Καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση στη μαιευτική φροντίδα (Bachelor thesis)

Καλυμπά, Γεωργία


Midwifery as a scientific field is focused on the women’s health care during the reproductive period and also of the newborns for the first days after birth. In emergency situations, it is obligatory for the midwives to know how to support the women and newborns’ lives. General part: As far as basic life support educational programmes is concerned, the up to date Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) guidelines have to be introduced and the knowledge of the algorithms, and demonstration of clinical competencies have to be facilitated as the main educational target. Delay and knowledge deficits in CPR skills can decrease the possibility of victim’s survival. CPR education is considered to be a basic educational field for all health professionals and assessment of the skills should be a priority of basic and livelong education. Research part: Purpose: The purpose of this research is to outline the theoretical knowledge of midwives about CPR skills in Greece. This knowledge might help raise awareness about the need of improving educational approaches. Material and Method: An electronic questionnaire was used to collect information about CPR knowledge. This questionnaire was disseminated to Midwifery graduates of Technological Educational Institutes of Greece. Seventy of them responded and their answers are analyzed below. Results: A high percentage of sample understood the meaning of CPR, but only half of them knew the precise indications of its application. ¾ of the participants knew the correct sequence of interventions while resuscitating an adult. The opposite is observed in the neonatal resuscitation. Almost half of the participants answered incorrectly when asked about the frequency of chest compression to adults and neonates. It is worth noting that 11 of them did not know the function and significance of use of the automatic external defibrillator. Regarding the midwives’ satisfaction about the CPR education that they received as undergraduate students, they seem to be dissatisfied and would like to gain further up to date training. Discussion results: Theoretical CPR knowledge level of midwifery graduates appears to be below the desired level. The results show that CPR education and skills training is inadequate. That low knowledge level is attributed to the unsatisfactory information that midwifery undergraduates receive while studying and to the lack of continuous skill training and knowledge assessment.6 Conclusion: Lifelong CPR education is of the utmost importance and should be mandatory to all health professionals, including midwives. In order to achieve this, a sustained effort at personal or institutional level is essential, in conjunction with institutions and organizations that are able to upgrade health care level significantly
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας/ Τμήμα Μαιευτικής
Subject classification: Μαιευτική -- Ελλάδα -- Έρευνα
Obstetrics -- Greece -- Research
Μαιευτικά επείγοντα
Obstetrical emergencies
Καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση -- Ελλάδα -- Έρευνα
CPR (First aid) -- Greece -- Research
Keywords: καρδιοαναπνευστική ανακοπή;heart attack;καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση;cardiopulmonary resuscitation;νεογνό;newborn;εκπαίδευση;education;µαιευτική;obstetrics;ΚΑΡΠΑ
Description: Πτυχιακή εργασία - Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας - Τμήμα Μαιευτικής, 2016 (α/α 8280)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/13004
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Subject classification: Μαιευτική -- Ελλάδα -- Έρευνα
Obstetrics -- Greece -- Research
Μαιευτικά επείγοντα
Obstetrical emergencies
Καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση -- Ελλάδα -- Έρευνα
CPR (First aid) -- Greece -- Research
Submission Date: 2021-01-17T19:31:05Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας/ Τμήμα Μαιευτικής
Publication date: 2016-11-28
Bibliographic citation: Καλυμπά, Γ. (2016). Καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση στη μαιευτική φροντίδα (Πτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Η µαιευτική επιστήµη αφορά τη φροντίδα της γυναίκας καθ’ όλη την αναπαραγωγική περίοδο της ζωής και τη φροντίδα του νεογνού κατά τις πρώτες µέρες µετά τη γέννησή του. Σε επείγουσες περιπτώσεις, η µαία οφείλει να γνωρίζει τις απαραίτητες εκείνες δεξιότητες για την υποστήριξη της ζωής της γυναίκας και του νεογνού. Γενικό µέρος: Κατά την υποστήριξη της ζωής, είναι σηµαντική η εκτέλεση παρεµβάσεων µε συγκεκριµένη ακολουθία, σωστή εφαρµογή και άµεσα, µετά τον αιφνίδιο θάνατο. Η καθυστέρηση έναρξης των παρεµβάσεων σε συνδυασµό µε την ελλιπή κατάρτιση του παρευρισκόµενου προσωπικού µπορεί να µειώσει τα ποσοστά επιβίωσης, γι’ αυτό και η εκπαίδευση αναφορικά µε την Καρδιοαναπνευστική Αναζωογόνηση κρίνεται επιτακτική για κάθε επιστήµονα υγείας. Ερευνητικό µέρος: Σκοπός: Γίνεται προσπάθεια σκιαγράφησης της θεωρητικής γνώσης δείγµατος µαιών-µαιευτών αναφορικά µε την ΚΑΡΠΑ ενηλίκων και νεογνών, µε σκοπό τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών υγείας, µέσω της αναβάθµισης της εκπαίδευσης. Υλικό και Μέθοδος: Εργαλείο της έρευνα αποτελεί ηλεκτρονικό ερωτηµατολόγιο που κοινοποιήθηκε σε µαίες-µαιευτές, το χρονικό διάστηµα µεταξύ Ιουνίου-Οκτωβρίου 2016. Αξιολογήθηκαν 70 απαντήσεις του ερωτηµατολογίου από απόφοιτους Τµηµάτων Μαιευτικής Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυµάτων της Ελλάδας. Αποτελέσµατα: Από τις απαντήσεις που δόθηκαν, φαίνεται ότι ένα µεγάλο ποσοστό των συµµετεχόντων κατανοεί τη σηµασία της ΚΑΡΠΑ. Παρόλ’ αυτά, µόνο το 50% γνωρίζει επακριβώς τις ενδείξεις έναρξης των παρεµβάσεων. Τα ¾ του δείγµατος δεν γνωρίζουν την ορθή ακολουθία των παρεµβάσεων στην αναζωογόνηση των ενηλίκων, ενώ το αντίστροφο συµβαίνει στην υποστήριξη της ζωής του νεογνού. Σχεδόν οι µισοί συµµετέχοντες απάντησαν λανθασµένα αναφορικά µε τη συχνότητα χορήγησης θωρακικών συµπιέσεων σε ενήλικα και νεογνό. Σηµαντικό να αναφερθεί ότι 11 από τους συµµετέχοντες δεν γνώριζαν τη λειτουργία και τη σηµασία του αυτόµατου εξωτερικού απινιδωτή. Όσων αφορά την ικανοποίηση από την εκπαίδευση που έλαβαν κατά την προπτυχιακή τους φοίτηση, οι συµµετέχοντες φαίνονται µη ικανοποιηµένοι και θα ήθελαν περισσότερες εξειδικευµένες γνώσεις στο αντικείµενο. Σύµφωνα µε τα αποτελέσµατα της µελέτης, το επίπεδο γνώσεων µαιών-µαιευτών στην ΚΑΡΠΑ δεν είναι ικανοποιητικό. Το χαµηλό επίπεδο γνώσεων δεν εξαρτάται µόνο από τις µη ικανοποιητικές γνώσεις που4 αποκτούν οι φοιτητές µαιευτικής προπτυχιακά, αλλά και από την έλλειψη τακτικής επανεκπαίδευσης και αξιολόγησης των γνώσεων τους. Συµπεράσµατα: Η καθιέρωση διά βίου εκπαίδευσης στον τοµέα της υποστήριξης της ζωής είναι επιτακτική για όλους τους επαγγελµατίες υγείας, συµπεριλαµβανοµένου και του µαιευτικού κλάδου. Αυτό επιτυγχάνεται µε προσπάθεια σε προσωπικό επίπεδο και µε τη συµβολή φορέων και οργανώσεων ικανών να βελτιώσουν το επίπεδο φροντίδας υγείας.
Midwifery as a scientific field is focused on the women’s health care during the reproductive period and also of the newborns for the first days after birth. In emergency situations, it is obligatory for the midwives to know how to support the women and newborns’ lives. General part: As far as basic life support educational programmes is concerned, the up to date Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) guidelines have to be introduced and the knowledge of the algorithms, and demonstration of clinical competencies have to be facilitated as the main educational target. Delay and knowledge deficits in CPR skills can decrease the possibility of victim’s survival. CPR education is considered to be a basic educational field for all health professionals and assessment of the skills should be a priority of basic and livelong education. Research part: Purpose: The purpose of this research is to outline the theoretical knowledge of midwives about CPR skills in Greece. This knowledge might help raise awareness about the need of improving educational approaches. Material and Method: An electronic questionnaire was used to collect information about CPR knowledge. This questionnaire was disseminated to Midwifery graduates of Technological Educational Institutes of Greece. Seventy of them responded and their answers are analyzed below. Results: A high percentage of sample understood the meaning of CPR, but only half of them knew the precise indications of its application. ¾ of the participants knew the correct sequence of interventions while resuscitating an adult. The opposite is observed in the neonatal resuscitation. Almost half of the participants answered incorrectly when asked about the frequency of chest compression to adults and neonates. It is worth noting that 11 of them did not know the function and significance of use of the automatic external defibrillator. Regarding the midwives’ satisfaction about the CPR education that they received as undergraduate students, they seem to be dissatisfied and would like to gain further up to date training. Discussion results: Theoretical CPR knowledge level of midwifery graduates appears to be below the desired level. The results show that CPR education and skills training is inadequate. That low knowledge level is attributed to the unsatisfactory information that midwifery undergraduates receive while studying and to the lack of continuous skill training and knowledge assessment.6 Conclusion: Lifelong CPR education is of the utmost importance and should be mandatory to all health professionals, including midwives. In order to achieve this, a sustained effort at personal or institutional level is essential, in conjunction with institutions and organizations that are able to upgrade health care level significantly
Advisor name: Μπορουτσόγλου, Μαρία
Examining committee: Μπορουτσόγλου, Μαρία
Publishing department/division: Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας/ Τμήμα Μαιευτικής
Publishing institution: teithe
Number of pages: σ. 66
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Κολυμπά.pdf1.76 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/13004
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.