Ανάπτυξη Ξενοδοχείων Χαμηλού Κόστους: Εξελίξεις, παρούσα κατάσταση, προοπτικές (Bachelor thesis)

Χούρης, Γεώργιος


The complex nature of selling tourism services, the increasing international competitiveness, as well as the continuous changes in the tourist profile of individuals has lead tourism industry in searching and developing new products and services, as well as continuously improving the current services. The concept of low-cost strategy business is present today in several aspects of entrepreneurship, sometimes receiving a very small market share and some other times playing a vital role in both local and international markets. The current trend of acquiring value-for-money tourism products, both from the side of customers-tourists and from the side of tourism providers first appeared in the domain of aviation. In the last years, this trend has also been expanded in the domain of accommodation services. The present project reviews the aspect of budget hotels from the strategic perspective in Europe, Asia, and America, focusing on the activities of the main budget hotel operators and evaluating the potential for further development in a European country market, such as Greece. The study has made an in-depth analysis of the Greek hotel industry, in terms of supply, demand, and tourism development. In addition, a primary research study was conducted, in a sample of 100 travelers visiting Thessaloniki, aiming to investigate the perception, trends, and demands for budget hotel services in the city. The analysis of literature suggests that budget hotels would receive a considerable market share in Greece. This hypothesis has been confirmed from the finding of the primary research as well. The results provide investors with new ideas for future investment strategies and the academic community with new challenges for future research.
Institution and School/Department of submitter: ΣΔΟ / Διοίκησης Επιχειρήσεων. κατεύθυνση: Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας
Subject classification: Consumer behavior
Καταναλωτική συμπεριφορά
Strategic planning
Στρατηγικός σχεδιασμός
Hospitality
Φιλοξενία
Keywords: καταναλωτική συμπεριφορά;ξενοδοχεία χαμηλού κόστους;διαφοροποίηση τουριστικού προϊόντος;δημιουργία νέου προϊόντος;στρατηγική;ανταγωνιστικό πλεονέκτημα;consumer behavior;business model;competitive advantage;strategic management;hospitality;budget hotels
Description: πτυχιακή εργασία -- ΣΔΟ -- Διοίκησης Επιχειρήσεων/ Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας, 2013 (α/α5010)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/13565
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: πτυχιακή εργασία -- ΣΔΟ, Διοίκηση Επιχειρήσεων. Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας. Ανοικτή Πρόσβαση από το 2015 και έπειτα
Subject classification: Consumer behavior
Καταναλωτική συμπεριφορά
Strategic planning
Στρατηγικός σχεδιασμός
Hospitality
Φιλοξενία
Submission Date: 2021-07-22T10:58:52Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: ΣΔΟ / Διοίκησης Επιχειρήσεων. κατεύθυνση: Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας
Publication date: 2013-04-16
Bibliographic citation: Χούρης, Γ. (2013). Ανάπτυξη Ξενοδοχείων Χαμηλού Κόστους: Εξελίξεις, παρούσα κατάσταση, προοπτικές (πτυχιακή εργασία). ΑΤΕΙΘ
Abstract: Οι σύγχρονες τάσεις χρήσης εξορθολογισμένου προϋπολογισμού τόσο από την πλευρά του πελάτη - τουρίστα όσο και από την πλευρά του παραγωγού - τουριστικής επιχείρησης εμφανίστηκαν αρχικά, ή τουλάχιστον πιο διακριτά, στο τουριστικό κλάδο, μέσω των αερομεταφορών. Τα τελευταία χρόνια η νέα αυτή αγοραστική τάση εμφανίζει αυξανομένη επίδραση και στον τομέα των υπηρεσιών διαμονής. Με την παρούσα μελέτη συγκεντρώθηκε, επεξεργάστηκε και αποδόθηκε δημιουργικά, πλήθος δευτερογενών στοιχείων σχετικών με την αποσαφήνιση της έννοιας της στρατηγικής κόστους, τους παράγοντες που συνέβαλαν στην επιτυχημένη εφαρμογή της στον κλάδο της διαμονής, τη δημιουργία των σχετικών καταλυμάτων σε διεθνείς προορισμούς αλλά και της παγκόσμιας ανάπτυξης του υποκλάδου. Παράλληλα, καθορίστηκαν οι μεταβλητές οι οποίες επέδρασαν καταλυτικά στην αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς, από την οποία προέκυψαν νέες τάσεις που σαφώς επηρεάζουν την εξέλιξη του υποκλάδου και την μελλοντική πορεία του. Η εργασία εμπεριέχει μια πρωτοποριακή καταγραφή των παραγόντων που συνετέλεσαν στη δημιουργία των ξενοδοχείων χαμηλού κόστους καθώς μέχρι σήμερα γίνονταν προσπάθειες καταγραφής μονάχα των παραγόντων εξάπλωσης του. Επιπροσθέτως, εκπονήθηκε μια πρωτογενής έρευνα για την αποτίμηση αφανούς ή λανθάνουσας ζήτησης αντιστοίχων υπηρεσιών και στη χώρα μας. Η σχετική έρευνα διεξήχθει ενδεικτικά στο Νομό Θεσσαλονίκης σε πληθυσμό 100 ταξιδιωτών. Τόσο η προσπάθεια καταγραφής των δευτερογενών στοιχείων όσο και η εκπόνηση της πρωτογενούς έρευνας κρίνονται ως επιτυχημένες καθότι τα αποτελέσματα τους συμπίπτουν, προσφέροντας χρήσιμα εφόδια σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, ενώ από την επεξεργασία τους ανέκυψαν νεότερες ερευνητικές προκλήσεις. Εν κατακλείδι, το παρόν πόνημα καταλήγει παρουσιάζοντας εκτιμήσεις σχετικά με την μελλοντική εξέλιξη του υποκλάδου διεθνώς αλλά και τη δυνατότητα αξιοποίησής του στην ελληνική τουριστική αγορά.
The complex nature of selling tourism services, the increasing international competitiveness, as well as the continuous changes in the tourist profile of individuals has lead tourism industry in searching and developing new products and services, as well as continuously improving the current services. The concept of low-cost strategy business is present today in several aspects of entrepreneurship, sometimes receiving a very small market share and some other times playing a vital role in both local and international markets. The current trend of acquiring value-for-money tourism products, both from the side of customers-tourists and from the side of tourism providers first appeared in the domain of aviation. In the last years, this trend has also been expanded in the domain of accommodation services. The present project reviews the aspect of budget hotels from the strategic perspective in Europe, Asia, and America, focusing on the activities of the main budget hotel operators and evaluating the potential for further development in a European country market, such as Greece. The study has made an in-depth analysis of the Greek hotel industry, in terms of supply, demand, and tourism development. In addition, a primary research study was conducted, in a sample of 100 travelers visiting Thessaloniki, aiming to investigate the perception, trends, and demands for budget hotel services in the city. The analysis of literature suggests that budget hotels would receive a considerable market share in Greece. This hypothesis has been confirmed from the finding of the primary research as well. The results provide investors with new ideas for future investment strategies and the academic community with new challenges for future research.
Advisor name: Κασσιανίδης, Παναγιώτης
Examining committee: Κασσιανίδης, Παναγιώτης
Publishing department/division: ΣΔΟ, Διοίκηση Επιχειρήσεων. Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας
Publishing institution: teithe
Number of pages: 107
Appears in Collections:Κατεύθυνση Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chouris_georgios.pdf2.3 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/13565
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.