Απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την ανάγκη επιμόρφωσης σε θέματα πρώτων βοηθειών (Master thesis)

Δικοπούλου, Αικατερίνη


The deep knowledge of giving first aid is a really useful tool in everyday life of all people and especially of those who work as teachers in primary education. That happens because, according to the evidence which will be provided below, accidents are a frequent phenomenon which bring along, sometimes, terrible consequences. In our research, two hundred teachers of primary education took part. The main goal is to broaden the knowledge and reform the attitudes of the educators in matters of first aid provision and, especially, in what has to do with their training on that. From the results of the research it could be claimed that a big part of educators has been trained in matters of first aid but without being fully prepared, if they are needed, while another part of them does not have any kind of training in case of emergency. It is only a small part of schoolteachers that possesses the knowledge to be sufficient enough when it is needed. The need of training those who do not have the proper knowledge of first aid seems to be more than crucial and the same goes for those who were trained in the past as they ought to keep up to date their previous knowledge; if that does not happen the competence of the latter will decline or used in a wrong way. Teachers’ edification ought to be both theoretical (based on modern teaching methods) and practical as it is the only way, according to contemporary bibliography, to fully comprehend and effectively apply this knowledge. Furthermore, educators’ retraining should not only be supported by private sector, but it should be a matter of concern for state institutions as well, having specific goals, means of achieving and evaluation procedures. In Greece, it is rather rare to meet surveys like this, so it would be more than beneficial to probe further to this matter in the years to come. [
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: πρώτες βοήθειες;εκπαιδευτικοί;δευτεροβάθμια εκπαίδευση;επιμόρφωση
Description: Μεταπτυχιακή εργασία--ΣΔΟ-Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων,2018--αα10523
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11838
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2021-04-27T21:00:00Z
Item language: el
Item access scheme: embargo
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-11-24
Bibliographic citation: Δικοπούλου, Α.(2018).Απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την ανάγκη επιμόρφωσης σε θέματα πρώτων βοηθειών(Μεταπτυχιακή εργασία).Αλεξάνδρειο ΤΕΙ,Θεσσαλονίκη.
Abstract: Η γνώση πρώτων βοηθειών είναι ένα πάρα πολύ χρήσιμο εργαλείο στην καθημερινότητα όλων των ανθρώπων και ειδικά των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτό συμβαίνει διότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που θα παραθέσουμε παρακάτω, στα σχολεία τα ατυχήματα είναι ένα πολύ τακτικό φαινόμενο, με απρόβλεπτες, συχνά, προεκτάσεις. Στην έρευνά μας συμμετείχαν 200 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας. Σκοπός της είναι η διερεύνηση των γνώσεων, των στάσεων και των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στα ζητήματα των πρώτων βοηθειών και ειδικότερα σε ό,τι αφορά την επιμόρφωσή τους σχετικά με αυτές. Από αυτήν προκύπτει ότι ένα μέρος του εκπαιδευτικού πληθυσμού έχει επιμορφωθεί στα ζητήματα πρώτων βοηθειών, χωρίς όμως να είναι έτοιμο στον βαθμό που απαιτείται, ενώ ένα άλλο μέρος δεν διαθέτει κανενός είδους προετοιμασία για την περίπτωση ανάγκης. Μικρό κομμάτι μονάχα διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις σε ικανοποιητικό βαθμό και είναι έτοιμο να τις εφαρμόσει σωστά. Η ανάγκη επιμόρφωσης όσων δε διαθέτουν σχετική κατάρτιση είναι επιτακτική, γεγονός με το οποίο δείχνουν να συμφωνούν και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί. Το ίδιο ισχύει και για όσους έχουν επιμορφωθεί παλαιότερα και πρέπει να επικαιροποιήσουν αυτές τους τις γνώσεις. Αν αυτό δε συμβεί, οι γνώσεις αυτές τείνουν να ξεχνιούνται ή να χρησιμοποιούνται με λανθασμένο τρόπο. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών οφείλει να είναι εκτός από θεωρητική (με σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας) και πρακτική, καθώς έτσι, σύμφωνα με τη σύγχρονη βιβλιογραφία, επιτυγχάνεται η πλήρης εντύπωση των γνώσεων αυτών και η ορθή εφαρμογή τους. Ακόμη, δεν πρέπει να αποτελεί προϊόν μονάχα ιδιωτικής πρωτοβουλίας, αλλά να αποτελεί το αποτέλεσμα μιας συντονισμένης δράσης εκ των άνω, με συγκεκριμένους στόχους, μέσα επίτευξης και τρόπους αξιολόγησης. Στην Ελλάδα δε συναντάμε πολλές μελέτες σχετικά με το θέμα μας, οπότε κρίνουμε πολύ χρήσιμη την περαιτέρω διερεύνηση του θέματος στο μέλλον.
The deep knowledge of giving first aid is a really useful tool in everyday life of all people and especially of those who work as teachers in primary education. That happens because, according to the evidence which will be provided below, accidents are a frequent phenomenon which bring along, sometimes, terrible consequences. In our research, two hundred teachers of primary education took part. The main goal is to broaden the knowledge and reform the attitudes of the educators in matters of first aid provision and, especially, in what has to do with their training on that. From the results of the research it could be claimed that a big part of educators has been trained in matters of first aid but without being fully prepared, if they are needed, while another part of them does not have any kind of training in case of emergency. It is only a small part of schoolteachers that possesses the knowledge to be sufficient enough when it is needed. The need of training those who do not have the proper knowledge of first aid seems to be more than crucial and the same goes for those who were trained in the past as they ought to keep up to date their previous knowledge; if that does not happen the competence of the latter will decline or used in a wrong way. Teachers’ edification ought to be both theoretical (based on modern teaching methods) and practical as it is the only way, according to contemporary bibliography, to fully comprehend and effectively apply this knowledge. Furthermore, educators’ retraining should not only be supported by private sector, but it should be a matter of concern for state institutions as well, having specific goals, means of achieving and evaluation procedures. In Greece, it is rather rare to meet surveys like this, so it would be more than beneficial to probe further to this matter in the years to come. [
Advisor name: Χατζηγεωργίου, Χρυσούλα
Examining committee: Χατζηγεωργίου, Χρυσούλα
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Publishing institution: teithe
Number of pages: 162σ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dikopoulou.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11838
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.