Ιαματικός Τουρισμός και Υπηρεσίες Ευεξίας στην Βόρεια Ελλάδα (Bachelor thesis)

Μουτάφογλου, Ειρήνη Θ.


Ο τουρισμός είναι μια από τις πλέον έντονες μαζικές κοινωνικές εκδηλώσεις της παγκόσμιας κοινότητας, με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. Είναι πλέον από όλους παραδεκτό ότι είναι ο σπουδαιότερος κλάδος οικονομικής δραστηριότητας παγκοσμίως, αφού συμβάλλει όσο κανένας άλλος στο σχηματισμό του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος στις περισσότερες χώρες της υφηλίου. Τόσο από πλευράς δημιουργίας εισοδήματος, όσο και από της πλευράς αύξησης της απασχόλησης και των επενδύσεων, ο τομέας των ταξιδιών έρχεται πρώτος, και με διαφορά, μεταξύ όλων των υπολοίπων. Αποτελεί κύρια πηγή απόκτησης συναλλάγματος, ενώ παράλληλα έχει συμβάλει στη δημιουργία θέσεων εργασίας και εισοδήματος σε πολλές χώρες υποδοχής τουριστών (Διακομιχάλης, 2012). Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τη χώρα μας, που δε διακρίνεται για την ανταγωνιστικότητά της σε άλλους τομείς. Βεβαίως, παρά τη σπουδαιότητά του, ο τουρισμός είναι ένας ιδιαίτερα ευπαθής τομέας, ευεπίφορος σε διεθνή γεγονότα, όπως είναι δυσμενείς οικονομικές συγκυρίες και αναταράξεις λόγω πολιτικών γεγονότων (όπως οι πόλεμοι και οι τρομοκρατικές ενέργειες), η οικονομική κρίση, η άνοδος της τιμής του πετρελαίου και η ένταση του ανταγωνισμού. Όλα τα παραπάνω μπορούν να επιφέρουν αναδιατάξεις στις ροές τουριστικής ζήτησης. Μέσα σε αυτό το οξυμένο ανταγωνιστικό κλίμα, η χώρα μας αντιμετωπίζει προκλήσεις επανατοποθέτησης του τουριστικού της προϊόντος. Το ζητούμενο είναι η προσαρμογή στο νέο ανταγωνιστικό και διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον μέσα από κατάλληλες και καλά συντονισμένες και επικεντρωμένες πρακτικές και πολιτικές. Σκοπός είναι η εκμετάλλευση του πλούτου της χώρας μας με τέτοιο τρόπο ώστε να μην επιβαρύνεται το περιβάλλον, μία αειφόρος ανάπτυξη δηλαδή, η οποία με τη σειρά της βοηθά στην εξάλειψη του φαινομένου της εποχικότητας. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την ανάπτυξη και ενδυνάμωση των δυνατών, αλλά μη επαρκώς ανεπτυγμένων έως σήμερα, στοιχείων ορισμένων κατηγοριών τουρισμού. Μία τέτοια κατηγορία είναι ο Τουρισμός Υγείας. Επιμέρους τομέας του Τουρισμού Υγείας είναι ο Ιαματικός Τουρισμός. Παρόλο που ο τουρισμός υγείας και ο ιαματικός τουρισμός έχουν κοινό στόχο την πρόληψη και την αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας, σε συνδυασμό με τις διακοπές, αποτελούν δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα. Με την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του Ιαματικού Τουρισμού, μπορεί αρχικά να εξαλειφθεί το φαινόμενο της εποχικότητας και με την δημιουργία ενός brand name να γίνει γνωστή η χώρα μας και να μειωθεί το μεγάλο ποσοστό ανεργίας που μαστίζει τον Ελληνικό πληθυσμό.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας/Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων (πρώην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων
Subject classification: Υδροθεραπεία
Hot springs
Hydrotherapy
Θερμές πηγές
Θέρετρα υγείας--Ελλάδα
Health resorts--Greece
Keywords: ιαματικός τουρισμός;υπηρεσίες ευεξίας;Βόρεια Ελλάδα;Spa tourism;wellness services;Northern Greece
Description: Πτυχιακή εργασία--Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας--Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων (πρώην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων,2017--9119
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12311
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή
Subject classification: Υδροθεραπεία
Hot springs
Hydrotherapy
Θερμές πηγές
Θέρετρα υγείας--Ελλάδα
Health resorts--Greece
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας/Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων (πρώην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων
Publication date: 2017-11-03
Bibliographic citation: <<ΕΙΡΗΝΗ Θ. ΜΟΥΤΑΦΟΓΛΟΥ>>, <<Ιαματικός Τουρισμός και Υπηρεσίες Ευεξίας στην Βόρεια Ελλάδα>>, <<Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας/Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων (πρώην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων>>, <<Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης>>, <<2017>>
Abstract: Ο τουρισμός είναι μια από τις πλέον έντονες μαζικές κοινωνικές εκδηλώσεις της παγκόσμιας κοινότητας, με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. Είναι πλέον από όλους παραδεκτό ότι είναι ο σπουδαιότερος κλάδος οικονομικής δραστηριότητας παγκοσμίως, αφού συμβάλλει όσο κανένας άλλος στο σχηματισμό του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος στις περισσότερες χώρες της υφηλίου. Τόσο από πλευράς δημιουργίας εισοδήματος, όσο και από της πλευράς αύξησης της απασχόλησης και των επενδύσεων, ο τομέας των ταξιδιών έρχεται πρώτος, και με διαφορά, μεταξύ όλων των υπολοίπων. Αποτελεί κύρια πηγή απόκτησης συναλλάγματος, ενώ παράλληλα έχει συμβάλει στη δημιουργία θέσεων εργασίας και εισοδήματος σε πολλές χώρες υποδοχής τουριστών (Διακομιχάλης, 2012). Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τη χώρα μας, που δε διακρίνεται για την ανταγωνιστικότητά της σε άλλους τομείς. Βεβαίως, παρά τη σπουδαιότητά του, ο τουρισμός είναι ένας ιδιαίτερα ευπαθής τομέας, ευεπίφορος σε διεθνή γεγονότα, όπως είναι δυσμενείς οικονομικές συγκυρίες και αναταράξεις λόγω πολιτικών γεγονότων (όπως οι πόλεμοι και οι τρομοκρατικές ενέργειες), η οικονομική κρίση, η άνοδος της τιμής του πετρελαίου και η ένταση του ανταγωνισμού. Όλα τα παραπάνω μπορούν να επιφέρουν αναδιατάξεις στις ροές τουριστικής ζήτησης. Μέσα σε αυτό το οξυμένο ανταγωνιστικό κλίμα, η χώρα μας αντιμετωπίζει προκλήσεις επανατοποθέτησης του τουριστικού της προϊόντος. Το ζητούμενο είναι η προσαρμογή στο νέο ανταγωνιστικό και διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον μέσα από κατάλληλες και καλά συντονισμένες και επικεντρωμένες πρακτικές και πολιτικές. Σκοπός είναι η εκμετάλλευση του πλούτου της χώρας μας με τέτοιο τρόπο ώστε να μην επιβαρύνεται το περιβάλλον, μία αειφόρος ανάπτυξη δηλαδή, η οποία με τη σειρά της βοηθά στην εξάλειψη του φαινομένου της εποχικότητας. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την ανάπτυξη και ενδυνάμωση των δυνατών, αλλά μη επαρκώς ανεπτυγμένων έως σήμερα, στοιχείων ορισμένων κατηγοριών τουρισμού. Μία τέτοια κατηγορία είναι ο Τουρισμός Υγείας. Επιμέρους τομέας του Τουρισμού Υγείας είναι ο Ιαματικός Τουρισμός. Παρόλο που ο τουρισμός υγείας και ο ιαματικός τουρισμός έχουν κοινό στόχο την πρόληψη και την αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας, σε συνδυασμό με τις διακοπές, αποτελούν δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα. Με την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του Ιαματικού Τουρισμού, μπορεί αρχικά να εξαλειφθεί το φαινόμενο της εποχικότητας και με την δημιουργία ενός brand name να γίνει γνωστή η χώρα μας και να μειωθεί το μεγάλο ποσοστό ανεργίας που μαστίζει τον Ελληνικό πληθυσμό.
Table of contents: ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΠΡΟΛΟΓΟΣ ………………………………………………………………………..Σελ.3 ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ………………………………………………………………………Σελ.4 ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΠΙΝΑΚΩΝ – ΕΙΚΟΝΩΝ – ΣΧΗΜΑΤΩΝ………………………..Σελ.7 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1Ο ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ 1.1. Εισαγωγή στον τουρισμό ……………………………...……………………...Σελ.9 1.2. Ιστορική αναδρομή του Τουρισμού ………...………………………………...Σελ.9 1.3. Η Τουριστική Βιομηχανία στην Ελλάδα .……...……………………………..Σελ.14 1.4. Διακρίσεις Τουρισμού ...…..….……………………………………………. Σελ.16 1.4.1. Κατηγορίες Εναλλακτικών Μορφών Τουρισμού ......................…....... Σελ.20 1.4.2. Χαρακτηριστικά και υποκατηγορίες Οικο-τουριστικής Διάστασης …. Σελ.21 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2Ο ΑΝΑΛΥΣΗ ΙΑΜΑΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 2.1. Ιστορική αναδρομή Ιαματικού Τουρισμού ..………………………………….Σελ.25 2.2. Ορισμός Ιαματικού Τουρισμού και Βασικές Έννοιες ………………………..Σελ.30 2.3. Θεραπείες ...…………………………………………………………………...Σελ.35 2.3.1. Υδροθεραπεία ………………………………………………………....Σελ.38 2.3.2. Πηλοθεραπεία ………………………………………………………....Σελ.42 2.3.3. Θαλασσοθεραπεία …………………………………………………….Σελ.43 2.3.4. Κλιματοθεραπεία……………………………………………………....Σελ.44 2.3.5. Θεραπείες σε κέντρα SPA……………………………………………...Σελ.45 2.4. Κατηγορίες Ιαματικών Πηγών ..………………………………………………Σελ.46 2.5. Κανόνες Ιαματικής Λουτροθεραπείας ………………………………………..Σελ.47 2.6. Θεραπευτικές Ενδείξεις Ιαματικής Θεραπείας………………………………..Σελ.49 2.7. Αντενδείξεις Ιαματικής Θεραπείας……………………………………………Σελ.50 2.8. Γεωγραφική Κατανομή Πηγών………………………………………………..Σελ.51 6 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3Ο ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΙΑΜΑΤΙΚΩΝ ΠΗΓΩΝ & ΚΕΝΤΡΩΝ ΘΑΛΑΣΣΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ 3.1. Κυριότητα Ιαματικών Φυσικών Πόρων……………………………………..Σελ.57 3.2. Αναγνώριση Ιαματικών Φυσικών Πόρων…………………………………...Σελ.58 3.3. Ίδρυση Κέντρων Θαλασσοθεραπείας……………………………………….Σελ.60 3.4. Ελληνικοί Φορείς Ιαματικού Τουρισμού……………………………………Σελ.61 3.5. Ξένοι Φορείς Ιαματικού Τουρισμού………………………………………...Σελ.68 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4Ο ΙΑΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 4.1. Ανάλυση επισκεψιμότητας Λουτρικών Μονάδων 2005-2015………………Σελ.74 4.2. Οι αγορές της Ελλάδας και οι ανταγωνιστές της……………………………Σελ.77 4.3. Μελέτες περίπτωσης στην Βόρεια Ελλάδα………………………………….Σελ.78 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ…………………………………………………………………Σελ.88 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ.……………………………………………………………………Σελ.91
Advisor name: Αβδημιώτης, Σπύρος
Examining committee: Αβδημιώτης, Σπύρος
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας/Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων (πρώην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 91
Appears in Collections:(πρωην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12311
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.