Η εργασιακή παρενόχληση (mobbing) στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και η νομοθετική κάλυψη που τη διέπει: (Master thesis)

Ιωαννίδου, Μαρία


This study is the first research effort to record the incidence of “mobbing syndrome” in education and specifically in Secondary Education teachers to highlight the extent of the phenomenon and to identify possible relationships between particular factors. Mobbing syndrome is a psychological phenomenon related with work in which the victim is subjected to systematic stigmatizing process by one or more individuals on a frequent basis and over a long period of time. The aim of the present study was to measure the prevalence of mobbing syndrome among teachers in high school Academic mobbing is a non-violent, sophisticated, ‘ganging up’ ounseli adopted by academicians to “wear and tear” a colleague down emotionally through unjustified accusation, humiliation, general harassment and emotional abuse. These are directed at the target under a veil of lies and justifications so that they are “hidden” to others and difficult to prove. Targets selected are often intelligent, innovative high achievers, with good integrity and principles. Mobbing activities appear trivial and innocuous on its own but the frequency and pattern of their occurrence over long period of time indicates an aggressive manipulation to “eliminate” the target. Mobbing activities typically progress through five stereotypical phases that begins with an unsolved minor conflict between two workers and ultimately escalates into a senseless mobbing whereby the target is stigmatized and victimized to justify the behaviours of the bullies. The result is always physical, mental, social distress or illness and, most often, expulsion of target from the workplace. Organizations are subjected to great financial loss, loss of key workers and a tarnished public image and reputation. Public awareness, education, effective counseling, establishment of anti-bullying policies and legislations at all levels are necessary to curb academic mobbing. General practitioners (GPs) play an important role in supporting patients subjected to mental and physical health injury caused by workplace bullying and mobbing
Alternative title / Subtitle: Απόψεις εκπαιδευτικών
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: σύνδρομο mobbing;εκπαίδευση;εργασιακή παρενόχληση;δευτεροβάθμια εκπαίδευση;νομοθετική κάλυψη;απόψεις εκπαιδευτικών;ακαδημαϊκό mobbing;βίαιη συμπεριφορά
Description: Μεταπτυχιακή εργασία--ΣΔΟ-Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2018—10068
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11863
Item type: masterThesis
Name(s) of contributor(s): Ιωαννίδου, Μαρία
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-09-22
Bibliographic citation: Ιωαννίδου, Μ. (2018). Η εργασιακή παρενόχληση (mobbing) στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και η νομοθετική κάλυψη που τη διέπει: Απόψεις εκπαιδευτικών (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ, Θεσσαλονίκη.
Abstract: Η παρούσα μελέτη αποτελεί την πρώτη ερευνητική προσπάθεια για την καταγραφή της συχνότητας του «συνδρόμου mobbing» στην εκπαίδευση και συγκεκριμένα στους εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ώστε να αναδειχθεί η έκταση του φαινομένου και να αναδειχθούν πιθανές σχέσεις ανάμεσα σε συγκεκριμένους παράγοντες. Το ακαδημαϊκό mobbing είναι μια βίαιη, εκλεπτυσμένη συμπεριφορά που «υιοθετείται» από τους ακαδημαϊκούς και αφορά συνήθως έναν συνάδελφο που επιλέγεται ως στόχος (θύμα) μέσω αδικαιολόγητης κατηγορίας, ταπεινότητας, γενικής παρενόχλησης και συναισθηματικής κακοποίησης. Αυτοί στρέφονται στον στόχο (συνάδελφο) κάτω από ένα πέπλο ψεμάτων και αξιολογήσεων, έτσι ώστε να είναι «κρυμμένοι» και δύσκολα να αποδειχθούν. Οι επιλεγμένοι στόχοι είναι συχνά έξυπνοι, καινοτόμοι, υψηλής απόδοσης, με καλή ακεραιότητα και αρχές. Οι δραστηριότητες mobbing φαίνονται τετριμμένες και αβλαβείς από μόνες τους ,αλλά η συχνότητα και το πρότυπο της εμφάνισής τους σε μεγάλο χρονικό διάστημα υποδηλώνει επιθετική χειραγώγηση για την «εξάλειψη» του στόχου. Οι δραστηριότητες του Mobbing συνήθως προχωρούν μέσα από πέντε στερεότυπες φράσεις που ξεκινούν με μια αδιαμφισβήτητη ήσσονος σημασίας σύγκρουση μεταξύ δύο εργαζομένων και τελικά κλιμακώνονται σε μια άσκοπη κινητοποίηση με την οποία ο στόχος στιγματίζεται και θυματοποιείται .Το αποτέλεσμα είναι πάντα σωματική, ψυχική, κοινωνική αναταραχή ή ασθένεια και, συχνά, απέλαση του στόχου τον χώρο εργασίας. Οι οργανισμοί υφίστανται μεγάλες οικονομικές απώλειες, απώλεια βασικών εργαζομένων και αμαυρωμένη δημόσια εικόνα και φήμη. Η ευαισθητοποίηση του κοινού, η εκπαίδευση, η αποτελεσματική παροχή συμβουλών, η θέσπιση πολιτικών κατά των εκβιασμών και οι νομοθεσίες σε όλα τα επίπεδα είναι απαραίτητες για την καταπολέμηση της ακαδημαϊκής κινητοποίησης. Οι γενικοί ιατροί (GPs) διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη των ασθενών που υποβάλλονται σε ψυχικές και σωματικές βλάβες που προκαλούνται από τον εκφοβισμό και την κινητοποίηση στο χώρο εργασίας
This study is the first research effort to record the incidence of “mobbing syndrome” in education and specifically in Secondary Education teachers to highlight the extent of the phenomenon and to identify possible relationships between particular factors. Mobbing syndrome is a psychological phenomenon related with work in which the victim is subjected to systematic stigmatizing process by one or more individuals on a frequent basis and over a long period of time. The aim of the present study was to measure the prevalence of mobbing syndrome among teachers in high school Academic mobbing is a non-violent, sophisticated, ‘ganging up’ ounseli adopted by academicians to “wear and tear” a colleague down emotionally through unjustified accusation, humiliation, general harassment and emotional abuse. These are directed at the target under a veil of lies and justifications so that they are “hidden” to others and difficult to prove. Targets selected are often intelligent, innovative high achievers, with good integrity and principles. Mobbing activities appear trivial and innocuous on its own but the frequency and pattern of their occurrence over long period of time indicates an aggressive manipulation to “eliminate” the target. Mobbing activities typically progress through five stereotypical phases that begins with an unsolved minor conflict between two workers and ultimately escalates into a senseless mobbing whereby the target is stigmatized and victimized to justify the behaviours of the bullies. The result is always physical, mental, social distress or illness and, most often, expulsion of target from the workplace. Organizations are subjected to great financial loss, loss of key workers and a tarnished public image and reputation. Public awareness, education, effective counseling, establishment of anti-bullying policies and legislations at all levels are necessary to curb academic mobbing. General practitioners (GPs) play an important role in supporting patients subjected to mental and physical health injury caused by workplace bullying and mobbing
Advisor name: Βιτούλης, Μιχαήλ
Examining committee: Βιτούλης, Μιχαήλ
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 171
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11863
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.