Ασφάλεια και Υγιεινή Εργασίας Σχολικών Εργαστηριακών Μονάδων της Δευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Νομού Βοιωτίας (Master thesis)

Καλογερόπουλος, Μηνάς


ABSTRACT Investigations for the causes of accidents lead to the conclusion that accidents are caused, to a large extent, by the human factor. They happen due to the human potential of each grade, from engineers and other scientists to simple workers of a simple or complex construction. Accidents do not happen at random, but they are caused and there are always one or more factors that caused them. Prevention and avoidance of accidents are within the capabilities of human control. The dangers posed to school units may be the same as in any other workplace. However, in the field of education there are not only teachers, but also students. These people are vulnerable, because of their young age, unskilled and often ignore the factors that threaten health and safety. Students can also be dangerous for themselves. A major problem that concerns all teachers is the creation of physical injuries or, health problems to children. This has become very important in the school environment, where due to the large number of pupils, their young age and the particular circumstances prevailing (for example, technical specialty laboratories in high-risk technical training, people with disabilities etc .), guarding and protecting the children (students) from teachers becomes very difficult. The aim of this effort is, on a theoretical level, to inform and educate the educational staff on the safety and hygiene of the laboratory environment (building facilities) and on the other hand, to support actions with students in order to improve the quality of the school lab environment, the reduction of the health threats and safety risks of the school community members, and the assimilation of security measures in their future work environment. At the research level, the purpose of the research is to record the working environment and the working conditions of vocational education schools in the prefecture of Boeotia. The purpose of the theoretical field takes place through the bibliographic review, while through primary research are covered the purpose and the specific objectives of the research field. The quantitative survey carried out using a questionnaire showed that the specifications for the proper operation of the laboratory units in hygiene and safety are sometimes considered good and sometimes moderate by the teachers.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων
Subject classification: Σχολική υγιεινή--Ελλάδα--Βοιωτία
School hygiene--Greece--Boeotia
Σχολεία--Μέτρα ασφαλείας--Ελλάδα--Βοιωτία
Schools--Safety measures--Greece--Boeotia
Επαγγελματική εκπαίδευση--Ελλάδα--Βοιωτία
Vocational education--Greece--Boeotia
Keywords: σχολικές μονάδες;εκπαίδευση;υγεία;μαθητές;school units;education;health;students
Description: Μεταπτυχιακή Εργασία-Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας-Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων , 2018 (10217)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12492
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή
Subject classification: Σχολική υγιεινή--Ελλάδα--Βοιωτία
School hygiene--Greece--Boeotia
Σχολεία--Μέτρα ασφαλείας--Ελλάδα--Βοιωτία
Schools--Safety measures--Greece--Boeotia
Επαγγελματική εκπαίδευση--Ελλάδα--Βοιωτία
Vocational education--Greece--Boeotia
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-10-13
Bibliographic citation: Καλογερόπουλος, Μηνάς. (2018). ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΥΓΙΕΙΝΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΒΟΙΩΤΙΑΣ (Μεταπτυχιακή Εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: ΠΕΡΙΛΗΨΗ Οι έρευνες για τα αίτια των ατυχημάτων οδηγούν στο συμπέρασμα ότι τα ατυχήματα οφείλονται, κατά το μεγαλύτερο ποσοστό, στον ανθρώπινο παράγοντα. Οφείλονται, δηλαδή, στο ανθρώπινο δυναμικό κάθε βαθμίδας, από τους μηχανικούς και άλλους επιστήμονες μέχρι τους απλούς εργάτες μιας απλής ή σύνθετης κατασκευής. Τα ατυχήματα δεν συμβαίνουν, αλλά προκαλούνται και πάντα υπάρχει μια ή περισσότερες αιτίες που τα προκάλεσαν. Η πρόληψη και η αποφυγή των ατυχημάτων είναι μέσα στις δυνατότητες του ανθρώπινου ελέγχου. Οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν στις σχολικές μονάδες μπορεί να είναι οι ίδιοι με τους κινδύνους σε κάθε άλλο χώρο εργασίας. Ωστόσο, στον εργασιακό χώρο της εκπαίδευσης βρίσκονται και σπουδαστές ή μαθητές. Τα άτομα αυτά είναι ευάλωτα, λόγω της νεαρής ηλικίας τους, άπειρα και συχνά αγνοούν τους κινδύνους που απειλούν την ασφάλεια και την υγεία. Μπορεί, επίσης, να είναι επικίνδυνα για τον ίδιο τους τον εαυτό. Ένα μεγάλο πρόβλημα που απασχολεί όλους τους εκπαιδευτικούς είναι η δημιουργία σωματικών κακώσεων ή και, προβλημάτων υγείας στα παιδιά. Αυτό αποκτά μεγάλες διαστάσεις στο χώρο του σχολείου, όπου λόγω του μεγάλου αριθμού των μαθητών, της μικρής τους ηλικίας και των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν (για παράδειγμα, εργαστήρια τεχνικών ειδικοτήτων στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση με μεγάλο βαθμό επικινδυνότητας, άτομα με ειδικές ανάγκες κ.α.), η φύλαξη και προστασία των παιδιών (μαθητών) από τους εκπαιδευτικούς καθίσταται πολύ δύσκολη. Στόχος της προσπάθειας αυτής είναι, σε θεωρητικό επίπεδο, αφενός, η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού σε θέματα ασφάλειας και υγιεινής του εργαστηριακού σχολικού περιβάλλοντος (κτιριακές εγκαταστάσεις-εξοπλισμός) και αφετέρου, η υποστήριξή του στην ανάληψη δράσεων με τους μαθητές για τη βελτίωση της ποιότητας του σχολικού εργαστηριακού περιβάλλοντος, ο περιορισμός των παραγόντων που επίκειται κινδύνους για την υγεία και ασφάλεια των μελών της σχολικής κοινότητας και τέλος, η αφομοίωση των μέτρων ασφάλειας στο εργασιακό μελλοντικό τους περιβάλλον. Σε ερευνητικό επίπεδο, σκοπός της έρευνας είναι να καταγράψει το εργασιακό περιβάλλον και τις συνθήκες εργασίας των σχολείων Επαγγελματικής εκπαίδευσης του νομού Βοιωτίας. Ο σκοπός του θεωρητικού πεδίου πραγματοποιείται μέσω της βιβλιογραφικής ανασκόπησης, ενώ μέσω της πρωτογενής έρευνας καλύπτεται ο σκοπός και οι επιμέρους στόχοι του ερευνητικού πεδίου. Η ποσοτική έρευνα που πραγματοποιήθηκε με τη χρήση ερωτηματολογίου έδειξε ότι οι προδιαγραφές σωστής λειτουργίας των εργαστηριακών μονάδων σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας άλλοτε κρίνονται καλές και άλλοτε μέτριες από τους εκπαιδευτικούς.
ABSTRACT Investigations for the causes of accidents lead to the conclusion that accidents are caused, to a large extent, by the human factor. They happen due to the human potential of each grade, from engineers and other scientists to simple workers of a simple or complex construction. Accidents do not happen at random, but they are caused and there are always one or more factors that caused them. Prevention and avoidance of accidents are within the capabilities of human control. The dangers posed to school units may be the same as in any other workplace. However, in the field of education there are not only teachers, but also students. These people are vulnerable, because of their young age, unskilled and often ignore the factors that threaten health and safety. Students can also be dangerous for themselves. A major problem that concerns all teachers is the creation of physical injuries or, health problems to children. This has become very important in the school environment, where due to the large number of pupils, their young age and the particular circumstances prevailing (for example, technical specialty laboratories in high-risk technical training, people with disabilities etc .), guarding and protecting the children (students) from teachers becomes very difficult. The aim of this effort is, on a theoretical level, to inform and educate the educational staff on the safety and hygiene of the laboratory environment (building facilities) and on the other hand, to support actions with students in order to improve the quality of the school lab environment, the reduction of the health threats and safety risks of the school community members, and the assimilation of security measures in their future work environment. At the research level, the purpose of the research is to record the working environment and the working conditions of vocational education schools in the prefecture of Boeotia. The purpose of the theoretical field takes place through the bibliographic review, while through primary research are covered the purpose and the specific objectives of the research field. The quantitative survey carried out using a questionnaire showed that the specifications for the proper operation of the laboratory units in hygiene and safety are sometimes considered good and sometimes moderate by the teachers.
Advisor name: Κιλιπίρης, Φώτιος
Examining committee: Κιλιπίρης, Φώτιος
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας / Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 161
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12492
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.