Στάσεις και απόψεις εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία: (Master thesis)

Αγιάννη, Ελένη


The rapid growth of Information and Communication Technologies (ICT) and their introduction into the everyday life of people, and consequently in the field of education, is an indisputable reality. The teacher plays a key role in conducting teaching and fulfilling its objectives, thus, integrating ICT into teaching practice. It is therefore necessary to study the views of teachers as well as other factors that contribute to the effective use of ICT in the educational process. This diploma thesis explores the attitudes and views of the Teachers of the Secondary Education of Regional Unity of Pieria on the use of ICT in educational practice. Additionally, the use and frequency of ICT are studied, as well as the factors that favor or inhibit their integration into the teaching process. The survey was carried out using the quantitative method and as a data collection tool an anonymous questionnaire, from April to May 2018. The sample consisted of 332 teachers of all specialties and types of service schools. The descriptive and inductive statistical analysis of the data suggests that teachers' attitudes towards the use of ICT in the educational process are generally positive and is considered to be a significant contribution to the teaching process. Teachers have stated that they use ICT and are quite familiar with the use of educational software, although the frequency of use is limited. However, they do not seem to exploit the potential of ICT and do not make sufficient usage of their pedagogical role. Key factors for the integration and exploitation of ICT in the educational process were the modern and adequate infrastructure, technical and administrative support, the curriculum, the number of pupils per department, the training, the knowledge and skills of the teachers, the experience, age and finally years of service
Alternative title / Subtitle: Παράγοντες που ευνοούν και εμποδίζουν την εφαρμογή τους
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: απόψεις εκπαιδευτικών;στάσεις εκπαιδευτικών;ΤΠΕ;Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών;δευτεροβάθμια εκπαίδευση;Περιφερειακή Ενότητας Πιερίας;στατιστική ανάλυση;Information and Communication Technologies;ICT
Description: Μεταπτυχιακή εργασία--ΣΔΟ-Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2018—10066
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11867
Item type: masterThesis
Name(s) of contributor(s): Αγιάννη, Ελένη
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-09-22
Bibliographic citation: Αγιάννη, Ε. (2018). Στάσεις και απόψεις εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία: Παράγοντες που ευνοούν και εμποδίζουν την εφαρμογή τους (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ, Θεσσαλονίκη.
Abstract: Η αλματώδης ανάπτυξη των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και η εισαγωγή τους στην καθημερινή ζωή του ανθρώπου, κατά συνέπεια και στον χώρο της εκπαίδευσης, αποτελεί μια αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα. Ο/Η εκπαιδευτικός διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διεξαγωγή της διδασκαλίας και την εκπλήρωση των στόχων της, άρα και στην ενσωμάτωση των ΤΠΕ στη διδακτική πρακτική. Ως εκ τούτου καθίσταται αναγκαίο να μελετηθούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών, όπως και οι άλλοι παράγοντες που συμβάλλουν στην αποτελεσματική αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία. Με την παρούσα διπλωματική εργασία διερευνώνται οι στάσεις και απόψεις των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας σχετικά με την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική πρακτική. Επιπρόσθετα, η χρήση των ΤΠΕ και η συχνότητα αυτής, καθώς και οι παράγοντες που ευνοούν ή εμποδίζουν την ενσωμάτωσή τους στη διδακτική διαδικασία. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με την ποσοτική μέθοδο και εργαλείο συλλογής των δεδομένων ένα ανώνυμο ερωτηματολόγιο κατά το χρονικό διάστημα από τον Απρίλιο έως τον Μάιο του 2018. Το δείγμα αποτέλεσαν 332 εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων και των τύπων σχολείου υπηρεσίας. Από την περιγραφική και επαγωγική στατιστική ανάλυση των δεδομένων συνάγεται ότι η στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στην αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι εν γένει θετική και θεωρούν σημαντική και καταφανή τη συμβολή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη. Οι εκπαιδευτικοί δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ και είναι αρκετά εξοικειωμένοι με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού, αν και η συχνότητα χρήσης είναι περιορισμένη. Εντούτοις, φαίνεται ότι δεν εκμεταλλεύονται τη δυναμική των ΤΠΕ και δεν αξιοποιούν επαρκώς τον παιδαγωγικό τους ρόλο. Καθοριστικοί παράγοντες για την ενσωμάτωση και αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία προβλήθηκαν η σύγχρονη και επαρκής υλικοτεχνική υποδομή, η τεχνική και διοικητική υποστήριξη, το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών, ο αριθμός μαθητών/τριών ανά τμήμα, η επιμόρφωση, οι γνώσεις και δεξιότητες των εκπαιδευτικών, η εμπειρία, η ηλικία, τα χρόνια υπηρεσίας
The rapid growth of Information and Communication Technologies (ICT) and their introduction into the everyday life of people, and consequently in the field of education, is an indisputable reality. The teacher plays a key role in conducting teaching and fulfilling its objectives, thus, integrating ICT into teaching practice. It is therefore necessary to study the views of teachers as well as other factors that contribute to the effective use of ICT in the educational process. This diploma thesis explores the attitudes and views of the Teachers of the Secondary Education of Regional Unity of Pieria on the use of ICT in educational practice. Additionally, the use and frequency of ICT are studied, as well as the factors that favor or inhibit their integration into the teaching process. The survey was carried out using the quantitative method and as a data collection tool an anonymous questionnaire, from April to May 2018. The sample consisted of 332 teachers of all specialties and types of service schools. The descriptive and inductive statistical analysis of the data suggests that teachers' attitudes towards the use of ICT in the educational process are generally positive and is considered to be a significant contribution to the teaching process. Teachers have stated that they use ICT and are quite familiar with the use of educational software, although the frequency of use is limited. However, they do not seem to exploit the potential of ICT and do not make sufficient usage of their pedagogical role. Key factors for the integration and exploitation of ICT in the educational process were the modern and adequate infrastructure, technical and administrative support, the curriculum, the number of pupils per department, the training, the knowledge and skills of the teachers, the experience, age and finally years of service
Advisor name: Ασημακόπουλος, Κωνσταντίνος
Examining committee: Ασημακόπουλος, Κωνσταντίνος
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 167
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11867
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.