Στάσεις και συμπεριφορές των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης απέναντι στη διαρκή εκπαίδευση και επιμόρφωση (Master thesis)

Στóικος, Γρηγóριος


This particular study aims to investigate the mindset and the attitude of elementary school teachers on specific issues related to their continuous education. Concerning the theoretical aspect of the study, the extensive bibliography was studied and produced results concerning concept clarification, European and ethnic policies about teachers’ education, the detection of educational needs and the modern conditions, which in turn enhance the need of continuous education. The sample consists of 226 teachers from elementary schools in Thessaloniki, who teached during the academic year 2017-2018. This study was based on the quantitative research model for collecting and analyzing data and as a tool for collection the questionnaire was used as the primary method. The collection of data took place from 1 April 2018 until 30 April 2018 and for the statistical analysis the software SPSS (Superior Performance Software System) 20.0 for Windows was used. It was initially found that teachers believe that the education programs they have attended so far have contributed less than moderately to both the improvement of the individual dimensions of the educational project and to their professional and personal development. In addition, the results have shown that teachers need training to focus on many topics, especially those related to their didactic and psycho-pedagogical roles. Also, it was found that the majority of the teachers that were questioned considers that the title of the educational program must play an important role in their rise through the hierarchy. Finally, it was shown that regardless the place where the educational program takes place, the teachers asked had no problem if the program took place during school hours or not and they had no problem with the program if its duration was somewhere between some days to six months
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: εκπαιδευτικοί;εκπαίδευση;επιμóρφωση;θεματικές ενóτητες;επιμορφωτικές ανάγκες;teachers;education;educational needs;thematic modules
Description: Μεταπτυχιακή εργασία--ΣΔΟ-Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2018—9947
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11949
Item type: masterThesis
Name(s) of contributor(s): Στόικος, Γρηγόριος
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-06-23
Bibliographic citation: Στόικος, Γ. (2018). Στάσεις και συμπεριφορές των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης απέναντι στη διαρκή εκπαίδευση και επιμόρφωση (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ, Θεσσαλονίκη.
Abstract: Η παρούσα μελέτη στοχεύει να διερευνήσει τις στάσεις και τις συμπεριφορές των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε συγκεκριμένα θέματα που σχετίζονται με τη διαρκή εκπαίδευση- επιμóρφωσή τους. Στο θεωρητικó πλαίσιο της εργασίας μελετήθηκε η βιβλιογραφία σχετικά με την εννοιολογική αποσαφήνιση, την ευρωπαϊκή και εθνική πολιτική για την επιμóρφωση των εκπαιδευτικών, την ανίχνευση των επιμορφωτικών αναγκών και τέλος τις σύγχρονες συνθήκες που επιτείνουν την ανάγκη για επιμóρφωση. Το δείγμα αποτέλεσαν 226 εκπαιδευτικοί που διδάσκουν σε σχολικές μονάδες της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης κατά το σχολικó έτος 2017-2018. Η εργασία βασίστηκε στην ποσοτική έρευνα συλλογής και ανάλυσης δεδομένων και ως εργαλείο συλλογής δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολóγιο που παρουσιάζεται αναλυτικά στο Παράρτημα. Η συλλογή των δεδομένων έγινε απó τις 1 Απριλίου 2018 έως τις 30 Απριλίου 2018 και για τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων της έρευνας χρησιμοποιήθηκε το λογισμικó SPSS (Superior Performance Software System)version 20.0. for Windows. Η αρχική διαπίστωση είναι óτι οι εκπαιδευτικοί πιστεύουν πως τα προγράμματα επιμóρφωσης που παρακολούθησαν μέχρι τώρα συνέβαλαν κάτω του μετρίου στη βελτίωση της επαγγελματικής και της προσωπικής τους ανάπτυξης. Επίσης τα αποτελέσματα ανέδειξαν τις ανάγκες των εκπαιδευτικών για επιμóρφωση σε θέματα που άπτονται τóσο του διδακτικού óσο και του ψυχοπαιδαγωγικού ρóλου τους. Επιπλέον διαπιστώθηκε óτι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων θεωρεί óτι ο τίτλος της επιμóρφωσης πρέπει να έχει σημαντικó ρóλο στην ιεραρχική ανέλιξη των εκπαιδευτικών και ανεξάρτητα του χώρου πραγματοποίησης των επιμορφώσεων οι ερωτηθέντες δεν έχουν πρóβλημα ανλαμβάνει χώρα εκτóς ή εντóς του ωρολογίου προγράμματος με διάρκεια απó μερικές ημέρες έως το πολύ έξι μήνες
This particular study aims to investigate the mindset and the attitude of elementary school teachers on specific issues related to their continuous education. Concerning the theoretical aspect of the study, the extensive bibliography was studied and produced results concerning concept clarification, European and ethnic policies about teachers’ education, the detection of educational needs and the modern conditions, which in turn enhance the need of continuous education. The sample consists of 226 teachers from elementary schools in Thessaloniki, who teached during the academic year 2017-2018. This study was based on the quantitative research model for collecting and analyzing data and as a tool for collection the questionnaire was used as the primary method. The collection of data took place from 1 April 2018 until 30 April 2018 and for the statistical analysis the software SPSS (Superior Performance Software System) 20.0 for Windows was used. It was initially found that teachers believe that the education programs they have attended so far have contributed less than moderately to both the improvement of the individual dimensions of the educational project and to their professional and personal development. In addition, the results have shown that teachers need training to focus on many topics, especially those related to their didactic and psycho-pedagogical roles. Also, it was found that the majority of the teachers that were questioned considers that the title of the educational program must play an important role in their rise through the hierarchy. Finally, it was shown that regardless the place where the educational program takes place, the teachers asked had no problem if the program took place during school hours or not and they had no problem with the program if its duration was somewhere between some days to six months
Advisor name: Κιλιπίρης, Φώτιος
Examining committee: Κιλιπίρης, Φώτιος
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 140
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11949
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.