Συνεδριακός Τουρισμός: Παρούσα Κατάσταση και Προοπτικές Ανάπτυξης στην Θεσσαλονίκη (Bachelor thesis)

Τσολάκη, Βασιλική


SUMMARY Conference (or Congress) Tourism, is one of the most powerful and significant markets, with highly notably economic and social advantages, as we will see later on. Business travelers, who transfer to other destinations in order to participate in conferences, exhibitions and other business liabilities, are welcomed guests to the destinations in which they travel to, as it is about people with high level of social, economical and educational aspects. Based on this approach, Thessaloniki, the city in which we are going to focus on, constitutes an undeniably attractive destination, owes to develop all the appropriate infrastructures and take all the appropriate actions, so as to attract that efficient alternative form of tourism. The purpose of this undergraduate assignment, is to analyze and present the pros and cons of a conference organization, the development weaknesses, the proposal solutions, the feasibility of development of conference tourism and the prospects of further development in the city of Thessaloniki. In the first chapter, the history and the evolution of tourism, travel and tourism enterprises is briefly – and at the same time understandably – mentioned, from the ancient times till nowadays. Next, in the second chapter, a reference in different types of tourism is being made, so as all those reasons that influenced the development of the alternative types of tourism. In the third chapter, we will focus on the conference tourism. Terminology will be introduced so as for us to be more comfortable in reading, we will discriminate the types of conference tourism, the elements of composition, the main types of conference activity, so as the major social and economical advantages that results from that type of alternative tourism. In the fourth chapter, we will focus more on the conference halls, that are available in Greece, and look deeper on those that exist in the city of Thessaloniki, by giving case studies of the most important ones. In the fifth chapter, we will briefly focus on the city of Thessaloniki, by giving all the important elements, so as to form a first image of the town. We will mention the pros and cons of Thessaloniki, as a conference destination, the conditions and the development weaknesses and we will provide solutions for better management of the conference product. Last but not least, in the sixth chapter, we will present all the prospects of development – if any – in the city of Thessaloniki. Finally, we will come to a conclusion of the overall project. Large number of pictures, charts, tables and statistical data, will be provided through out the project by valid Greek and foreign sources.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης& Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων
Subject classification: Τουρισμός--Ελλάδα--Θεσσαλονίκη
Tourism--Greece--Thessaloniki
Συνεδριακά κέντρα--Ελλάδα--Θεσσαλονίκη
Conference facilities--Greece--Thessaloniki
Keywords: συνεδριακός τουρισμός;αγορά;επαγγελματίες ταξιδιώτες;conference tourism;market;business travelers,
Description: Πτυχιακή Εργασία-Σχολή Διοίκησης Οικονομίας- Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων, 2018-9679
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12216
Table of contents: ΠΡΟΛΟΓΟΣ 2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 3 ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΠΤΥΧΙΑΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 6 SUMMARY 8 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ 10 1.1. ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 10 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ & ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 13 2.1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ 13 2.2. ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟΝ ΤΟΠΟ 13 2.2.1. ΕΘΝΙΚΟΣ Ή ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 13 2.2.2. ΔΙΕΘΝΗΣ Ή ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 14 2.3. ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ 14 2.3.1. ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 14 2.3.2. ΜΑΖΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 14 2.4. ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ 15 2.4.1. ΣΥΝΕΧΗΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 15 2.4.2. ΕΠΟΧΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 15 2.5. ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 15 2.5.1. ΟΙ ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 16 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: Ο «ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ» ΩΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 17 3.1. ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 17 3.2. ΕΙΣΑΓΩΓΗ & ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ 18 3.3. ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ 19 3.3.1. ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ 19 3.3.2. ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑ Ή ΜΗ 19 3.4. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 20 3.5. ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΩΝ ΠΡΟΟΡΙΣΜΩΝ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 21 3.6. ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ 22 3.7. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΥΝΘΕΣΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ 22 3.7.1. ΟΜΑΔΑ ΑΤΟΜΩΝ 23 3.7.2. ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ ΧΩΡΟΣ 23 3.7.3. ΚΟΙΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ 23 3.7.4. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 23 3.8. ΤΥΠΟΙ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ 24 3.8.1. SEMINARS 24 3.8.2. WORKSHOPS 24 3.8.3. CONFERENCES - CONGRESSES 25 3.8.4. PANELS 25 3.8.5. FORUMS 26 3.8.6. SYMPOSIUMS 26 3.8.7. LECTURES 26 3.8.8. COLLOQUIUMS 26 3.9. Ο ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΤΑΣ 27 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΑ ΚΕΝΤΡΑ & ΧΩΡΟΙ 28 4.1. ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 28 4.2. ΟΡΙΣΜΟΣ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ 28 4.2.1. ΜΙΚΡΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΑ ΚΕΝΤΡΑ 29 4.2.2. ΜΕΣΑΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΑ ΚΕΝΤΡΑ 29 4.2.3. ΜΕΓΑΛΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΑ ΚΕΝΤΡΑ 29 4.3. ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ 29 4.3.1. ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 29 4.3.2. ΑΜΙΓΩΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΑ ΚΕΝΤΡΑ 30 4.3.3. ΧΩΡΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΩΣ 30 4.3.4. ΛΟΙΠΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ 30 4.4. ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΑ ΚΕΝΤΡΑ & ΛΟΙΠΟΙ ΧΩΡΟΙ ΚΑΤΑ ΤΟΠΟΥΣ 30 4.5. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΩΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ & ΧΩΡΩΝ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 33 4.5.1. CASE STUDY «ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ: ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΕΛΛΙΔΗΣ» 34 4.5.2. CASE STUDY: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ CAPSIS HOTEL THESSALONIKI 36 4.5.3. CASE STUDY: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 37 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 39 5.1. ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 39 5.1.1. ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ 40 5.1.2. ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ – ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ 40 5.1.3. ΚΛΙΜΑ 41 5.1.4. ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ 41 5.1.5. ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ – ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΜΕΡΗ 42 5.2. ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ & ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΩΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ 42 5.2.1. ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ 42 5.2.2. ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ 43 5.3. ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ 44 5.3.1. ΑΣΦΑΛΕΙΑ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΙΡΗΝΗ – ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ 45 5.3.2. ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ 45 5.3.3. ΥΠΟΔΟΜΗ ΤΟΠΟΥ ΥΠΟΔΟΧΗΣ 46 5.3.4. ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ – ΣΥΝΕΔΡΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΥΨΗΛΩΝ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ 46 5.3.5. ΔΥΝΑΤΟΤΗΕΣ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑΣ & ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ 46 5.3.6. ΕΥΚΟΛΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ 47 5.3.7. ΕΥΝΟΪΚΕΣ ΚΛΙΜΑΤΟΛΟΓΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ 47 5.3.8. ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ 48 5.4. ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ 48 5.4.1. ΕΛΛΕΙΨΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ & ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΗΣ ΥΠΟΔΟΜΗΣ 48 5.4.2. ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ & ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ 49 5.4.3. ΧΑΜΗΛΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ 49 5.4.4. ΜΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ 50 5.4.5. ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ 51 5.5. ΤΡΟΠΟΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ 53 5.5.1. ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΣΟΒΑΡΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΩΦΕΛΩΝ 53 5.5.2. ΛΗΨΗ ΜΕΤΡΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΕΛΚΥΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΠΟΛΕΩΝ 55 5.5.3. ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ & ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΕΓΚΑΤΑΣΕΩΝ & ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΝΕΩΝ ΥΨΗΛΩΝ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ 57 5.5.4. ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ 57 5.5.5. ΠΡΟΒΟΛΗ & ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ - ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑΣ 59 5.5.6. Η ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 60 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 62 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ – ΕΠΙΛΟΓΟΣ 65 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 67
Appears in Collections:(πρωην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12216
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.