Διαχείριση ανθρώπινων πόρων στην εκπαίδευση: (Master thesis)

Σιγανός, Κωνσταντίνος


The impact of Human Resource Management (HRM) - defined as all executive efforts to influence employees' capacities, motives and opportunities - on the results of businesses and organizations has been widely recognized. Recently, Veteman et al. (2014) claimed HRΜ is a key element in increasing school performance. In this way, by increasing the ability and commitment of teachers, it increases their performance, which as a result has higher learning outcomes on the part of the students. While there is a growing recognition of the need for schools to implement human resource management, it is still relatively inadequate in the education sector and seems difficult to implement in a systematic and effective way. As Rebore (2010) and De Armond (2013) also pointed out, and as several writers have stated before, it appears that education policy makers and educational leaders have no systematic and comprehensive view of human resource management. Perhaps with a fuller and more accurate education and continuous training, the end result can be quite different. The purpose of this paper is to study the use of the interview as a tool for the recruitment and development of primary and secondary school staff. For the purpose of the survey, 157 teachers completed questionnaires, which were then analyzed with the help of statistical SPSS package. The results highlighted teachers' experience, qualifications and skills as criteria for recruiting and highlighting education staff, while the interview as a recruitment tool was considered appropriate only if there were no subjective or party criteria. Based on the results of this study, we suggest that managers be more educated and selected on the basis of their qualifications rather than by party or any other non-objective criteria
Alternative title / Subtitle: Η συνέντευξη ως εργαλείο πρόσληψης και εξέλιξης στελεχών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: διαχείριση ανθρώπινων πόρων;εκπαίδευση;πρωτοβάθμια εκπαίδευση;δευτεροβάθμια εκπαίδευση;συνέντευξη ως εργαλείο πρόσληψης;συνέντευξη ως εργαλείο εξέλιξης;εκπαιδευτικοί
Description: Μεταπτυχιακή εργασία--ΣΔΟ-Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2018—10051
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11891
Item type: masterThesis
Name(s) of contributor(s): Σιγανός, Κωνσταντίνος
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-09-22
Bibliographic citation: Σιγανός, Κ. (2018). Διαχείριση ανθρώπινων πόρων στην εκπαίδευση: Η συνέντευξη ως εργαλείο πρόσληψης και εξέλιξης στελεχών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ, Θεσσαλονίκη.
Abstract: Ο αντίκτυπος της διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού (ΔΑΔ) - που ορίζεται ως όλες οι προσπάθειες διευθυντικών στελεχών για να επηρεάσουν την ικανότητα, τα κίνητρα και τις ευκαιρίες των εργαζομένων – στην αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων και οργανισμών, έχει αναγνωριστεί ευρέως. Πρόσφατα η ΔΑΔ αναγνωρίστηκε από τους Veteman et al., (2014), ως βασικό στοιχείο στην αύξηση της απόδοσης των σχολείων. Έτσι μέσω αυτής, αυξάνοντας την ικανότητα και τη δέσμευση των εκπαιδευτικών, αυξάνεις τις επιδόσεις τους πράγμα που έχει σαν παρεπόμενο τα υψηλότερα μαθησιακά αποτελέσματα εκ μέρους των μαθητών. Ενώ αναγνωρίζεται ολοένα και περισσότερο η ανάγκη εφαρμογής της διαχείρισης ανθρώπινων πόρων στα σχολεία, η ΔΑΔ εξακολουθεί να είναι σχετικά ανεπαρκής στον ελληνικό εκπαιδευτικό τομέα και φαίνεται ότι είναι δύσκολο να εφαρμοστεί με συστηματικό και αποτελεσματικό τρόπο. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετηθεί η χρήση της συνέντευξης ως εργαλείο πρόσληψης αλλά και εξέλιξης στελεχών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Όπως επεσήμαναν επίσης ο Rebore (2010) και ο De Armond (2013) και όπως δήλωσαν προηγουμένως αρκετοί συγγραφείς, φαίνεται ότι οι υπεύθυνοι για τη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής καθώς και οι εκπαιδευτικοί ηγέτες δεν διαθέτουν συστηματική και συνολική άποψη για τη διαχείριση των ανθρώπινων πόρων. Ίσως με την πληρέστερη και ορθότερη δική τους μόρφωση και συνεχή επιμόρφωση, το τελικό αποτέλεσμα να ήταν αρκετά διαφορετικό. Για το σκοπό της έρευνας, 157 εκπαιδευτικοί συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια, τα οποία αναλύθηκαν στη συνέχεια με τη βοήθεια του στατιστικού πακέτου SPSS. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν την προϋπηρεσία, τα προσόντα και τις δεξιότητες των εκπαιδευτικών, ως κριτήρια για την πρόσληψη και ανάδειξη στελεχών της εκπαίδευσης, ενώ η συνέντευξη ως εργαλείο πρόσληψης κρίθηκε ως κατάλληλη σε περίπτωση μόνο που δεν υπάρχουν υποκειμενικά ή κομματικά κριτήρια. Βασισμένοι στα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης προτείνουμε τα διευθυντικά στελέχη να λαμβάνουν περισσότερη επιμόρφωση σε διοικητικά θέματα και η επιλογή τους να γίνεται με βάση τα προσόντα τους και όχι με κομματικά ή οποιαδήποτε άλλα μη αντικειμενικά κριτήρια
The impact of Human Resource Management (HRM) - defined as all executive efforts to influence employees' capacities, motives and opportunities - on the results of businesses and organizations has been widely recognized. Recently, Veteman et al. (2014) claimed HRΜ is a key element in increasing school performance. In this way, by increasing the ability and commitment of teachers, it increases their performance, which as a result has higher learning outcomes on the part of the students. While there is a growing recognition of the need for schools to implement human resource management, it is still relatively inadequate in the education sector and seems difficult to implement in a systematic and effective way. As Rebore (2010) and De Armond (2013) also pointed out, and as several writers have stated before, it appears that education policy makers and educational leaders have no systematic and comprehensive view of human resource management. Perhaps with a fuller and more accurate education and continuous training, the end result can be quite different. The purpose of this paper is to study the use of the interview as a tool for the recruitment and development of primary and secondary school staff. For the purpose of the survey, 157 teachers completed questionnaires, which were then analyzed with the help of statistical SPSS package. The results highlighted teachers' experience, qualifications and skills as criteria for recruiting and highlighting education staff, while the interview as a recruitment tool was considered appropriate only if there were no subjective or party criteria. Based on the results of this study, we suggest that managers be more educated and selected on the basis of their qualifications rather than by party or any other non-objective criteria
Advisor name: Καπίκη, Σουλτάνα
Examining committee: Καπίκη, Σουλτάνα
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 131
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Siganos.pdf3.47 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11891
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.