Εφαρμογή ειδικού εκπαιδευτικού προγράμματος σε ασθενείς με σακχαρώδη διαβήτη: συγκριτική μελέτη (Master thesis)

Στεφανίδου, Ευαγγελία


Εισαγωγή : Ο Σακχαρώδης Διαβήτης τύπου ΙΙ είναι μια χρόνια μεταβολική πάθηση η οποία αποτελεί παγκόσμιο πρόβλημα δημόσιας υγείας. Οι γνώσεις των ασθενών και των οικογενειών τους γύρω από τη νόσο αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες στον αυτοέλεγχο και την αυτορρύθμιση της νόσου. Σκοπός: Σκοπός της μελέτης ήταν η εκτίμηση των γνώσεων και της γλυκαιμικής ρύθμισης διαβητικών ασθενών πριν και μετά την εφαρμογή ειδικού εκπαιδευτικού προγράμματος καθώς και η μελέτη των παραγόντων που τις επηρεάζουν. Πληθυσμός και Μέθοδος: Πρόκειται για πειραματική συγκριτική μελέτη, κατά την οποία εφαρμόσθηκε από την μεταπτυχιακή φοιτήτρια ειδικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (Ε.Π.) σε ασθενείς που παρακολουθούνται στο διαβητολογικό ιατρείο του Νοσοκομείου Σερρών. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιελάμβανε 3ωρο μάθημα σε ολιγομελείς ομάδες ασθενών 4-5 ατόμων. Η εκτίμηση των γνώσεων γύρω από την ασθένεια, διερευνήθηκε με δομημένο ερωτηματολόγιο πριν και μετά την εφαρμογή του ΕΠ (Απρίλιος -Ιούλιος). Η εκτίμηση της γλυκαιμικής ρύθμισης έγινε με τον ποσοτικό προσδιορισμό της γλυκόζης του αίματος πριν και μετά την εφαρμογή του Ε.Π. καθώς και με την μέτρηση της HbΑ1c πριν και μετά από ένα τρίμηνο της εφαρμογής του Ε.Π.(Ιούλιος). Αποτελέσματα: Στην μελέτη έλαβαν μέρος 50 ασθενείς (22 άνδρες και 28 γυναίκες). Όλες οι μετρήσεις έγιναν πριν την εφαρμογή Ε.Π. και τρεις μήνες μετά από αυτό. Η γνώση μετρήθηκε με την κλίμακα γνώσης με ΜΤ στην πρώτη μέτρηση 27,88 (SD ± 6,76) και ένα τρίμηνο από την εφαρμογή του Ε.Π, η ΜΤ της γνώσης βρέθηκε να είναι 37,37 (SD ± 4,92) και αντιστοιχούσε στο 95,82% της μέγιστης δυνατής τιμής που μπορούσε να λάβει. Η ΜΤ του ΒΣ 81,62 (SD ± 13,44) και του ΔΜΣ 29,35 (SD ± 3,07 ) ώστε μόνο το 6% του πληθυσμού καταγράφηκε στην κατηγορία κανονικό Β.Σ. Στην δεύτερη μέτρηση τα μεγέθη ήταν αντίστοιχα : ΒΣ 79,14 (SD ± 10,54), ΔΜΣ 28,58 (SD±2,49) με 10% του πληθυσμού στην κατηγορία κανονικό ΒΣ. Επίσης διαφορές προέκυψαν μεταξύ των δύο μετρήσεων: στην ΜΤ της HbA1c 7,33 με 7,16, στην ΜΤ του σακχάρου 1,26 ΜΕ 1,16 καθώς και στην συχνότητα μέτρησης του γλυκαιμικού ελέγχου. Διαφοροποίηση μεταξύ των μετρήσεων διαπιστώθηκε και στην αυτοαξιολόγηση της κατάστασης της υγείας και στην ικανοποίηση από την ρύθμιση. Συμπεράσματα Η μελέτη ανέδειξε την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής Ε.Π. σε σακχαροδιαβητικούς ασθενείς και σε μεγάλο βαθμό ανέδειξε την αναγκαιότητα της εφαρμογής παρόμοιων εκπαιδευτικών προγραμμάτων από Νοσηλευτές ειδικούς στον ΣΔ, άρρηκτα συνδεδεμένων με την καθημερινή διαχείριση των ασθενών με ΣΔ.
Institution and School/Department of submitter: Τμήμα Νοσηλευτικής
Subject classification: Διαβητικοί--Εκπαίδευση
Diabetics--Education
Keywords: γνώση;αυτοέλεγχος;εκπαίδευση;συμπεριφορά;knowledge;self-control;education;behavior
Description: Σκοπός της μελέτης ήταν η εκτίμηση των γνώσεων και της γλυκαιμικής ρύθμισης διαβητικών ασθενών πριν και μετά την εφαρμογή ειδικού εκπαιδευτικού προγράμματος καθώς και η μελέτη των παραγόντων που τις επηρεάζουν.
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12060
Table of contents: ΠΕΡΙΛΗΨΗ 1 ABSTRACT 3 ΠΡΟΛΟΓΟΣ 5 Α. ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ – ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ 6 ΕΙΣΑΓΩΓΗ 6 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 - ΣΑΚΧΑΡΩΔΗΣ ΔΙΑΒΗΤΗΣ 8 1. Ορισμός - Ιστορική αναδρομή 8 2. Στοιχεία Παθοφυσιολογίας 10 3. Ταξινόμηση ΣΔ 12 4. Επιδημιολογία ΣΔ 15 5. Διαγνωστικά κριτήρια 17 6. Θεραπευτική αντιμετώπιση του ΣΔ 18 6.1. Διατροφική προσέγγιση 18 6.2. Σωματική άσκηση 20 6.3. Φαρμακευτική αγωγή 21 6.3.1. Ινσουλίνη 21 6.3.2. Από του στόματος φαρμακευτική αγωγή 22 6.4. Επιπλοκές 23 6.4.1. Οξείες επιπλοκές - Υπεργλυκαιμία 24 6.4.1.1. Διαβητική κετοξέωση και διαβητικό κώμα 24 6.4.1.2. Υπεροσμωτική Υπεργλυκαιμική Κατάσταση 24 6.4.1.3. Φαινόμενο της αυγής 25 6.4.2. Οξείες επιπλοκές - Υπογλυκαιμία 25 6.4.3. Χρόνιες επιπλοκές ΣΔ – Μικροαγγεικές επιπλοκές 26 6.4.3.1. Διαβητική αμφιβληστροειδοπάθεια 26 6.4.3.2. Διαβητική Νεφροπάθεια 26 6.4.3.3. Διαβητική Νευροπάθεια 27 6.4.4. Χρόνιες επιπλοκές ΣΔ – Μακροαγγεικές επιπλοκές 27 7. Πρόληψη ΣΔ 28 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 - Η ΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ Ο ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΣ ΤΟΥ ΣΑΚΧΑΡΩΔΗ ΔΙΑΒΗΤΗ ΤΥΠΟΥ 2 36 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ 40 1. Εκπαίδευση ενηλίκων 40 2. Τύποι εκπαίδευσης 46 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 - Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΝΟΣΗΛΕΥΤΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ 50 ΕΙΔΙΚΟ ΜΕΡΟΣ 55 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 - ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ 55 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 - ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΣ 56 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 - ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 60 3.1. Τα Δημογραφικά χαρακτηριστικά των ασθενών 60 3.2. Σωματομετρικά στοιχεία ασθενών 61 3.3. Ιστορικό ασθενών 65 4. Αυτοέλεγχος 66 5 . Αυτοαξιολόγηση κατάστασης υγείας και ικανοποίηση από την ρύθμιση 69 6. Οι γενικές γνώσεις των σακχαροδιαβητικών ασθενών αναφορικά με το νόσημα 70 6.1. Σωματομετρικά στοιχεία ασθενών μετά το ΕΠ 74 6.2. Αυτοέλεγχος 77 6.3. Αυτοαξιολόγηση κατάστασης υγείας και ικανοποίηση από την ρύθμιση 78 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 - ΣΥΖΗΤΗΣΗ 81 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 83 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ 91 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι - Πίνακες 91 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ - Ερωτηματολόγιο 99 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ: Έγγραφη συγκατάθεση εξεταζόμενου 105
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12060
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.