Σχεδιομέτρηση και τρισδιάστατη εκτύπωση μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων (Bachelor thesis)

Ζάμπος, Γεώργιος


In this thesis, a mechanical gearbox, which is used for the well-known Volkswagen model "Polo MK4" codenamed "02T", is studied, designed and finally 3D printed. This specific gearbox consists of five (5) speeds and one (1) reverse manual transmission. It comprises of two (2) axes, the primary axis and the secondary one as well as one other for the reverse. With a specified transmission ratio, the gearbox is connected to the differential, which gives the power/drive to the wheels. In the first chapters, general data and information relating to the gearbox, and more specifically to the "02T" mechanical gearbox, are mentioned. In addition, the gears are studied more closely in terms of type, special characteristics and geometrical size. Furthermore, the study includes the complete calculation of the cogwheel size and the surface and fracture test results. In the fourth chapter, the process of designing the gearbox is presented and printed through a 3D printer, using snapshots from the 3D Solidworks programme. Finally, the conclusions and observations from all the stages of the design of a gearbox are recorded.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών. Τμήμα Μηχανολόγων Οχημάτων.
Keywords: σχεδιομέτρηση;τρισδιάστατη εκτύπωση;μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων;3D printing;mechanical gearbox
Description: Πτυχιακή εργασία -- Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών -- Τμήμα Μηχανολόγων Οχημάτων, 2017 (α/α 92754)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/13774
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών. Τμήμα Μηχανολόγων Οχημάτων.
Publication date: 2017-12-06
Bibliographic citation: Ζάμπος, Γ. (2017). Σχεδιομέτρηση και τρισδιάστατη εκτύπωση μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων (Πτυχιακή πτυχιακή). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Στην παρούσα πτυχιακή εργασία μελετάται, σχεδιάζεται και στο τέλος εκτυπώνεται, ένα μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο χρησιμοποιείται για το γνωστό μοντέλο της Volkswagen «Polo Mk4» με κωδική ονομασία «02T». Το συγκεκριμένο κιβώτιο αποτελείται από πέντε (5) ταχύτητες και μία (1) όπισθεν. Απαρτίζεται από δύο (2) άξονες, τον πρωτεύοντα και τον δευτερεύοντα, καθώς και από άλλον ένα για την όπισθεν. Με μία καθορισμένη σχέση μετάδοσης, το κιβώτιο ενώνεται με το διαφορικό που δίνει την κίνηση στους τροχούς. Στα πρώτα κεφάλαια, αναφέρονται γενικά στοιχεία και πληροφορίες που αφορούν τα κιβώτια ταχυτήτων, και πιο συγκεκριμένα το μηχανικό κιβώτιο «02Τ», καθώς επίσης αναλύονται οι οδοντωτοί τροχοί, ως προς το είδος τους, τα χαρακτηριστικά τους και τα γεωμετρικά τους μεγέθη. Στη συνέχεια, η μελέτη περιλαμβάνει τον υπολογισμό εξ’ ολοκλήρου των μεγεθών των οδοντωτών τροχών και τα αποτελέσματα του ελέγχου σε “πίεση επιφάνειας” και σε “θραύση”. Στο τέταρτο κεφάλαιο, με τη χρήση στιγμιότυπων από το τρισδιάστατο πρόγραμμα Solidworks, παρουσιάζεται η διαδικασία του σχεδιασμού του σασμάν και της εκτύπωσής του μέσω τρισδιάστατου εκτυπωτή. Στο τέλος, καταγράφονται τα συμπεράσματα και οι παρατηρήσεις από όλα τα στάδια της σχεδιομελέτης της πτυχιακής εργασίας.
In this thesis, a mechanical gearbox, which is used for the well-known Volkswagen model "Polo MK4" codenamed "02T", is studied, designed and finally 3D printed. This specific gearbox consists of five (5) speeds and one (1) reverse manual transmission. It comprises of two (2) axes, the primary axis and the secondary one as well as one other for the reverse. With a specified transmission ratio, the gearbox is connected to the differential, which gives the power/drive to the wheels. In the first chapters, general data and information relating to the gearbox, and more specifically to the "02T" mechanical gearbox, are mentioned. In addition, the gears are studied more closely in terms of type, special characteristics and geometrical size. Furthermore, the study includes the complete calculation of the cogwheel size and the surface and fracture test results. In the fourth chapter, the process of designing the gearbox is presented and printed through a 3D printer, using snapshots from the 3D Solidworks programme. Finally, the conclusions and observations from all the stages of the design of a gearbox are recorded.
Advisor name: Μπάζιος, Ιωάννης
Examining committee: Μπάζιος, Ιωάννης
Publishing department/division: μήμα Μηχανολόγων Οχημάτων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 61
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/13774
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.