Υπηρεσία Επαυξημένης πραγματικότητας (Augmented reality) στην εκπαίδευση (Master thesis)

Δελιανίδη, Μαρίνα


The rapid progress of technology for several decades and the progress of advanced Internet services in recent years are affected heavily on our daily lives in many ways. The Augmented Reality is considered one of the newest developing technologies and one of the computer science research objects in the field of Virtual Reality. One feature of the technology is to create the illusion of coexistence real and virtual world in real time and space. Today we can find Augmented Reality applications in medicine, advertising, culture, tourism, education. In this thesis, based on the characteristics of augmented reality and the use of smart electronic devices, we studied the architecture, the data model and the applicability of the technology. Our aim is to develop an augmented reality service on the field of education that leverages advanced Internet services, providing information in real time according to user’s choices. To achieve this goal and from the scope of education, we created an application that uses the interfaces of various dynamic online platforms and augments the user’s reality with the appropriate digital content. To evaluate the service effectiveness we performed an experimental procedure. After analyzing the results we came to positive conclusions encouraging us for future extensions of the application.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής
Keywords: Επαυξημένη πραγματικότητα;Διεπαφή;Δυναμικό περιεχόμενο;Εκπαίδευση;Augmented reality;Interface;Dynamic content;Education
Description: Μεταπτυχιακή εργασία -- Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών -- Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, 2015 (α/α 6978)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/13686
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία -- ΠΜΣ "Ευφυείς Τεχνολογίες Διαδικτύου - WEb Intelligence"
Submission Date: 2021-12-13T15:17:43Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής
Publication date: 2015-07-01
Bibliographic citation: Δελιανίδη, Μ. (2015) Υπηρεσία Επαυξημένης πραγματικότητας (Augmented reality) στην εκπαίδευση (Μεταπτυχιακή εργασία).Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
Abstract: Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας εδώ και αρκετές δεκαετίες και η ανάπτυξη των προηγμένων υπηρεσιών του διαδικτύου τα τελευταία χρόνια, επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό την καθημερινότητά μας σε πολλούς τομείς. Η Επαυξημένη Πραγματικότητα (Augmented Reality) θεωρείται μια από τις νεότερες αναπτυσσόμενες τεχνολογίες και ένα από τα αντικείμενα έρευνας της επιστήμης της πληροφορικής στον τομέα της Εικονικής Πραγματικότητας. Ένα χαρακτηριστικό της τεχνολογίας είναι η δημιουργία της ψευδαίσθησης συνύπαρξης πραγματικού και εικονικού κόσμου σε πραγματικό χώρο και χρόνο. Εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας συναντάμε σήμερα στην ιατρική, την διαφήμιση, τον πολιτισμό, τον τουρισμό, την εκπαίδευση. Στην διπλωματική εργασία, με βάση τα χαρακτηριστικά της επαυξημένης πραγματικότητας και την χρήση έξυπνων ηλεκτρονικών συσκευών, μελετήσαμε την αρχιτεκτονική, το μοντέλο δεδομένων και την εφαρμοσιμότητα της τεχνολογίας. Σκοπός μας είναι η ανάπτυξη μιας υπηρεσίας επαυξημένης πραγματικότητας η οποία αξιοποιεί τις προηγμένες υπηρεσίες του διαδικτύου παρέχοντας στον χρήστη δυναμικό περιεχόμενο σε πραγματικό χρόνο σύμφωνα με τις επιλογές του. Για την επίτευξη του στόχου και με πεδίο αναφοράς τον χώρο της εκπαίδευσης, δημιουργήσαμε μια εφαρμογή η οποία χρησιμοποιεί τις διεπαφές από διάφορες δυναμικές διαδικτυακές πλατφόρμες και επαυξάνει την πραγματικότητα του χρήστη με το κατάλληλο ψηφιακό περιεχόμενο. Για να αξιολογήσουμε την αποτελεσματικότητα της υπηρεσίας εφαρμόσαμε ένα σύστημα αξιολόγησης πραγματοποιώντας μια πειραματική διαδικασία. Μετά από την ανάλυση των αποτελεσμάτων καταλήξαμε σε θετικά συμπεράσματα που μας ενθαρρύνουν για μελλοντικές επεκτάσεις της εφαρμογής.
The rapid progress of technology for several decades and the progress of advanced Internet services in recent years are affected heavily on our daily lives in many ways. The Augmented Reality is considered one of the newest developing technologies and one of the computer science research objects in the field of Virtual Reality. One feature of the technology is to create the illusion of coexistence real and virtual world in real time and space. Today we can find Augmented Reality applications in medicine, advertising, culture, tourism, education. In this thesis, based on the characteristics of augmented reality and the use of smart electronic devices, we studied the architecture, the data model and the applicability of the technology. Our aim is to develop an augmented reality service on the field of education that leverages advanced Internet services, providing information in real time according to user’s choices. To achieve this goal and from the scope of education, we created an application that uses the interfaces of various dynamic online platforms and augments the user’s reality with the appropriate digital content. To evaluate the service effectiveness we performed an experimental procedure. After analyzing the results we came to positive conclusions encouraging us for future extensions of the application.
Advisor name: Ηλιούδης, Χρήστος
Examining committee: Ηλιούδης, Χρήστος
Σταμάτης, Δημοσθένης
Διαμαντάρας, Κωνσταντίνος
Publishing department/division: Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής
Publishing institution: teithe
Number of pages: 132
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Delianidi_Marina.pdf4.45 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/13686
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.