Χαρακτηριστικά βιολογικών προϊόντων και η συμπεριφορά-προτίμηση του Έλληνα καταναλωτή (Bachelor thesis)

Αθανασίου, Βασίλειος/ Σοφιανού-Πετράκη, Γεωργία


This thesis discusses the characteristics of the organic products along with the attitude of Greek consumers towards them. The first chapter focuses on the definition of organic farming. It’s utilization in international and national level and the historic development of this field over the years. Moreover the cost and the specifications of a product were examined in order to be considered as organic. Following these, the second chapter deals with the marketing of agricultural products and the ways it affects the trade, the distribution and the increase of consumption of organic products. Furthermore alternative promotion-sale strategies of the specific products are recommended. In the third chapter, the profile of consumers is introduced, both in Greek and international environment, along with their characteristics, while the factors that affect the market of the organic products are also listed. Finally, in the fourth chapter, a research among 100 people was conducted in the form of a questionnaire in order to investigate the relation of the consumers with the organic products.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολογίας Γεωπόνων & Τεχνολογίας Τροφίμων & Διατροφής/ Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων - Κατεύθυνση Φυτικής Παραγωγής
Subject classification: Βιολογικά προϊόντα -- Ανάλυση
Biological products -- Analysis
Καταναλωτική συμπεριφορά -- Έρευνα -- Ελλάδα
Consumer behavior -- Research -- Greece
Keywords: βιολογικά προϊόντα;biological products;Έλληνες καταναλωτές;Greek consumers;βιολογική γεωργία;biological agriculture;μάρκετινγκ;marketing;μέθοδοι προώθησης-πώλησης;promotion-sale methods
Description: Πτυχιακή εργασία - Σχολή Τεχνολόγων Γεωπόνων & Τεχνολογίας Τροφίμων & Διατροφής - Τμήμα Φυτικής Παραγωγής, 2016 (α/α 8303)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12914
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Subject classification: Βιολογικά προϊόντα -- Ανάλυση
Biological products -- Analysis
Καταναλωτική συμπεριφορά -- Έρευνα -- Ελλάδα
Consumer behavior -- Research -- Greece
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολογίας Γεωπόνων & Τεχνολογίας Τροφίμων & Διατροφής/ Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων - Κατεύθυνση Φυτικής Παραγωγής
Publication date: 2016-12-01
Bibliographic citation: Αθανασίου, Β. & Σοφιανού-Πετράκη, Γ. (2016). Χαρακτηριστικά βιολογικών προϊόντων και η συμπεριφορά-προτίμηση του Έλληνα καταναλωτή (Πτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Η παρούσα πτυχιακή εργασία πραγματεύεται τα χαρακτηριστικά των βιολογικών προϊόντων καθώς και την συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών προς αυτά. Στο πρώτο κεφάλαιο, αναφέρεται ο ορισμός της βιολογικής γεωργίας και η εκμετάλλευση της Διεθνώς και σε Εθνικό επίπεδο καθώς και η ιστορική της εξέλιξη στην πάροδο του χρόνου. Επιπλέον, μελετώνται το κόστος και οι προδιαγραφές ενός προϊόντος έτσι ώστε να θεωρηθεί βιολογικό. Στην συνέχεια, το δεύτερο κεφάλαιο περιέχει το μάρκετινγκ των αγροτικών προϊόντων και τους τρόπους με τους οποίους αυτό επηρεάζει την εμπορία, την διανομή και την αύξηση κατανάλωσης των βιολογικών προϊόντων. Επίσης, προτείνονται εναλλακτικές μέθοδοι προώθησης-πώλησης των προϊόντων αυτών. Όσον αφορά τους καταναλωτές , στο τρίτο κεφάλαιο, παρουσιάζεται το προφίλ Ελλήνων αλλά και Διεθνών, τα χαρακτηριστικά τους, ενώ παράλληλα απαριθμούνται οι παράγοντες που τους επηρεάζουν για την αγορά των βιολογικών προϊόντων. Κλείνοντας, στο τέταρτο κεφάλαιο, πραγματοποιήθηκε έρευνα με δείγμα 100 ατόμων σε μορφή ερωτηματολογίου με σκοπό την διερεύνηση της σχέσης του καταναλωτικού κοινού με τα βιολογικά προϊόντα.
This thesis discusses the characteristics of the organic products along with the attitude of Greek consumers towards them. The first chapter focuses on the definition of organic farming. It’s utilization in international and national level and the historic development of this field over the years. Moreover the cost and the specifications of a product were examined in order to be considered as organic. Following these, the second chapter deals with the marketing of agricultural products and the ways it affects the trade, the distribution and the increase of consumption of organic products. Furthermore alternative promotion-sale strategies of the specific products are recommended. In the third chapter, the profile of consumers is introduced, both in Greek and international environment, along with their characteristics, while the factors that affect the market of the organic products are also listed. Finally, in the fourth chapter, a research among 100 people was conducted in the form of a questionnaire in order to investigate the relation of the consumers with the organic products.
Advisor name: Παλάτος, Γεώργιος
Examining committee: Παλάτος, Γεώργιος
Publishing department/division: Σχολή Τεχνολόγων Γεωπόνων & Τεχνολογίας Τροφίμων & Διατροφής/ Τμήμα Φυτικής Παραγωγής
Publishing institution: teithe
Number of pages: σ. 97
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12914
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.