Η Εφαρμογή Ηγεσίας και Μάνατζμεντ σε Γραφειοκρατικά και Αποκεντρωτικά Εκπαιδευτικά Συστήματα (Master thesis)

Γώτη, Αλεξάνδρα


Abstract In the present-day modern era, many issues and concerns have arisen in relation to the decentralization of the administration of the Greek educational system. Within these contexts, it is necessary to develop and practice the educational tactics of the members of the education, which will follow the particular educational, social, geographic characteristics of their region. This particular reseach deals with the always pressing and important issue of implementing leadership and management in Education, with the importance of pre-school education people as factors that will shape internal tactics. An attempt is being made to investigate an issue that has not been studied in particular at least in Greece, while it has the ambition to be the cause and help to make more research efforts and new approaches. The diploma thesis incorporates the theoretical approach and the research approach. In the theoretical part, the concepts of leadership and management in general, but also in particular the education, capabilities and talents of the leader in education, the way in which education is organized and administered, how supervision is exercised, and finally the way in which administration is implemented in the Greek educational system. The research, on the other hand, is part of the qualitative research that was conducted through questions discussion method. They mention the views of the members of education at the prefecture stage about the Greek educational system, their activity at this level, their importance in shaping and practicing the internal educational policy, the extent to which the governing bodies education, and closing down what is being proposed to improve and upgrading their role. If one observes the conclusions and what is generally found in our research, he will see that there are several interesting points. This is because they come from their own views and from what people who have worked in education, within the prefecture, and who, with their work, have an impact on the educational reality of Greece. Through the survey, some important elements such as the lack of essential communication between people working in education within the county, the central administration, and more on issues of organizing and managing the education sector , that not all the abilities of people working in the educational field are exploited, that no initiatives are taken, that continuous training and gradual decentralization of the Greek pupils are required providing more powers to those who have the administration of education within the prefecture.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης& Οικονομίας/Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων
Subject classification: Σχολική διοίκηση και οργάνωση
School management and organization
Εκπαιδευτική ηγεσία
Educational leadership
Σχολική αυτονομία
School-based management
Keywords: Εκπαίδευση;Διοίκηση;Ηγεσία;Μάνατζμεντ;ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα;εκπαιδευτικός κλάδο;Education;Management;Leadership;Management;Greek education system;educational sector
Description: Μεταπτυχιακή Εργασία-Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας-Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων, 2018 (10216)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12493
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή
Subject classification: Σχολική διοίκηση και οργάνωση
School management and organization
Εκπαιδευτική ηγεσία
Educational leadership
Σχολική αυτονομία
School-based management
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης& Οικονομίας/Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-10-13
Bibliographic citation: Γώτη, Αλεξάνδρα. (2018). Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΗΓΕΣΙΑΣ ΚΑΙ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ ΣΕ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ (Μεταπτυχιακή Εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Περίληψη Διανύοντας τη σύγχρονη σημερινή εποχή έχει προκύψει η ύπαρξη πολλών ζητημάτων και προβληματισμών σε σχέση με την αποκέντρωση της διοίκησης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, λοιπόν, είναι απαραίτητο να αναπτυχθεί και να εξασκηθεί από τα μέλη της εκπαίδευσης εκπαιδευτική τακτική, η οποία θα ακολουθεί τα ιδιαίτερα εκπαιδευτικά, κοινωνικά, γεωγραφικά χαρακτηριστικά στοιχεία της περιφέρειας τους. Η συγκεκριμένη εργασία ασχολείται με το πάντα φλέγον και σημαντικό ζήτημα της εφαρμογής ηγεσίας και μάνατζμεντ στην Εκπαίδευση, με τη σημασία των ανθρώπων της εκπαίδευσης σε στάδιο νομού, ως παράγοντες που θα διαμορφώσουν την εσωτερική τακτική. Γίνεται προσπάθεια να διερευνηθεί ένα θέμα που δεν έχει μελετηθεί ιδιαιτέρως τουλάχιστον στον Ελληνικό χώρο, ενώ συνάμα έχει τη φιλοδοξία να αποτελέσει την αφορμή και να βοηθήσει ώστε να υπάρξουν περισσότερες απόπειρες έρευνας του αλλά και καινούριες προσεγγίσεις. Η διπλωματική εργασία εμπεριέχει τη θεωρητική προσέγγιση αλλά και την ερευνητική προσέγγιση. Στο θεωρητικό μέρος επισημαίνονται οι έννοιες της ηγεσίας και του μάνατζμεντ γενικότερα αλλά και ειδικότερα στην εκπαίδευση, οι δυνατότητες και τα ταλέντα του ηγέτη στην εκπαίδευση, ο τρόπος με τον οποίο οργανώνεται και διοικείται η εκπαίδευση, πως ασκείται η εποπτεία και τέλος το τρόπος με τον οποίο εφαρμόζεται η διοίκηση στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Στο ερευνητικό, από την άλλη πλευρά, μέρος δίνεται η ποιοτική έρευνα που διαδραματίστηκε με τη μέθοδο των ερωτήσεων οι οποίες απευθύνονται στα μέλη της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αποτυπώνονται οι απόψεις των μελών της εκπαίδευσης για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, για τη δραστηριότητά τους στον τομέα αυτό, για τη σημασία στο να διαμορφωθεί και να ασκηθεί η εσωτερική εκπαιδευτική πολιτική, για το κατά πόσο συνεργάζονται τα όργανα διοίκησης της εκπαίδευσης, και κλείνοντας τι προτείνεται για να βελτιωθεί και να αναβαθμιστεί ο ρόλος τους. Αν παρατηρήσει κάποιος τα συμπεράσματα και το τι διαπιστώθηκε γενικότερα από την έρευνα μας, θα δει πως υπάρχουν αρκετά ενδιαφέροντα σημεία. Αυτό συμβαίνει γιατί προέρχονται από τις απόψεις των ίδιων και από το τι έχουν ζήσει οι ίδιοι οι άνθρωποι που εργάζονται στην εκπαίδευση, στο πλαίσιο του νομού, και οι οποίοι με την εργασία τους έχουν επίδραση στην εκπαιδευτική πραγματικότητα της Ελλάδας. Μέσα από την έρευνα, οπότε, διαπιστώθηκαν κάποια σημαντικά στοιχεία, όπως είναι το ότι δεν υπάρχει ουσιώδης επικοινωνία ανάμεσα στα άτομα που εργάζονται στην εκπαίδευση στο πλαίσιο του νομού, με τα άτομα που αποτελούν την κεντρική διοίκηση και περισσότερο σε ζητήματα οργάνωσης και διοίκησης του εκπαιδευτικού κλάδου, το ότι δεν αξιοποιούνται όλες οι ικανότητες που έχουν άνθρωποι που απασχολούνται στο χώρο της εκπαίδευσης, το ότι δεν λαμβάνονται πρωτοβουλίες, το ότι απαιτείται διαρκής επιμόρφωση και βαθμιδωτή αποκέντρωση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος δίνοντας περισσότερες αρμοδιότητες στα άτομα που έχουν τη διοίκηση της εκπαίδευσης στα πλαίσια του νομού.
Abstract In the present-day modern era, many issues and concerns have arisen in relation to the decentralization of the administration of the Greek educational system. Within these contexts, it is necessary to develop and practice the educational tactics of the members of the education, which will follow the particular educational, social, geographic characteristics of their region. This particular reseach deals with the always pressing and important issue of implementing leadership and management in Education, with the importance of pre-school education people as factors that will shape internal tactics. An attempt is being made to investigate an issue that has not been studied in particular at least in Greece, while it has the ambition to be the cause and help to make more research efforts and new approaches. The diploma thesis incorporates the theoretical approach and the research approach. In the theoretical part, the concepts of leadership and management in general, but also in particular the education, capabilities and talents of the leader in education, the way in which education is organized and administered, how supervision is exercised, and finally the way in which administration is implemented in the Greek educational system. The research, on the other hand, is part of the qualitative research that was conducted through questions discussion method. They mention the views of the members of education at the prefecture stage about the Greek educational system, their activity at this level, their importance in shaping and practicing the internal educational policy, the extent to which the governing bodies education, and closing down what is being proposed to improve and upgrading their role. If one observes the conclusions and what is generally found in our research, he will see that there are several interesting points. This is because they come from their own views and from what people who have worked in education, within the prefecture, and who, with their work, have an impact on the educational reality of Greece. Through the survey, some important elements such as the lack of essential communication between people working in education within the county, the central administration, and more on issues of organizing and managing the education sector , that not all the abilities of people working in the educational field are exploited, that no initiatives are taken, that continuous training and gradual decentralization of the Greek pupils are required providing more powers to those who have the administration of education within the prefecture.
Advisor name: Καπίκη, Σουλτάνα
Examining committee: Καπίκη, Σουλτάνα
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας / Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 127
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12493
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.