The Transformational Leadership Model and its Implementation in the Secondary Schools of the Prefecture of Pella (Master thesis)

Σκορδή, Κωνσταντίνα


ABSTRACT The purpose of this study is to investigate the views of the secondary school teachers in the Prefecture of Pella regarding the efficiency of the school principals in the implementation of the transformational leadership model. For this purpose, besides a bibliographic research on the value of leadership and in particular the transformational leadership in education, an empirical research was conducted as well. 137 secondary school teachers of the Prefecture of Pella participated in the research. The data collection tool, a questionnaire created by Ken Leithwood, explores the views of teachers on the implementation of transformational leadership. This questionnaire is structured on four main aspects, which were also the research questions-aims of the present study. These aspects involve determining the purpose of the institution and its restructuring, staff development and improvement of teaching through the practices of the school principal. After the statistical analysis of the responses, the results showed that the transformational leasership model is applied to a sufficient degree by the principals of the secondary schools of Pella. In particular, teachers seem quite satisfied with the efforts made by the headteachers to restructure the organization and to promote staff development. On the contrary, they believe that the determination of the school vision should be made clearer and that the principals should also focus more on issues regarding the improvement of teaching. Therefore, although the general picture in the Prefecture of Pella is not disheartening and disappointing, it is still important for the school leader to take the necessary steps and initiatives, in order to improve the individual factors contributing to the effective implementation of the modern leadership model, which is transformational leadership. This research is therefore important, because it contributes to the current concern about the effectiveness of the leaders of education. It could also trigger reflection and lead to improvement of the leadership practices adopted by the principals of the secondary schools in the Prefecture of Pella.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης& Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων
Subject classification: Εκπαίδευση, Δευτεροβάθμια--Ελλάδα--Πέλλα
Education, Secondary--Greece--Pella
Μετασχηματική ηγεσία
Transformational leadership
Εκπαιδευτική ηγεσία--Ελλάδα
Educational leadership--Greece
Σχολική οργάνωση και διοίκηση--Ελλάδα
School management and organization--Greece
Keywords: ηγεσία;μετασχηματιστική ηγεσία;δευτεροβάθμια εκπαίδευση;διευθυντές;καθορισμός οράματος;leadership;transformational leadership;secondary education;school principals;determination of vision
Description: Μεταπτυχιακή Εργασία--Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας--Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων,2018--9634
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12285
Table of contents: ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ 1 1. ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ 1 2. ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ 2 3. Η ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3 Α΄ΜΕΡΟΣ: ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ 6 ΠΡΩΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΗΓΕΣΙΑ 6 1.1. ΟΡΙΣΜΟΣ ΗΓΕΣΙΑΣ 6 1.2. ΣΧΕΣΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΗΓΕΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ 9 1.3. ΟΙ ΘΕΩΡΙΕΣ- ΜΟΝΤΕΛΑ ΤΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΣ ΗΓΕΤΗΣ 13 1.3.1. ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ 13 1.3.2. ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ 27 ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: Η ΗΓΕΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 34 2.1. Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ΣΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥΣ 34 2.2. Η ΤΥΠΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ΗΓΕΣΙΑΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΥΣ BUSH & GLOVER (2003) 35 2.2.1. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ (INSTRUCTIONAL LEADERSHIP) 36 2.2.2. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ (MANAGERIAL LEADERSHIP) 36 2.2.3. ΗΘΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ (MORAL LEADERSHIP) 37 2.2.4. ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ (PARTICIPATIVE LEADERSHIP) 38 2.2.5. ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑ ΗΓΕΣΙΑ (POST-MODERN LEADERSHIP) 38 2.2.6. ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ (INTERPERSONAL LEADERSHIP) 39 2.2.7. ΣΥΓΚΥΡΙΑΚΗ ΗΓΕΣΙΑ (CONTINGENT LEADERSHIP) 40 2.2.8. ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ (TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP) 41 2.3. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ 42 2.3.1. ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΙΚΟΥ ΗΓΕΤΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ TELFORD 45 2.4. ΟΙ ΕΡΕΥΝΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ. 46 2.5. ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΙΚΟΥ ΗΓΕΤΗ 48 2.6. ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΤΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΙΚΟΥ ΗΓΕΤΗ 50 2.7. ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 52 ΤΡΙΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ 54 3.1. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. 54 3.2. Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ: ΡΟΛΟΣ, ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ. 57 3.3. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ 62 ΤΕΤΑΡΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΕΛΕΤΗΣ – Ο ΝΟΜΟΣ ΠΕΛΛΑΣ 66 4.1. Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΕΛΛΑΣ: ΓΕΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ. 66 4.2 Η ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΠΕΛΛΑΣ. 67 Β΄ΜΕΡΟΣ: Η ΕΜΠΕΙΡΙΚΗ ΈΡΕΥΝΑ 70 ΠΕΜΠΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΈΡΕΥΝΑΣ 70 5.1. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ – ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ 70 5.2. ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ. 71 5.3. ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΣ ΣΚΟΠΟΣ. ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ. 71 5.4. ΈΡΕΥΝΑ. ΕΠΙΛΟΓΗ ΜΕΘΟΔΟΥ. 72 5.5. ΕΙΔΗ ΕΡΕΥΝΑΣ 72 5.5.1. ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ 73 5.5.2. ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ 73 5.5.3. ΆΛΛΑ ΕΙΔΗ ΕΡΕΥΝΩΝ. 74 5.5.4. ΕΙΔΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΈΡΕΥΝΑΣ 74 5.6. ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ 75 5.7. ΕΠΙΛΟΓΗ ΜΕΘΟΔΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΕΡΕΥΝΑ 75 5.8. ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ 76 5.8.1. ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ- ΑΠΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ 76 5.8.2. ΔΕΙΓΜΑ- ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ 76 5.8.3. ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΔΕΙΓΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ 77 5.9. ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ . 79 5.9.1. ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ- ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ 79 5.9.2. ΜΕΣΟ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ 80 5.10 ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΟΥ ΔΕΙΓΜΑΤΟΣ 82 5.11. ΧΡΟΝΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ 82 ΕΚΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ 83 6.1. Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ 83 6.2. ΣΥΣΧΕΤΙΣΜΟΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ 83 6.3. Η ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ 83 6.4. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΟΥ Α΄ΜΕΡΟΥΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ 84 6.4.1. ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ 84 6.4.2. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΟΥ Β΄ΜΕΡΟΥΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ 87 6.5. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ- ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΈΡΕΥΝΑΣ- ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 103 6.5.1. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ 103 6.5.2. ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΕΡΕΥΝΑΣ 106 6.5.3. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ 107 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 109 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 127 ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ 127
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12285
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.