Η επίδραση της επαγγελματικής εξουθένωσης στη συσχετιζόμενη με την υγεία ποιότητα ζωής των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. (Master thesis)

Ευαγγελίδου, Καλλιόπη


Occupational burnout is defined as the psychological syndrome characterized by emotional exhaustion, depersonalization and lack of personal achievement. The purpose of this paper is to investigate the degree of professional exhaustion of Teachers working in public schools of Secondary Education and their impact on their general health status and hence their quality of life. The research sample consisted of 130 teachers working in public high schools, general and vocational high schools, mainly in the prefecture of Karditsa and the other prefectures of Thessaly. For the data collection a structured three-module questionnaire including demographic, individual and occupational characteristics was used, Maslach's professional burnout logging ( MBI ) and SF-36 Life Quality Assessment Questionnaire. In the Maslach Burnout Inventory questionnaire, teachers' statements show that the two Sessions of Occupational Exhaustion, Emotional Exhaustion and Depersonalization are at moderate scoring levels, while the third, Personal Achievement, is at a high level. There are also some statistically significant differences in the way the two sexes respond, as female educators show more signs of emotional exhaustion than men, while male sex seems to outweigh the sense of depersonalization. It is also noted that the position of the teacher in the school unit affects the occurrence of occupational burnout, as the deputy director of a secondary school unit experiences Emotional exhaustion more than a Director or a teacher who only teaches work. As to personal achievement and representation, it stands out the Managing Director. Moreover, the type of school seems to contribute to the occurrence of professional burnout, since from the answers of the research sample it was found that the teachers of the General Lyceums are experiencing to a greater extent their colleagues who work in high schools or vocational high schools. Concerning the results of the SF-36 questionnaire, the score for the eight (8) Health Indicators was very high (M = 60-100) compared to the average (M = 50),8 demonstrating the very good health and quality of life of the research sample. There was also a significant positive correlation ( p = 0.01) in the three sub-scales of the Maslach Burnout Inventory and the eight Health Indicators of the SF-36 Questionnaire. This implies the decisive impact of professional burnout on both the physical and mental health of teachers. The results of the survey have led to some findings, which are not generalizing, since they involve a small sample size, but some aspects of the subject are highlighted. Based on the findings, these teachers have some signs of emotional exhaustion, but in general the professional exhaustion they experience is low, with no significant impact on their mental and physical health. This results in their increased quality of life, which helps them to perform their professional role daily with liveliness and offer
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Keywords: Επαγγελματική εξουθένωση;Υγεία;Ποιότητα ζωής;Εκπαιδευτικοί;Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;Job Burnout;Health;Quality of Life;Teachers;Secondary Education
Description: Μεταπτυχιακή εργασία -- Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας -- Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων,2018 (α/α 10383)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14059
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2022-03-08T12:22:27Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2018-10-10
Bibliographic citation: Ευαγγελίδου, Κ. (2018). Η επίδραση της επαγγελματικής εξουθένωσης στη συσχετιζόμενη με την υγεία ποιότητα ζωής των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Η επαγγελματική εξουθένωση ορίζεται ως το ψυχολογικό σύνδρομο που χαρακτηρίζεται από συναισθηματική εξάντληση, αποπροσωποποίηση και έλλειψη προσωπικών επιτευγμάτων. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση του βαθμού επαγγελματικής εξουθένωσης των Εκπαιδευτικών που εργάζονται σε δημόσια σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και της επίδρασης αυτής στη γενικότερη κατάστασης της υγείας τους και κατά συνέπεια στην ποιότητα της ζωής τους. Το ερευνητικό δείγμα αποτέλεσαν 130 εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε δημόσια Γυμνάσια, Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια, κυρίως του νομού Καρδίτσας αλλά και των υπολοίπων νομών της Θεσσαλίας. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ένα δομημένο ερωτηματολόγιο τριών ενοτήτων που περιελάμβανε δημογραφικά, ατομικά και επαγγελματικά χαρακτηριστικά, το ερωτηματολόγιο καταγραφής της επαγγελματικής εξουθένωσης της Maslach (MBI) και το ερωτηματολόγιο εκτίμησης της ποιότητας ζωής SF-36. Ως προς το ερωτηματολόγιο Maslach Burnout Inventory οι δηλώσεις των εκπαιδευτικών δείχνουν ότι οι δύο υποκλίμακες της Επαγγελματικής Εξουθένωσης , Συναισθηματική Εξάντληση και Αποπροσωποποίηση, βρίσκονται στα μέτρια επίπεδα βαθμολόγησης, ενώ η τρίτη, Προσωπική Επίτευξη, κυμαίνεται σε υψηλό επίπεδο. Υπάρχουν, επίσης, ορισμένες στατιστικά σημαντικές διαφορές στον τρόπο με τον οποίο απαντούν τα δύο φύλα, καθώς οι γυναίκες εκπαιδευτικοί εμφανίζουν περισσότερα σημάδια συναισθηματικής εξάντλησης από τους άνδρες, ενώ το αντρικό φύλο φαίνεται ότι υπερτερεί στην αίσθηση της αποπροσωποποίησης. Διαπιστώνεται, ακόμη, ότι η θέση του εκπαιδευτικού στη σχολική μονάδα επιδρά στην εμφάνιση της επαγγελματικής εξουθένωσης, καθώς ο Υποδιευθυντής μιας σχολικής μονάδας της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης βιώνει Συναισθηματική εξάντληση περισσότερη από έναν Διευθυντή ή έναν εκπαιδευτικό που ασκεί μόνο διδακτικό έργο. Ως προς την προσωπική επίτευξη και την αποπροσωποποίηση, ξεχωρίζει το Διευθυντικό στέλεχος Επιπλέον, ο τύπος σχολείου φαίνεται ότι συντελεί στην εμφάνιση της επαγγελματικής εξουθένωσης, αφού από τις απαντήσεις του ερευνητικού δείγματος διαπιστώθηκε ότι οι εκπαιδευτικοί των Γενικών Λυκείων τη βιώνουν σε μεγαλύτερο βαθμό από τους συναδέλφους τους που εργάζονται σε Γυμνάσια ή Επαγγελματικά Λύκεια. Αναφορικά με τα αποτελέσματα του Ερωτηματολογίου SF-36, βρέθηκε ότι η βαθμολογία για τους οκτώ (8) Δείκτες Υγείας κυμαίνεται πολύ υψηλά (Μ=60-100) σε σχέση με τον μέσο όρο (Μ=50) , αποδεικνύοντας την πολύ καλή υγεία και ποιότητα ζωής του ερευνητικού δείγματος. Διαπιστώθηκε, επίσης, σημαντική θετική συσχέτιση (p=0,01) στις τρεις υποκλίμακες της Επαγγελματικής Εξουθένωσης του Maslach Burnout Inventory και τους οχτώ Δείκτες Υγείας του Ερωτηματολογίου SF- 36. Αυτό συνεπάγεται την καθοριστική επίδραση της επαγγελματικής εξουθένωσης τόσο στη σωματική όσο και την ψυχική υγεία των εκπαιδευτικών. Τα αποτελέσματα της έρευνας οδήγησαν σε κάποιες διαπιστώσεις, που δεν έχουν χαρακτήρα γενικεύσεων, αφού αφορούν μικρό μέγεθος δείγματος, φωτίζουν όμως κάποιες πτυχές του θέματος. Με βάση τα ευρήματα προκύπτει ότι οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί εμφανίζουν κάποια σημάδια συναισθηματικής εξάντλησης αλλά σε γενικές γραμμές η επαγγελματική εξουθένωση που βιώνουν είναι χαμηλή, χωρίς σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχική και σωματική τους υγεία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αυξημένη ποιότητα ζωής τους, που συντελεί στο να διεκπεραιώνουν καθημερινά τον επαγγελματικό τους ρόλο με ζωντάνια και διάθεση προσφοράς.
Occupational burnout is defined as the psychological syndrome characterized by emotional exhaustion, depersonalization and lack of personal achievement. The purpose of this paper is to investigate the degree of professional exhaustion of Teachers working in public schools of Secondary Education and their impact on their general health status and hence their quality of life. The research sample consisted of 130 teachers working in public high schools, general and vocational high schools, mainly in the prefecture of Karditsa and the other prefectures of Thessaly. For the data collection a structured three-module questionnaire including demographic, individual and occupational characteristics was used, Maslach's professional burnout logging ( MBI ) and SF-36 Life Quality Assessment Questionnaire. In the Maslach Burnout Inventory questionnaire, teachers' statements show that the two Sessions of Occupational Exhaustion, Emotional Exhaustion and Depersonalization are at moderate scoring levels, while the third, Personal Achievement, is at a high level. There are also some statistically significant differences in the way the two sexes respond, as female educators show more signs of emotional exhaustion than men, while male sex seems to outweigh the sense of depersonalization. It is also noted that the position of the teacher in the school unit affects the occurrence of occupational burnout, as the deputy director of a secondary school unit experiences Emotional exhaustion more than a Director or a teacher who only teaches work. As to personal achievement and representation, it stands out the Managing Director. Moreover, the type of school seems to contribute to the occurrence of professional burnout, since from the answers of the research sample it was found that the teachers of the General Lyceums are experiencing to a greater extent their colleagues who work in high schools or vocational high schools. Concerning the results of the SF-36 questionnaire, the score for the eight (8) Health Indicators was very high (M = 60-100) compared to the average (M = 50),8 demonstrating the very good health and quality of life of the research sample. There was also a significant positive correlation ( p = 0.01) in the three sub-scales of the Maslach Burnout Inventory and the eight Health Indicators of the SF-36 Questionnaire. This implies the decisive impact of professional burnout on both the physical and mental health of teachers. The results of the survey have led to some findings, which are not generalizing, since they involve a small sample size, but some aspects of the subject are highlighted. Based on the findings, these teachers have some signs of emotional exhaustion, but in general the professional exhaustion they experience is low, with no significant impact on their mental and physical health. This results in their increased quality of life, which helps them to perform their professional role daily with liveliness and offer
Advisor name: Γρηγορόπουλος-Γρηγόρογλου, Ηρακλής
Examining committee: Γρηγορόπουλος-Γρηγόρογλου, Ηρακλής
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 131
Appears in Collections:(πρωην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Euaggelidou.pdf2.5 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14059
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.