Στυλ διοίκησης και νέες μορφές επιχειρηματικότητας στον τουρισμό (Bachelor thesis)

Ζώρα, Ασπασία


The purpose of the present paper is the demonstration of various business management styles generally and specifically the demonstration of new entrepreneurship forms and how they apply in the tourism department. Tourism is maybe the most significant industrial branch of our country’s economy and is very important to invest in further development through new and innovative ways of entrepreneurship. In the first chapter we distinguish the management types and how they apply in an enterprise. The chapter is divided in three subsections, the first one is reference to management functions and how they apply in a business. In the second subsection the Likert system and it’s applications are analyzed and in the third subsection we emphasize in the Total Quality Management (TQM) and the ways it can be useful to an enterprise. The second chapter is about leadership and is divided in two subsections. The first one clarifies the differences between management and leadership, two meanings that are often confusing. The second subsection focuses in leadership, where a historical recursion is attempted, next we distinguish the various leader types and then through international and domestic bibliography is attempted to attribute the role of leader regarding the satisfaction, commitment, efficiency and anxiety. Moreover, in the third chapter is attempted an approach in the object of entrepreneurship and tourism development. The chapter is divided in two subsections. The first one is dedicated in tourism development, with emphasis in sustainable tourism development and how it is achieved with alternative forms of tourism. Last but not least, the fourth chapter is dedicated in innovation and entrepreneurship. It is divided in four subsections, of which the first one is referred to the businesses legal discrimination. The second subsection focuses in innovation and entrepreneurship in the tourism department and the third subsection analyzes the two new types of innovative entrepreneurship; SCE (Social Cooperative Enterprise) and PCC (Private Capital Company). Finally in the fourth subsection provides examples of two new forms of entrepreneurship as already applied in the tourism industry.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων / Κατεύθυνση Διοίκησης Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας
Subject classification: Tourism -- Management
Τουρισμός -- Διοίκηση και οργάνωση
Keywords: διοίκηση;management;επιχειρηματικότητα;entrepreneurship;τουρισμός;tourism;οικονομία;economics
Description: Πτυχιακή εργασία > Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων / Κατεύθυνση Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας, 2016 (α/α8100)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12533
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Subject classification: Tourism -- Management
Τουρισμός -- Διοίκηση και οργάνωση
Submission Date: 2020-11-20T12:45:32Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων / Κατεύθυνση Διοίκησης Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας
Publication date: 2016-10-31
Bibliographic citation: Ζώρα, Α. (2016). Στυλ Διοίκησης και Νέες Μορφές Επιχειρηματικότητας Στον Τουρισμό (Πτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Σκοπός της παρούσας πτυχιακής εργασίας είναι η παρουσίαση των διαφόρων στυλ διοίκησης επιχειρήσεων γενικότερα και ειδικότερα η παρουσίαση νέων μορφών επιχειρηματικότητας καθώς και η εφαρμογή τους στο τουριστικό κλάδο. Ο τουρισμός αποτελεί ίσως τον πιο σημαντικό βιομηχανικό κλάδο της χώρας μας και είναι πολύ σημαντικό να επενδύσουμε στην περαιτέρω ανάπτυξη του μέσω νέων και καινοτόμων τρόπων επιχειρηματικότητας. Στο πρώτο κεφάλαιο διακρίνουμε τα είδη μάνατζμεντ καθώς και πως εφαρμόζονται σε μια επιχείρηση. Το κεφάλαιο χωρίζεται σε τρία υποκεφάλαια, στο πρώτο γίνεται αναφορά στις λειτουργίες του μάνατζμεντ καθώς και πως εφαρμόζονται μέσα στην επιχείρηση. Στο δεύτερο υποκεφάλαιο, αναλύεται το σύστημα Likert και τον τρόπο χρησιμοποίησης του, και το τρίτο υποκεφάλαιο δίνεται έμφαση στο μάνατζμεντ ολικής ποιότητας (Total Quality Management-TQM) καθώς και στον τρόπο εφαρμογής του στην επιχείρηση. Το δεύτερο κεφάλαιο μιλάει για την ηγεσία και χωρίζεται σε δύο υποκεφάλαια. Το πρώτο κεφάλαιο θέτει τις διαφορές μεταξύ του μάνατζμεντ και της ηγεσίας, δυο έννοιες που συχνά συγχέονται. Το δεύτερο υποκεφάλαιο εστιάζει στην ηγεσία, οπού γίνεται μια ιστορική αναδρομή της, έπειτα διακρίνονται οι διάφοροι τύποι ενός ηγέτη και τέλος μέσα από την διεθνή και εγχώρια βιβλιογραφία προσπαθεί να αποδοθεί ο ρόλος του ηγέτη όσο αναφορά την ικανοποίηση, την δέσμευση, την αποδοτικότητα και το άγχος. Στο τρίτο κεφάλαιο επιχειρείται μια προσέγγιση στο αντικείμενο της επιχειρηματικότητας και της τουριστικής ανάπτυξης. Το κεφάλαιο χωρίζεται σε δυο υποκεφάλαια. Στο πρώτο από αυτά παρουσιάζονται οι έννοιες της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας. Το δεύτερο υποκεφάλαιο είναι αφιερωμένο στην τουριστική ανάπτυξη, με έμφαση στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και πώς αυτή επιτυγχάνεται με τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Το τέταρτο κεφάλαιο είναι αφιερωμένο στην καινοτομία και την επιχειρηματικότητα. Διακρίνεται σε τέσσερα υποκεφάλαια, εκ των οποίων στο πρώτο υποκεφάλαιο γίνεται αναφορά στις νομικές διακρίσεις των επιχειρήσεων. Το δεύτερο υποκεφάλαιο εστιάζει στην καινοτομία και επιχειρηματικότητα στον τουρισμό, το τρίτο υποκεφάλαιο αναλύει τις δύο νέες μορφές καινοτόμων επιχειρήσεων: Κοιν.Σ.Επ (Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση) και ΙΚΕ(Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία). Τέλος στο τέταρτο υποκεφάλαιο δίνονται παραδείγματα των δύο νέων μορφών επιχειρηματικότητας όπως εφαρμόζονται ήδη στον τουριστικό κλάδο.
The purpose of the present paper is the demonstration of various business management styles generally and specifically the demonstration of new entrepreneurship forms and how they apply in the tourism department. Tourism is maybe the most significant industrial branch of our country’s economy and is very important to invest in further development through new and innovative ways of entrepreneurship. In the first chapter we distinguish the management types and how they apply in an enterprise. The chapter is divided in three subsections, the first one is reference to management functions and how they apply in a business. In the second subsection the Likert system and it’s applications are analyzed and in the third subsection we emphasize in the Total Quality Management (TQM) and the ways it can be useful to an enterprise. The second chapter is about leadership and is divided in two subsections. The first one clarifies the differences between management and leadership, two meanings that are often confusing. The second subsection focuses in leadership, where a historical recursion is attempted, next we distinguish the various leader types and then through international and domestic bibliography is attempted to attribute the role of leader regarding the satisfaction, commitment, efficiency and anxiety. Moreover, in the third chapter is attempted an approach in the object of entrepreneurship and tourism development. The chapter is divided in two subsections. The first one is dedicated in tourism development, with emphasis in sustainable tourism development and how it is achieved with alternative forms of tourism. Last but not least, the fourth chapter is dedicated in innovation and entrepreneurship. It is divided in four subsections, of which the first one is referred to the businesses legal discrimination. The second subsection focuses in innovation and entrepreneurship in the tourism department and the third subsection analyzes the two new types of innovative entrepreneurship; SCE (Social Cooperative Enterprise) and PCC (Private Capital Company). Finally in the fourth subsection provides examples of two new forms of entrepreneurship as already applied in the tourism industry.
Advisor name: Αβδημιώτης, Σπύρος
Examining committee: Αβδημιώτης, Σπύρος
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας - Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων / Κατεύθυνση Διοίκησης Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας
Publishing institution: teithe
Number of pages: 60
Appears in Collections:Κατεύθυνση Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zora.pdf843.49 kBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12533
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.