process in either a positive or a negative manner. The compatibility of views on the legislative framework regarding the dominant trends proposed internationally is partly verified, whereas there are certain points where the approach of the legislative framework deviates from them. Particularly important findings have arisen from teachers' inadequate knowledge of the legislative framework that governs intercultural education but also from the malfunctioning of the law observed in educational practice.7 The ambition of this attempted research is to contribute to the sensitization and motivation to find solutions to this complex phenomenon of interculturalism for the benefit of the educational community
Advisor name: Βιτούλης, Μιχάλης
Examining committee: Βιτούλης, Μιχάλης
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 105
Appears in Collections:(πρωην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kapiki.pdf1.85 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14072
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.