Οργάνωση και διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων που προωθούν την παιδεία του βάθους (Master thesis)

Ζαπρουδή, Αθανασία


“Depth Education”, a holistic approach to education, appears now as a natural consequence and need, given the development in civilization. This paper aims to present an introduction to the philosophy of “Depth Education”, to highlight the gaps that this approach can fill to an educational structure, upgrading it in terms of education as well as of organization and management. The theoretical framework is associated with practical examples and applications. In particular, there are presented principles according to which “Depth Education” is understood and how can these principles be realized in education. The current situation of the educational institutions is compared to the form that they could take, incorporating the principles of holistic education. The process of transition and how this is possible both in educational and management level follows. In order to complete the theoretical framework with examples and applications in the lives of people who practice “Depth Education”, a survey on the functioning of a club that conforms to and promotes this kind of education was conducted. This was a quality research with qualitative variables which approach the subject through a case study. The data were collected by interview with open-ended responses, from a sample made up of teachers, administrators/managers and students of the club. The survey concerns the approach of the “Depth Education” by the society, student experiences about the influence of the courses on them, changes and benefits in their lives, differences with other organizations in terms of organizational and managing structure, and the reasons for choosing to teach or attend relevant courses.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: ¨παιδεία του βάθους¨;ολιστική εκπαίδευση;ολιστικός άνθρωπος;αυτογνωσία;αναζήτηση της αλήθειας;συλλογικός άνθρωπος;αυτόβουλο άτομο;“depth education”;holistic education;holistic man;self-knowledge;searching for the truth;collective man;self-volition
Description: Μεταπτυχιακή εργασία--ΣΔΟ-Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων,2018--αα10516
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11854
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2020-04-28T19:25:30Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-11-27
Bibliographic citation: Ζαπρουδή, Α.(2018).Οργάνωση και διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων που προωθούν την παιδεία του βάθους(Μεταπτυχιακή εργασία).Αλεξάνδρειο ΤΕΙ,Θεσσαλονίκη.
Abstract: Η “Παιδεία του Βάθους”, μία ολιστική προσέγγιση της παιδείας, εμφανίζεται πλέον ως φυσικό επακόλουθο και ανάγκη, δεδομένης της εξέλιξης του πολιτισμού. Η παρούσα εργασία στοχεύει να παρουσιάσει μία εισαγωγή στη φιλοσοφία της “Παιδείας του Βάθους”, να αναδείξει τα κενά που μπορεί να συμπληρώσει σε μία εκπαιδευτική δομή, αναβαθμίζοντάς την, τόσο σε επίπεδο εκπαίδευσης όσο και οργάνωσης και διοίκησης. Το θεωρητικό πλαίσιο συνδέεται με πρακτικά παραδείγματα και εφαρμογές. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται αρχές σύμφωνα με τις οποίες νοείται η “Παιδεία του Βάθους” και πώς αυτές μπορούν να πραγματωθούν στην εκπαίδευση. Έπειτα, συγκρίνεται η σημερινή κατάσταση των εκπαιδευτικών φορέων με τη μορφή που θα μπορούσαν να έχουν αφομοιώνοντας τις αρχές της ολιστικής παιδείας. Η διαδικασία της μετάβασης και πώς αυτή γίνεται εφικτή, σε επίπεδο εκπαιδευτικό αλλά και διοικητικό, ακολουθεί στη συνέχεια. Για τη συμπλήρωση του θεωρητικού πλαισίου με παραδείγματα και πραγματικές εφαρμογές στη ζωή ανθρώπων που ασκούν ή/και ασκούνται στην “Παιδεία του Βάθους”, διεξήχθη μία έρευνα πάνω στη λειτουργία ενός συλλόγου που ακολουθεί και προωθεί τη συγκεκριμένη παιδεία. Η προσέγγιση του θέματος επιλέχθηκε να γίνει μέσα από μία ποιοτική έρευνα, με ποιοτικές μεταβλητές, αξιοποιώντας τη στρατηγική της μελέτης περίπτωσης. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω συνεντεύξεων με απαντήσεις ανοικτού τύπου, έχοντας ως δείγμα διδάσκοντες, διοικητικά στελέχη και μαθητές του συλλόγου. Η έρευνα αφορά την αντιμετώπιση της “Παιδείας του Βάθους” από την κοινωνία, τα βιώματα των μαθητών σχετικά με την επιρροή, τις αλλαγές και τα οφέλη στη ζωή τους, τις διαφορές με άλλους φορείς ως προς την οργανωτική και διοικητική δομή και τους λόγους επιλογής για διδασκαλία ή παρακολούθηση σχετικών μαθημάτων.
“Depth Education”, a holistic approach to education, appears now as a natural consequence and need, given the development in civilization. This paper aims to present an introduction to the philosophy of “Depth Education”, to highlight the gaps that this approach can fill to an educational structure, upgrading it in terms of education as well as of organization and management. The theoretical framework is associated with practical examples and applications. In particular, there are presented principles according to which “Depth Education” is understood and how can these principles be realized in education. The current situation of the educational institutions is compared to the form that they could take, incorporating the principles of holistic education. The process of transition and how this is possible both in educational and management level follows. In order to complete the theoretical framework with examples and applications in the lives of people who practice “Depth Education”, a survey on the functioning of a club that conforms to and promotes this kind of education was conducted. This was a quality research with qualitative variables which approach the subject through a case study. The data were collected by interview with open-ended responses, from a sample made up of teachers, administrators/managers and students of the club. The survey concerns the approach of the “Depth Education” by the society, student experiences about the influence of the courses on them, changes and benefits in their lives, differences with other organizations in terms of organizational and managing structure, and the reasons for choosing to teach or attend relevant courses.
Advisor name: Αβδημιώτης, Σπυρίδων
Examining committee: Αβδημιώτης, Σπυρίδων
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Publishing institution: teithe
Number of pages: 140σ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zaproudi.pdf630.04 kBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11854
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.