Interface Emotional Agents in Multi-Agent Systems (Master thesis)

Καλπαξίδης, Ηλίας


Current research in Artificial Intelligence has shown a great interest on emotioanal agents. The truth is that they have implementations to a wide variety of areas. However it is not yet clear when agents that they are called emotional always deserve their properties. In short it is at best an open question whether and when these agents express real feelings. The purpose of this thesis is to "match" the Interface Agents with Emotional Agents in a model based on agent negotiation protocols and in the history of their interactions in the context of a Multi-Agent System. These agents will be referred here after as Emotional Interface Agents (EIA). The methodology used for the development of the model of EIAs regarding the mapping of emotions to theme is also based on binary search trees and decision trees because they support the processes of search and insertion effectively. To implement the above methodology, JAVA technology was used and JADE, which is a open source objectoriented software development platform for developing agents, actually a set of JAVA libraries for the specific purpose. As a case study to apply the model developed we used a Multi-Agent System for solving the Timetabling Teaching Program. The results of the application appear to be at least promising. We have reached our first goal, which was to observe different behaviors in different actions of the agents. For example, an angry and upset agent will be expressed nervously and without due respect, while a happy and focused agent will try calmly through consultation to satisfy the teachers' demands. Furthermore, we observed in larger scale of the overall system that there are differences in both the efficiency of work and the “psychological welfare” of agents and this is directly related to the composition of their teams. The simulation has already led to changes that favor the completion of negotiations in solving the timetabling problem in such a “stressful” environment.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής
Keywords: Πράκτορες Διασύνδεσης;Πράκτορες με Συναισθήματα;Συναισθηματικοί Πράκτορες Διασύνδεσης;Πρωτόκολλα Διαπραγμάτευσης;Επικοινωνία Πρακτόρων;Interface Agents;Emotional Agents;Negotiation Protocols;Agents' communication
Description: Μεταπτυχιακή εργασία -- Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών -- Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, 2015 (α/α 6982)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/13683
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή Εργασία -- ΠΜΣ "Ευφυείς Τεχνολογίες Διαδικτύου - Web Intelligence "
Master Thesis -- Ba (Hons) "Web Intelligence"
Submission Date: 2021-12-10T15:32:10Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής
Publication date: 2015-07-02
Bibliographic citation: Καλπαξίδης, Η. (2015). Συναισθηματικοί Πράκτορες Διασύνδεσης σε Πολυπρακτορικά Συστήματα (Μεταπτυχιακή Εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
Abstract: Η τρέχουσα έρευνα στην Τεχνητή Νοημοσύνη έχει δείξει ένα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τους πράκτορες με συναισθήματα. Η αλήθεια είναι ότι έχουν εφαρμογή σε μία ευρεία ποικιλία περιοχών. Ωστόσο δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο πότε αυτοί που καλούνται πράκτορες με συναισθήματα αξίζουν πάντα τις ιδιότητές τους. Με λίγα λόγια τίθεται στην καλύτερη περίπτωση ένα ανοικτό ερώτημα, αν και πότε αυτοί οι πράκτορες έχουν πραγματικά συναισθήματα. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να "ταιριάξει" τους Πράκτορες Διασύνδεσης (Interface Agents) με τους Πράκτορες Συναισθημάτων (Emotional Agents) ορίζοντας ένα μοντέλο το οποίο να βασίζεται σε πρωτόκολλα διαπραγμάτευσης πρακτόρων καθώς και στην ιστορία της επικοινωνίας τους, στο πλαίσιο ενός Πολυπρακτορικού Συστήματος. Οι πράκτορες αυτοί ονομάζονται εφεξής Συναισθηματικοί Πράκτορες Διασύνδεσης (ΣΠΔ) Η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου μοντέλου των ΣΠΔ στο επίπεδο της απεικόνισης των συναισθημάτων συνδυάζεται επίσης με τα δυαδικά δέντρα αναζήτησης και τα δέντρα αποφάσεων λόγω του ότι υποστηρίζουν τις διεργασίες της αναζήτησης και της εισαγωγής σε γρήγορα σχετικά χρόνο. Για την υλοποίηση της παραπάνω μεθοδολογίας χρησιμοποιήθηκε η τεχνολογία της JAVA και η JADE η οποία είναι μία ελεύθερη πλατφόρμα αντικειμενοστραφούς ανάπτυξης λογισμικού πρακτόρων, και ουσιαστικά αποτελεί ένα σύνολο βιβλιοθηκών της JAVA για αυτό το σκοπό. Ως μελέτη περίπτωσης για τη δοκιμή του μοντέλου που αναπτύξαμε χρησιμοποιήθηκε ένα πολυπρακτορικό σύστημα για την κατάστρωση ωρολογίου προγράμματος μαθημάτων (Πεπές, 2015). Οι ΣΠΑ στην περίπτωση αυτή χρησιμοποιούνται για την υποβοήθηση της επικοινωνίας του συστήματος με τους χρήστες (καθηγητές και φοιτητές). Τα αποτελέσματα της εφαρμογής φαίνονται να είναι τουλάχιστον ελπιδοφόρα. Έχουμε φτάσει στον πρώτο μας στόχο που ήταν να παρατηρήσουμε διαφορετικές συμπεριφορές σε διάφορες ενέργειες των πρακτόρων. Για παράδειγμα, ένας θυμωμένος και αναστατωμένος πράκτορας θα εκφραστεί νευρικά και χωρίς τον απαραίτητο σεβασμό, ενώ ένας χαρούμενος και συγκεντρωμένος πράκτορας θα προσπαθήσει ήρεμα μέσω διαβουλεύσεων να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των καθηγητών. Επιπλέον, παρατηρήσαμε σε ευρύτερη κλίμακα του συνολικού συστήματος, ότι υπάρχουν διαφορές τόσο στην αποδοτικότητα της δουλειάς όσο 6και στη «ψυχολογική ευημερία» των πρακτόρων και αυτό έχει άμεση σχέση με τη σύνθεση των ομάδων τους. Η αρχική προσομοίωση έχει οδηγήσει ήδη σε τροποποιήσεις που ευνοούν την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων της κατάστρωσης του ωρολογίου προγράμματος σε ένα «αγχωτικό» περιβάλλον.
Current research in Artificial Intelligence has shown a great interest on emotioanal agents. The truth is that they have implementations to a wide variety of areas. However it is not yet clear when agents that they are called emotional always deserve their properties. In short it is at best an open question whether and when these agents express real feelings. The purpose of this thesis is to "match" the Interface Agents with Emotional Agents in a model based on agent negotiation protocols and in the history of their interactions in the context of a Multi-Agent System. These agents will be referred here after as Emotional Interface Agents (EIA). The methodology used for the development of the model of EIAs regarding the mapping of emotions to theme is also based on binary search trees and decision trees because they support the processes of search and insertion effectively. To implement the above methodology, JAVA technology was used and JADE, which is a open source objectoriented software development platform for developing agents, actually a set of JAVA libraries for the specific purpose. As a case study to apply the model developed we used a Multi-Agent System for solving the Timetabling Teaching Program. The results of the application appear to be at least promising. We have reached our first goal, which was to observe different behaviors in different actions of the agents. For example, an angry and upset agent will be expressed nervously and without due respect, while a happy and focused agent will try calmly through consultation to satisfy the teachers' demands. Furthermore, we observed in larger scale of the overall system that there are differences in both the efficiency of work and the “psychological welfare” of agents and this is directly related to the composition of their teams. The simulation has already led to changes that favor the completion of negotiations in solving the timetabling problem in such a “stressful” environment.
Advisor name: Δημοσθένης, Σταμάτης
Examining committee: Δημοσθένης, Σταμάτης
Σιδηρόπουλος, Αντώνης
Κεραμόπουλος, Ευκλείδης
Publishing department/division: Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής
Publishing institution: teithe
Number of pages: 131
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kalpaxidis_ilias.pdf2.42 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/13683
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.