Γονείς - Εκπαιδευτικοί και η εμπλοκή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία (Master thesis)

Λεβέντης, Λεωνίδας


The aim of this thesis is to investigate the views of parents of primary school pupils, who are also teachers, concerning their involvement in the educational process of their children. More specifically, the degree of their parental involvement, their behavior in relation to homework and their positions on seeking help in the classroom were studied. The reason why this thesis was chosen is that because both parents and teachers are the two main pillars that influence a child's school life, we considered it would be of great value research on parental involvement on individuals who have both properties. This type of parent has the advantage of having personal experiences about school reality, making him/her more realistic and objective in the application of his/her parental role. The investigation was carried out through study, analysis, processing and synthesis of relevant bibliographic sources on the subject. A questionnaire was then created and distributed to 170 parents who are in-service teachers and their children used to attend or are still attending Primary Schools. Out of these questionnaires, 149 were valid and were used to draw conclusions on this research. The findings show that parents-teachers are in regular contact with the school, they check their children’s homework and appearance, they want to be aware of the school companies their children associate with, they spend time communicating with them, they trust teachers to a great extent but they do not consider themselves overprotective. In relation to homework, parents-teachers believe they have the appropriate scientific background to help or guide their children, they do not fully accept New Technologies as a means of acquiring knowledge, they do not adopt the study of the next lesson and the separation of courses into "primary" and "secondary» ones, they do not want superficial study but comprehensive learning and they feel they have the necessary patience and experience to play the role of "teacher" at home. As far as the search of help within the classroom is concerned, parentsteachers believe that pupils should have the courage to do so, they do not think it is a sign of lack of intelligence, slow perception, laziness, indifference or absentmindedness, and that it helps children to deeper understand their learning object and become "better"
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Γονείς;εκπαιδευτικοί;εκπαίδευση;εκπαιδευτική διαδικασία;γονεϊκή εμπλοκή
Description: Μεταπτυχιακή εργασία--ΣΔΟ-Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2018--9956
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11472
Item type: masterThesis
Name(s) of contributor(s): Λεβέντης, Λεωνίδας
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-06-23
Bibliographic citation: Λεβέντης, Λ. (2018). Γονείς - Εκπαιδευτικοί και η εμπλοκή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ, Θεσσαλονίκη.
Abstract: Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση των απόψεων γονέων μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, που ταυτόχρονα είναι και εκπαιδευτικοί, σχετικά με την εμπλοκή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία των παιδιών τους. Πιο συγκεκριμένα μελετήθηκε ο βαθμός της γονεϊκής εμπλοκής τους, η συμπεριφορά τους σε σχέση με τις εργασίες στο σπίτι και οι θέσεις τους σχετικά με την αναζήτηση βοήθειας στη σχολική τάξη. Ο λόγος που επιλέχθηκε η συγκεκριμένη εργασία είναι ότι επειδή ο γονιός και ο εκπαιδευτικός είναι οι δύο βασικοί πυλώνες που επιδρούν στη σχολική ζωή του παιδιού, θεωρήσαμε ότι θα είχε μεγάλη αξία η έρευνα σχετικά με τη γονεϊκή εμπλοκή πάνω σε άτομα που διαθέτουν ταυτόχρονα και τις δύο ιδιότητες. Αυτό το είδος γονέα, διαθέτει το πλεονέκτημα ότι έχει προσωπικά βιώματα σχετικά με τη σχολική πραγματικότητα με συνέπεια να είναι πιο ρεαλιστής και αντικειμενικός στην εφαρμογή του γονεϊκού του ρόλου. Η διερεύνηση διεξήχθη μέσα από τη μελέτη, ανάλυση, επεξεργασία και σύνθεση βιβλιογραφικών πηγών, σχετικών με το θέμα. Στη συνέχεια δημιουργήθηκε ένα ερωτηματολόγιο το οποίο μοιράστηκε σε 170 γονείς οι οποίοι είναι εν ενεργεία εκπαιδευτικοί και τα παιδιά τους φοίτησαν ή φοιτούν σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Από αυτά τα 149 ήταν έγκυρα και χρησιμοποιήθηκαν για την άντληση συμπερασμάτων πάνω στη συγκεκριμένη έρευνα. Τα ευρήματα δείχνουν ότι οι γονείς-εκπαιδευτικοί είναι σε τακτική επαφή με το σχολείο, ελέγχουν τις εργασίες και την εμφάνιση των παιδιών τους, επιθυμούν να γνωρίζουν τις σχολικές παρέες που συναναστρέφονται τα παιδιά τους, αφιερώνουν χρόνο για να επικοινωνούν μαζί τους, εμπιστεύονται σε μεγάλο βαθμό τους εκπαιδευτικούς αλλά δεν θεωρούν τους εαυτούς τους υπερπροστατευτικούς. Σχετικά με τις κατ’ οίκον εργασίες οι γονείς-εκπαιδευτικοί πιστεύουν ότι έχουν το κατάλληλο επιστημονικό υπόβαθρο για να βοηθήσουν ή να καθοδηγήσουν μαθησιακά τα παιδιά τους, δεν αποδέχονται ολοκληρωτικά τις Νέες Τεχνολογίες ως μέσο απόκτησης γνώσης, δεν υιοθετούν τη μελέτη του επόμενου μαθήματος και τον διαχωρισμό των μαθημάτων σε «πρωτεύοντα» και «δευτερεύοντα», δεν επιθυμούν την επιφανειακή μελέτη αλλά την σφαιρική μαθησιακή εμβάθυνση και θεωρούν ότι διαθέτουν την απαραίτητη υπομονή και εμπειρία να παίξουν τον ρόλο του «δασκάλου» στο σπίτι. ‘Όσον αφορά την αναζήτηση βοήθειας στην τάξη, οι γονείς εκπαιδευτικοί πιστεύουν ότι οι μαθητές πρέπει να έχουν το θάρρος να το κάνουν, θεωρούν ότι δεν είναι ένδειξη έλλειψης εξυπνάδας, αργής αντίληψης, τεμπελιάς, αδιαφορίας, αφηρημάδας και ότι βοηθάει τα παιδιά να κατανοούν βαθύτερα το μαθησιακό αντικείμενο και να γίνονται «καλύτεροι»
The aim of this thesis is to investigate the views of parents of primary school pupils, who are also teachers, concerning their involvement in the educational process of their children. More specifically, the degree of their parental involvement, their behavior in relation to homework and their positions on seeking help in the classroom were studied. The reason why this thesis was chosen is that because both parents and teachers are the two main pillars that influence a child's school life, we considered it would be of great value research on parental involvement on individuals who have both properties. This type of parent has the advantage of having personal experiences about school reality, making him/her more realistic and objective in the application of his/her parental role. The investigation was carried out through study, analysis, processing and synthesis of relevant bibliographic sources on the subject. A questionnaire was then created and distributed to 170 parents who are in-service teachers and their children used to attend or are still attending Primary Schools. Out of these questionnaires, 149 were valid and were used to draw conclusions on this research. The findings show that parents-teachers are in regular contact with the school, they check their children’s homework and appearance, they want to be aware of the school companies their children associate with, they spend time communicating with them, they trust teachers to a great extent but they do not consider themselves overprotective. In relation to homework, parents-teachers believe they have the appropriate scientific background to help or guide their children, they do not fully accept New Technologies as a means of acquiring knowledge, they do not adopt the study of the next lesson and the separation of courses into "primary" and "secondary» ones, they do not want superficial study but comprehensive learning and they feel they have the necessary patience and experience to play the role of "teacher" at home. As far as the search of help within the classroom is concerned, parentsteachers believe that pupils should have the courage to do so, they do not think it is a sign of lack of intelligence, slow perception, laziness, indifference or absentmindedness, and that it helps children to deeper understand their learning object and become "better"
Advisor name: Χατζηγεωργίου, Χρυσούλα
Examining committee: Χατζηγεωργίου, Χρυσούλα
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωση Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 106
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Levedis.pdf2.97 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11472
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.