Οργάνωση και διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων: (Master thesis)

Γρηγοριάδου, Σοφία


The purpose of this study is to analyze, through a bibliographic review, the characteristics of both genders and their relationship with leadership. In addition, this work will comment on the changes that have taken place over the years, and to highlight the stereotypical perceptions that stand up until today which are the inhibiting factor in the professional development of many women who wish to take up the administration of school units. This work aims to study the role of a headmaster in a primary school unit, the characteristics that he/she ought to have being a leading form and what is the most appropriate method of managing an educational unit. Furthermore, this study has the purpose of investigating and identifying scientifically, those factors and mechanisms that impede females, to claim managerial positions and administrative roles. It studies the existence or not of stereotypical views among men and women, who hold administrative duties and the influence they might have on the psychology of the female candidates on their professional development. As a methodological tool for conducting this study, a questionnaire was used, which helped to collect all the necessary answers of the interviewed headmasters of Primary schools of Eastern and Western Thessaloniki. The questionnaire in its structure mainly included closed-ended questions about the educational administration, and it was filled by 187 school unit managers. Below you can find the analysis of the data, as well as the concerns and suggestions for further analysis
Alternative title / Subtitle: Ο ρόλος των δύο φύλων στη διεύθυνση της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: γυναικείο φύλο;ηγεσία;διευθυντής;πρωτοβάθμια εκπαίδευση;στερεοτυπικών απόψεων;ερωτηματολόγιο;female gender;leadership;headmaster;primary school;stereotypical views;questionnaire
Description: Μεταπτυχιακή εργασία--ΣΔΟ-Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2018—10058
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11878
Item type: masterThesis
Name(s) of contributor(s): Γρηγοριάδου, Σοφία
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-09-22
Bibliographic citation: Γρηγοριάδου, Σ. (2018).Οργάνωση και διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων: Ο ρόλος των δύο φύλων στη διεύθυνση της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ, Θεσσαλονίκη.
Abstract: Μέλημα της συγκεκριμένης εργασίας είναι να αναλύσει μέσα από μια βιβλιογραφική ανασκόπηση τις έννοιες των δύο φύλων και τη σχέση τους με την ηγεσία. Να σχολιάσει τις αλλαγές που έχουν γίνει με το πέρασμα των χρόνων, αλλά να επισημάνει την ύπαρξη των στερεοτυπικών αντιλήψεων που ισχύουν μέχρι σήμερα και αποτελούν τον ανασταλτικό παράγοντα για την επαγγελματική εξέλιξη πολλών γυναικών που επιθυμούν να ασχοληθούν με την διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων. Η παρούσα εργασία έχει σκοπό να μελετήσει το ρόλο που κατέχει ένας Διευθυντής σε μία σχολική μονάδα της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τα χαρακτηριστικά που οφείλει να έχει μια ηγετική μορφή και ποια είναι η πιο κατάλληλη μέθοδος διοίκησης μιας εκπαιδευτικής μονάδας. Κύριος στόχος όμως, αυτής της μελέτης είναι να ερευνήσει και να εξακριβώσει επιστημονικά, εκείνους τους παράγοντες και τους μηχανισμούς που παρεμποδίζουν το γυναικείο φύλο, να διεκδικήσει διευθυντικές θέσεις και διοικητικά καθήκοντα. Μελετά την ύπαρξη ή μη στερεοτυπικών απόψεων, ανάμεσα στους άντρες και τις γυναίκες που ασκούν διοικητικές αρμοδιότητες, και την επιρροή που πιθανών αυτά έχουν στην ψυχολογία του θηλυκού γένους για την επαγγελματική του ανέλιξη. Ως μεθοδολογικό εργαλείο για την πραγματοποίηση της έρευνας, χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο, το οποίο συνέβαλε στο να συλλεχθούν όλες οι απαραίτητες απαντήσεις των ερωτηθέντων διευθυντών και διευθυντριών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης. Το ερωτηματολόγιο στη δομή του περιλάμβανε κυρίως ερωτήσεις κλειστού τύπου, σχετικά με την εκπαιδευτική διοίκηση, όπου συμπληρώθηκαν από 187 διοικητικά στελέχη σχολικών μονάδων. Στη συνέχεια παρατίθενται τα δεδομένα της έρευνας, οι προβληματισμοί και προτάσεις για περαιτέρω ανάλυση
The purpose of this study is to analyze, through a bibliographic review, the characteristics of both genders and their relationship with leadership. In addition, this work will comment on the changes that have taken place over the years, and to highlight the stereotypical perceptions that stand up until today which are the inhibiting factor in the professional development of many women who wish to take up the administration of school units. This work aims to study the role of a headmaster in a primary school unit, the characteristics that he/she ought to have being a leading form and what is the most appropriate method of managing an educational unit. Furthermore, this study has the purpose of investigating and identifying scientifically, those factors and mechanisms that impede females, to claim managerial positions and administrative roles. It studies the existence or not of stereotypical views among men and women, who hold administrative duties and the influence they might have on the psychology of the female candidates on their professional development. As a methodological tool for conducting this study, a questionnaire was used, which helped to collect all the necessary answers of the interviewed headmasters of Primary schools of Eastern and Western Thessaloniki. The questionnaire in its structure mainly included closed-ended questions about the educational administration, and it was filled by 187 school unit managers. Below you can find the analysis of the data, as well as the concerns and suggestions for further analysis
Advisor name: Βαλάχης, Ιωάννης
Examining committee: Βαλάχης, Ιωάννης
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 94
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Grigoriadou_S.pdf2.09 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11878
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.