Επαγγελματική ικανοποίηση ή εξουθένωση και η επίδρασή τους στην καινοτομική εργασιακή συμπεριφορά των εκπαιδευτικών (Master thesis)

Καραβασίλης, Γεώργιος


The purpose of this paper was to investigate job satisfaction, job engagement, burnout and innovative work behavior of Greek teachers. From the investigation the relationships between the above concepts emerged and the demographic elements associated with them were identified. The applied statistical survey of this paper was conducted from December 2018 to January 2019 and 324 primary and secondary school teachers participated in it. Survey data was collected using an online questionnaire that included demographic questions, the Oldenburg Burnout Inventory (OLBI) and a Kleysen & Street innovative behavioral questionnaire adapted to Greek reality. The results of the survey showed a very low rate of burned-out and a high rate of work-engaged teachers. A very important finding is that the overwhelming majority of our research teachers are implementing innovative programs and applying innovative teaching methods as a result of the high level of innovative work behavior they demonstrate. In addition, it was found that the age groups of teachers with the highest job engagement and therefore participation, dedication and job satisfaction are those of young people up to 30 years of age and those aged 41 to 50 years old. It should also be pointed out that post-graduate studies promote innovative work behavior and that is why we have seen a strong correlation of the educational level of teachers with their innovative work behavior. In addition, it emerged that work engagement positively correlates with innovative work behavior, creating a virtuous circle, where one feeds the other. Our paper promotes an understanding of the factors that affect work engagement and innovative work behavior. In this way, we hope to contribute to the development of an educational policy aimed at providing effective support to teachers in the performance of their duties, the enhancement of their professional skills and their upgrading. Consequence of this educational policy will be the "development of human capital for the purpose of social cohesion and competitiveness in the knowledge society".
Alternative title / Subtitle: Job satisfaction or burnout and their impact on innovative workbehavior of greek teachers
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Keywords: Εργασιακή ικανοποίηση;Εργασιακή εξουθένωση;Καινοτομική συμπεριφορά ελλήνων εκπαιδευτικών;Εκπαιδευτικοί;Ελλάδα;Job satisfaction;Job burnout;Innovative workbehavior;Greek teachers;Greece
Description: Μεταπτυχιακή εργασία -- Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας -- Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2019 (α/α 10766)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14017
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία -- ΠΜΣ "Διοίκηση και Οργάνωση Εκπαιδευτικών Μονάδων"
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Publication date: 2019-04-20
Bibliographic citation: Καραβασίλης, Γ. (2019). Επαγγελματική ικανοποίηση ή επαγγελματική εξουθένωση και η επίδρασή τους στην καινοτομική εργασιακή συμπεριφορά των Ελλήνων εκπαιδευτικών (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Καραβασίλης, Γ. (2019). Job satisfaction or burnout and their impact on innovative workbehavior of greek teachers (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν να διερευνήσει την εργασιακή ικανοποίηση, την εργασιακή δέσμευση, την εργασιακή εξουθένωση και την καινοτομική συμπεριφορά των Ελλήνων εκπαιδευτικών. Από τη διερεύνηση προέκυψαν οι σχέσεις μεταξύ των παραπάνω εννοιών και εντοπίστηκαν τα δημογραφικά στοιχεία που συσχετίζονται με αυτές. Η εφαρμοσμένη στατιστική έρευνα της εργασίας διεξήχθη από το μήνα Δεκέμβριο του 2018 έως το μήνα Ιανουάριο του 2019 και σ’ αυτή συμμετείχαν 324 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα δεδομένα της έρευνας συλλέχθηκαν με τη χρήση διαδικτυακού ερωτηματολογίου, το οποίο περιλάμβανε ερωτήσεις δημογραφικών στοιχείων, το ερωτηματολόγιο εργασιακής δέσμευσης – εξουθένωσης του Oldenburg (Oldenburg Burnout Inventory) και προσαρμοσμένο στην ελληνική πραγματικότητα το ερωτηματολόγιο καινοτομικής συμπεριφοράς των Kleysen & Street. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ένα πολύ χαμηλό ποσοστό εργασιακά εξουθενωμένων και ένα υψηλό ποσοστό εργασιακά δεσμευμένων Ελλήνων εκπαιδευτικών. Πολύ σημαντικό εύρημα είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών της έρευνάς μας υλοποιεί καινοτόμα προγράμματα και εφαρμόζει καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας ως επακόλουθο της υψηλού επιπέδου καινοτομικής συμπεριφοράς που επιδεικνύει. Επιπρόσθετα, βρέθηκε ότι οι ηλικιακές ομάδες των εκπαιδευτικών με τη μεγαλύτερη εργασιακή δέσμευση και συνεπώς συμμετοχή, αφοσίωση και ικανοποίηση από την εργασία τους είναι αυτές των νέων έως 30 ετών και των μεσήλικων από 41 έως 50 ετών. Πρέπει ακόμη να επισημανθεί ότι οι επιπλέον σπουδές προάγουν την καινοτομική συμπεριφορά και γι’ αυτό διαπιστώσαμε ισχυρή συσχέτιση του μορφωτικού επιπέδου των εκπαιδευτικών με την καινοτομική τους συμπεριφορά. Επιπλέον, προέκυψε ότι η εργασιακή δέσμευση συσχετίζεται θετικά με την καινοτομική συμπεριφορά, δημιουργώντας έναν ενάρετο κύκλο, όπου η μία τροφοδοτεί την άλλη. Η εργασία μας, προωθεί την κατανόηση των παραγόντων που επηρεάζουν την εργασιακή δέσμευση και την καινοτομική συμπεριφορά. Με αυτόν τον τρόπο, ελπίζουμε να συμβάλει στη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής με στόχο την παροχή αποτελεσματικής υποστήριξης στους εκπαιδευτικούς για την εκτέλεση των καθηκόντων τους, την ενίσχυση των επαγγελματικών δεξιοτήτων τους και την αναβάθμισή τους. Επακόλουθο αυτής της εκπαιδευτικής πολιτικής θα είναι η “ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου με σκοπό την κοινωνική συνοχή και την ανταγωνιστικότητα στην κοινωνία της γνώσης”.
The purpose of this paper was to investigate job satisfaction, job engagement, burnout and innovative work behavior of Greek teachers. From the investigation the relationships between the above concepts emerged and the demographic elements associated with them were identified. The applied statistical survey of this paper was conducted from December 2018 to January 2019 and 324 primary and secondary school teachers participated in it. Survey data was collected using an online questionnaire that included demographic questions, the Oldenburg Burnout Inventory (OLBI) and a Kleysen & Street innovative behavioral questionnaire adapted to Greek reality. The results of the survey showed a very low rate of burned-out and a high rate of work-engaged teachers. A very important finding is that the overwhelming majority of our research teachers are implementing innovative programs and applying innovative teaching methods as a result of the high level of innovative work behavior they demonstrate. In addition, it was found that the age groups of teachers with the highest job engagement and therefore participation, dedication and job satisfaction are those of young people up to 30 years of age and those aged 41 to 50 years old. It should also be pointed out that post-graduate studies promote innovative work behavior and that is why we have seen a strong correlation of the educational level of teachers with their innovative work behavior. In addition, it emerged that work engagement positively correlates with innovative work behavior, creating a virtuous circle, where one feeds the other. Our paper promotes an understanding of the factors that affect work engagement and innovative work behavior. In this way, we hope to contribute to the development of an educational policy aimed at providing effective support to teachers in the performance of their duties, the enhancement of their professional skills and their upgrading. Consequence of this educational policy will be the "development of human capital for the purpose of social cohesion and competitiveness in the knowledge society".
Advisor name: Ψυχογιού, Ευαγγελία
Examining committee: Ψυχογιού, Ευαγγελία
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 116
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14017
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.