Αυτο-Αξιολόγηση της Σχολικής Μονάδας και του Εκπαιδευτικού Έργου (Master thesis)

Βαρθολομαίος, Ιωάννης


Abstract There is no doubt that the education provided is considered of public interest and its quality contributes decisively to a country’s social, cultural and economic development. Both economic and social conditions are constantly changing and evolving, in the same way as citizens’ needs. The evaluation of the educational system and within it the educational work is now a necessity imposed by the society itself and its evolution. In Europe and throughout the civilized world, there is intense mobility and reflection on the evaluation of education systems in general either of the educational work at the level of the school unit to the point where the evaluation has evolved a separate scientific field. In contrast to our country, despite the abundance of instruments for evaluation of educational work within the school unit and the teachers, it has not yet been seriously implemented in practice. Investigating the relevant biography and the concerns expressed by the educational world as a whole through research into the factors that make it difficult to apply the assessment in our country and the new attempt to evaluate a school unit and the educational project that will be launched by the ministry of education, with new objectives formed the basis of our reflection and defined the goals of our research The research was conducted on the basis of the theory of "triangulation" and was based on a qualitative approach with an interview tool and quantitative with the questionnaire tool. The aim of the survey was to gather the views of teachers to evaluate, the ministry of education’s effort to introduce the self-evaluation of the school’s educational work and to look after this process for fairer distribution of resources. An effort is also made to record teachers' assessment of the school's existing pedagogical autonomy and the prospects of strengthening it through the self-assessment process. The research process shows that teachers are in favor of the evaluation of the educational project, with a form of internal evaluation - self-assessment, for a process that will improve the co-operation and responsibility of the participants in order to improve the school’s educational work and a more equitable the allocation of resources between schools. They still think that there is currently no pedagogical autonomy in the functioning of the school unit and they would like to make decisions on issues related to their pedagogical work without linking this opportunity directly to the self-evaluation.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης& Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων
Subject classification: Εκπαιδευτική αξιολόγηση
Educational evaluation
Keywords: εκπαίδευση;αξιολόγηση;σχολική μονάδα;εκπαιδευτικοί;education;assessment;school unit;teachers
Description: Μεταπτυχιακή Εργασία--Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας--Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων,2018--9652
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12236
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή Εργασία
Subject classification: Εκπαιδευτική αξιολόγηση
Educational evaluation
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης& Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-05-06
Bibliographic citation: <<Βαρθολομαίος Ιωάννης>>, <<ΑΥΤΟ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ >>, <<Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας / Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων >>, <<Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης>>, <<2018>>
Abstract: Περίληψη Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η παρεχόμενη εκπαίδευση θεωρείται αντικείμενο δημοσίου συμφέροντος και η ποιότητά της συμβάλλει καθοριστικά στην κοινωνική, πολιτιστική και οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας. Οι οικονομικές αλλά και οι κοινωνικές συνθήκες διαφοροποιούνται και εξελίσσονται συνεχώς, το ίδιο και οι ανάγκες των πολιτών. Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος και μέσα σ΄ αυτό και του εκπαιδευτικού έργου είναι πλέον μια αναγκαιότητα που επιβάλλεται από την ίδια την κοινωνία και την εξέλιξή της. Στην Ευρώπη και σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο υπάρχει έντονη κινητικότητα και προβληματισμός σχετικά με την αξιολόγηση είτε των εκπαιδευτικών συστημάτων γενικότερα είτε του εκπαιδευτικού έργου στο επίπεδο της σχολικής μονάδας σε σημείο που να έχει εξελιχθεί η αξιολόγηση σε ξεχωριστό επιστημονικό πεδίο. Αντίθετα στη χώρα μας παρά την πληθώρα των νομοθετημάτων, η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας αλλά και των εκπαιδευτικών, δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη σοβαρά στην πράξη. Διερευνώντας την σχετική βιβλιογραφία και τους προβληματισμούς που έχουν διατυπωθεί από το σύνολο του εκπαιδευτικού κόσμου μέσα από έρευνες σχετικά με τους παράγοντες που δυσχεραίνουν την εφαρμογή της αξιολόγησης στη χώρα μας, καθώς και η νέα απόπειρα αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου, που θα δρομολογηθεί από το υπουργείο παιδείας, με νέους στόχους, αποτέλεσαν τη βάση του προβληματισμού μας και καθόρισαν τη διατύπωση των στόχων της έρευνά μας Η έρευνα διεξήχθη με βάση την θεωρία της «τριγωνοποίησης» και στηρίχθηκε στην ποιοτική προσέγγιση με εργαλείο την συνέντευξη και την ποσοτική με εργαλείο το ερωτηματολόγιο. Στόχος της έρευνας ήταν να συγκεντρώσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών για την αξιολόγηση, την προσπάθεια του υπουργείου παιδείας για την εισαγωγή της αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας και την μέριμνα μέσα από αυτή τη διαδικασία για δικαιότερη κατανομή των πόρων. Ακόμη γίνεται προσπάθεια να καταγραφεί η εκτίμηση των εκπαιδευτικών για την υφιστάμενη παιδαγωγική αυτονομία της σχολικής μονάδας και τις προοπτικές ενίσχυσης της μέσα από την διαδικασία της αυτοαξιολόγησης. Από την ερευνητική διαδικασία προκύπτει ότι οι εκπαιδευτικοί τοποθετούνται θετικά στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, με μια μορφή εσωτερικής αξιολόγησης - αυτοαξιολόγησης, μια διαδικασία που να βελτιώνει τη συνεργασία και την ανάληψη των ευθυνών των συμμετεχόντων με σκοπό την βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας και της δικαιότερης κατανομής των πόρων μεταξύ των σχολείων. Ακόμη θεωρούν ότι σήμερα δεν υπάρχει παιδαγωγική αυτονομία στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και θα ήθελαν να αποφασίζουν για θέματα που άπτονται του παιδαγωγικού τους έργου χωρίς να συνδέουν αυτή την δυνατότητα, άμεσα, με την αυτοαξιολόγηση.
Abstract There is no doubt that the education provided is considered of public interest and its quality contributes decisively to a country’s social, cultural and economic development. Both economic and social conditions are constantly changing and evolving, in the same way as citizens’ needs. The evaluation of the educational system and within it the educational work is now a necessity imposed by the society itself and its evolution. In Europe and throughout the civilized world, there is intense mobility and reflection on the evaluation of education systems in general either of the educational work at the level of the school unit to the point where the evaluation has evolved a separate scientific field. In contrast to our country, despite the abundance of instruments for evaluation of educational work within the school unit and the teachers, it has not yet been seriously implemented in practice. Investigating the relevant biography and the concerns expressed by the educational world as a whole through research into the factors that make it difficult to apply the assessment in our country and the new attempt to evaluate a school unit and the educational project that will be launched by the ministry of education, with new objectives formed the basis of our reflection and defined the goals of our research The research was conducted on the basis of the theory of "triangulation" and was based on a qualitative approach with an interview tool and quantitative with the questionnaire tool. The aim of the survey was to gather the views of teachers to evaluate, the ministry of education’s effort to introduce the self-evaluation of the school’s educational work and to look after this process for fairer distribution of resources. An effort is also made to record teachers' assessment of the school's existing pedagogical autonomy and the prospects of strengthening it through the self-assessment process. The research process shows that teachers are in favor of the evaluation of the educational project, with a form of internal evaluation - self-assessment, for a process that will improve the co-operation and responsibility of the participants in order to improve the school’s educational work and a more equitable the allocation of resources between schools. They still think that there is currently no pedagogical autonomy in the functioning of the school unit and they would like to make decisions on issues related to their pedagogical work without linking this opportunity directly to the self-evaluation.
Table of contents: Περιεχόμενα Πίνακας διαγραμμάτων και πινάκων 8 Περίληψη 13 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 17 1. Εισαγωγή 17 2. Σκοπιμότητα της έρευνας 18 3. Ερευνητική μεθοδολογία 19 4. Συνοπτική παρουσίαση της δομής της εργασίας 19 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: Αξιολόγηση – Εκπαιδευτική αξιολόγηση 21 1. Η έννοια της αξιολόγησης 21 2. Η έννοια της εκπαιδευτικής αξιολόγησης 22 3. Μοντέλα εκπαιδευτικής αξιολόγησης 23 4. Αναγκαιότητα της εκπαιδευτικής αξιολόγησης 25 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου 29 1. Η έννοια και το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού έργου 29 2. Μορφές αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου 30 2.1. Εξωτερική αξιολόγηση 31 2.2. Εσωτερική αξιολόγηση 33 2.3. Συγκριτική θεώρηση των δύο αξιολογικών μοντέλων ελέγχου 35 3. Αναγκαιότητα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου 37 4. Τάσεις αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου στις χώρες της Ευρωπαϊκής ένωσης 39 5. Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα 43 5.1. Ιστορικά στοιχεία 43 5.2. Η Αξιολόγηση στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό σύστημα μετά το 1982 44 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: Αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας 51 1. Φιλοσοφία της αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας (ΑΕΕ) 51 2. Βασικές αρχές της αυτοαξιολόγησης 53 3. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολική μονάδας 54 4. Ο Σκοπός, οι Στόχοι και το Πλαίσιο εφαρμογής της αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας 57 5. Σχέση αυτονομίας, λογοδοσίας και αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας 59 6. Η αυτονομία της σχολικής μονάδας στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα 62 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: Βιβλιογραφική ανασκόπηση 67 1. Βιβλιογραφική ανασκόπηση συναφών ερευνών 67 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: Μεθοδολογική προσέγγιση της έρευνας 75 1. Ο σκοπός της έρευνας 75 2. Οι στόχοι της έρευνας και τα ερευνητικά ερωτήματα 75 3. Μεθοδολογία και σχεδιασμός της έρευνας 77 4. Τα εργαλεία συλλογής των δεδομένων. 79 4.1. Η συνέντευξη 79 4.2. Το ερωτηματολόγιο 80 5. Δείγμα Έρευνας 82 5.1. Η δειγματοληψία στην ποιοτική έρευνα (της συνέντευξης) 82 5.2. Η δειγματοληψία στην ποσοτική έρευνα (το ερωτηματολόγιο) 83 6. Εγκυρότητα και αξιοπιστία της έρευνας 84 6.1. Εγκυρότητα και αξιοπιστία της ποιοτικής έρευνας 84 6.2. Εγκυρότητα και αξιοπιστία της ποσοτικής έρευνας 85 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7: Παρουσίαση δεδομένων 87 1. Τα Δημογραφικά χαρακτηριστικά του δείγματος των εκπαιδευτικών της ποιοτικής έρευνας 87 2. Αποτελέσματα της έρευνας σύμφωνα με τις συνεντεύξεις 90 3. Τα Δημογραφικά χαρακτηριστικά του δείγματος των εκπαιδευτικών της ποσοτικής έρευνας 118 4. Αποτελέσματα της έρευνας σύμφωνα με το ερωτηματολόγιο 121 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8: Συζήτηση – Συμπεράσματα 139 1. Σύγκριση των αποτελεσμάτων των δύο μεθόδων έρευνας 139 2. Συμπεράσματα 152 3. Προτάσεις για περαιτέρω διερεύνηση 157 Βιβλιογραφία 159 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 166
Advisor name: Ρουσσάκης, Ιωάννης
Examining committee: Ρουσσάκης, Ιωάννης
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας / Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 166
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12236
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.