"Learning through the arts". Διερεύνηση των απόψεων και στάσεων των παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας για τη συμβολή και την αξιοποίηση των τεχνών στην εκπαιδευτική διαδικασία (Master thesis)

Γρούδου, Μαρία


In modern times more than ever, the encounter with art in the context of an educational design makes it necessary for children to experience experiential-empirical learning for the arts and the arts in order to give them the opportunity to experiment and research and to interconnect many cognitive objects through a holistic approach. In this endeavor, the role of the teacher emerges as important, since he is the one who has the ultimate responsibility of cultivating fertile ground for the child's encounter with the art phenomenon. The main objective of the present study was to investigate the views and attitudes of pre-school teachers for the use and contribution of the arts in modern Preschool Education environments and the opportunities they offer for the achievement of learning goals. The methodological design of the research was conducted according to the standards of quantitative research. An anonymous structured questionnaire was used as the basic research tool for conducting the survey. The participants were 151 educators working in pre-school, public kindergarten and nursery schools in various municipalities in Greece. The results of the research have shown that the educated teachers consider the contribution of the arts to the educational process very important and they express a positive attitude and a high degree of satisfaction from the achievement of their educational goals and the academic achievements of the infants. The main factors hampering the integration of the arts are the negative attitude and the culture of the pedagogues, while the positive attitude and the knowledge of them are factors that favor it. The practices they use in the dialogue with the arts are quite limited. They state that they have a modest theoretical background for the teaching of the arts and consider it necessary to train them in the teaching of art
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Μάθηση μέσω των τεχνών;παιδαγωγοί Προσχολικής αγωγής;εκπαιδευτική διαδικασία;Learning through arts;pedagogues Preschool education;educational process
Description: Μεταπτυχιακή εργασία--ΣΔΟ-Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2018—10067
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11865
Item type: masterThesis
Name(s) of contributor(s): Γρούδου, Μαρία
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-09-22
Bibliographic citation: Γρούδου, Μ. (2018). "Learning through the arts". Διερεύνηση των απόψεων και στάσεων των παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας για τη συμβολή και την αξιοποίηση των τεχνών στην εκπαιδευτική διαδικασία (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ, Θεσσαλονίκη.
Abstract: Στη σύγχρονη εποχή περισσότερο από ποτέ η συνάντηση με την τέχνη στο πλαίσιο ενός εκπαιδευτικού σχεδιασμού προβάλλει αναγκαία προκειμένου τα παιδιά να βιώσουν μια βιωματική -εμπειρική μάθηση για τις τέχνες και μέσω των τεχνών, ώστε να τους δοθεί η ευκαιρία για πειραματισμό και έρευνα, αλλά και διασύνδεση πολλών γνωστικών αντικειμένων μέσα από μια ολιστική προσέγγιση. Στο εγχείρημα αυτό ο ρόλος του δασκάλου αναδύεται σημαντικός, καθώς είναι εκείνος που επωμίζεται την τελική ευθύνη της καλλιέργειας γόνιμου εδάφους για τη συνάντηση του παιδιού με το φαινόμενο της τέχνης. Βασικός στόχος της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνήσει τις απόψεις και τις στάσεις των παιδαγωγών Προσχολικής ηλικίας για την αξιοποίηση και συμβολή των τεχνών στα σύγχρονα περιβάλλοντα Προσχολικής Εκπαίδευσης και των δυνατοτήτων που προσφέρουν για την επίτευξη των μαθησιακών στόχων. Ο μεθοδολογικός σχεδιασμός της έρευνας πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με τα πρότυπα των ποσοτικών ερευνών. Ως βασικό ερευνητικό εργαλείο για τη διεξαγωγή της χρησιμοποιήθηκε ανώνυμο δομημένο ερωτηματολόγιο. Οι συμμετέχοντες ήταν 151 παιδαγωγοί που εργάζονται σε δομές Προσχολικής εκπαίδευσης, δημόσια Νηπιαγωγεία, Παιδικούς και Βρεφονηπιακούς Σταθμούς σε διάφορους δήμους της Ελλάδας. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι ερωτώμενοι παιδαγωγοί θεωρούν πολύ σημαντική τη συμβολή των τεχνών στην εκπαιδευτική διαδικασία και δηλώνουν θετική στάση και υψηλό βαθμό ικανοποίησης από την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων που θέτουν, αλλά και από τα ακαδημαϊκά επιτεύγματα των νηπίων. Οι κύριοι παράγοντες που εμποδίζουν την ενσωμάτωση των τεχνών αναδεικνύονται η αρνητική στάση και η κουλτούρα των παιδαγωγών, ενώ η θετική στάση και οι επαρκείς γνώσεις τους είναι παράγοντες που την ευνοούν. Οι πρακτικές που χρησιμοποιούν στον διάλογο με τις τέχνες είναι αρκετά περιορισμένες. Δηλώνουν ότι διαθέτουν μέτριο θεωρητικό υπόβαθρο για τη διδασκαλία των τεχνών και θεωρούν αναγκαία την επιμόρφωσή τους σε θέματα διδακτικής της τέχνης
In modern times more than ever, the encounter with art in the context of an educational design makes it necessary for children to experience experiential-empirical learning for the arts and the arts in order to give them the opportunity to experiment and research and to interconnect many cognitive objects through a holistic approach. In this endeavor, the role of the teacher emerges as important, since he is the one who has the ultimate responsibility of cultivating fertile ground for the child's encounter with the art phenomenon. The main objective of the present study was to investigate the views and attitudes of pre-school teachers for the use and contribution of the arts in modern Preschool Education environments and the opportunities they offer for the achievement of learning goals. The methodological design of the research was conducted according to the standards of quantitative research. An anonymous structured questionnaire was used as the basic research tool for conducting the survey. The participants were 151 educators working in pre-school, public kindergarten and nursery schools in various municipalities in Greece. The results of the research have shown that the educated teachers consider the contribution of the arts to the educational process very important and they express a positive attitude and a high degree of satisfaction from the achievement of their educational goals and the academic achievements of the infants. The main factors hampering the integration of the arts are the negative attitude and the culture of the pedagogues, while the positive attitude and the knowledge of them are factors that favor it. The practices they use in the dialogue with the arts are quite limited. They state that they have a modest theoretical background for the teaching of the arts and consider it necessary to train them in the teaching of art
Advisor name: Ασημακόπουλος, Κωνσταντίνος
Examining committee: Ασημακόπουλος, Κωνσταντίνος
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 163
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Groudou.pdf1.69 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11865
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.