Οι απειλές από την χρήση - υιοθέτηση των Τ.Π.Ε στις εκπαιδευτικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η ετοιμότητα των διευθύνσεων των μονάδων αυτών, στην αντιμετωπισή τους (Master thesis)

Γκινόγλου, Πέτρος Θ.


The adoption of Information and Communication Technologies (ICT) from secondary education institutions is not only related to their use in the teaching process, by the teaching staff (as a subject of study or as ancillary technologies), but also to all the functions and actions of the educational unit, by all staff, with a prominent one of the administrative organization. The subject of the thesis is: to record the problems faced by the administration of an educational unit in terms of threats from the adoption of ICT in the whole range of its activities, to highlight the importance of anticipating these threats, and the potential for successful management. In this direction, and taking into account the Greek and international literature and experience, a specific ICT security plan and threat prevention are proposed. Emphasis is also given, on the recording of the level of information, on the part of the directors of secondary schools, on the threatened risks and the preparedness they have to deal with. The work as a whole reveals that, despite the importance and intensity of the threats received by the training units due to the wide use of ICT in their processes, there seems to be no adequate information for the staff on the severity of these risks, so to be protected from serious mistakes, with potentially incalculable consequences. The intervention of the central administration of the Ministry of Education and its regional structure is imperative to create the appropriate processes through an ICT Security Plan with specific guidance - directions to the educational units, which will be constantly updated and will have aiming at the protection and smooth functioning of educational and general school life.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Εκπαιδευτικές μονάδες;Δευτεροβάθμια εκπαίδευση;Information and Communication Technologies (ICT)
Description: Η υιοθέτηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής κι Επικοινωνιών (ΤΠΕ), από τις εκπαιδευτικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δεν αφορά μόνον τη χρήση τους στην διδακτική διαδικασία, από το διδακτικό προσωπικό, ως γνωστικό αντικείμενο ή ως βοηθητικές τεχνολογίες, αλλά και σε όλες τις λειτουργίες και δράσεις της εκπαιδευτικής μονάδας, από όλο το προσωπικό, με προεξέχουσα αυτή της διοικητικής οργάνωσης.
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11285
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-02-04
Bibliographic citation: "Γκινόγλου Πέτρος Θ." "Οι απειλές από την χρήση - υιοθέτηση των Τ.Π.Ε στις εκπαιδευτικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η ετοιμότητα των διευθύνσεων των μονάδων αυτών, στην αντιμετωπισή τους" "Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων" "ΑΤΕΙΘ" "2018"
Abstract: Η υιοθέτηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής κι Επικοινωνιών (ΤΠΕ), από τις εκπαιδευτικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δεν αφορά μόνον τη χρήση τους στην διδακτική διαδικασία, από το διδακτικό προσωπικό, ως γνωστικό αντικείμενο ή ως βοηθητικές τεχνολογίες, αλλά και σε όλες τις λειτουργίες και δράσεις της εκπαιδευτικής μονάδας, από όλο το προσωπικό, με προεξέχουσα αυτή της διοικητικής οργάνωσης. Αντικείμενο της εργασίας είναι: η καταγραφή των προβλημάτων που έχει να αντιμετωπίσει η διοίκηση μιας εκπαιδευτικής μονάδας, όσον αφορά τις απειλές από την υιοθέτηση των ΤΠΕ σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της, η ανάδειξη της σημασίας που έχει η πρόβλεψη των απειλών αυτών, καθώς και οι δυνατότητες που υπάρχουν για την επιτυχή διαχείριση τους. Προς την κατεύθυνση αυτή, και λαμβάνοντας υπόψη την ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία και εμπειρία, προτείνεται ειδικό σχέδιο ασφάλειας ΤΠΕ και αποφυγής των απειλών. Έμφαση επίσης δίνεται, στην καταγραφή του βαθμού ενημέρωσης, από την πλευρά των διευθυντών των σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, των επαπειλούμενων κινδύνων αλλά και της ετοιμότητας που έχουν στην αντιμετώπισή τους. Από το σύνολο της εργασίας προκύπτει η διαπίστωση ότι παρά τη σημασία και την ένταση των απειλών που δέχονται οι εκπαιδευτικές μονάδες, απόρροια της ευρείας εφαρμογής των ΤΠΕ στις διαδικασίες τους, δεν φαίνεται να υπάρχει η κατάλληλη ενημέρωση του προσωπικού για την σοβαρότητα των κινδύνων αυτών, ώστε να προφυλάσσεται, από σοβαρά λάθη, με ενδεχόμενα ανυπολόγιστες συνέπειες. Η παρέμβαση της κεντρικής διοίκησης του Υπουργείου Παιδείας και της περιφερειακής δομής της, είναι επιβεβλημένη ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες διαδικασίες, μέσα από ένα σχέδιο ασφάλειας ΤΠΕ, με συγκεκριμένες οδηγίες - κατευθύνσεις στις εκπαιδευτικές μονάδες, το οποίο θα βρίσκεται υπό διαρκή επικαιροποίηση και θα έχει ως στόχο την προστασία και ομαλή λειτουργία της εκπαιδευτικής αλλά και γενικότερα της σχολικής ζωής.
The adoption of Information and Communication Technologies (ICT) from secondary education institutions is not only related to their use in the teaching process, by the teaching staff (as a subject of study or as ancillary technologies), but also to all the functions and actions of the educational unit, by all staff, with a prominent one of the administrative organization. The subject of the thesis is: to record the problems faced by the administration of an educational unit in terms of threats from the adoption of ICT in the whole range of its activities, to highlight the importance of anticipating these threats, and the potential for successful management. In this direction, and taking into account the Greek and international literature and experience, a specific ICT security plan and threat prevention are proposed. Emphasis is also given, on the recording of the level of information, on the part of the directors of secondary schools, on the threatened risks and the preparedness they have to deal with. The work as a whole reveals that, despite the importance and intensity of the threats received by the training units due to the wide use of ICT in their processes, there seems to be no adequate information for the staff on the severity of these risks, so to be protected from serious mistakes, with potentially incalculable consequences. The intervention of the central administration of the Ministry of Education and its regional structure is imperative to create the appropriate processes through an ICT Security Plan with specific guidance - directions to the educational units, which will be constantly updated and will have aiming at the protection and smooth functioning of educational and general school life.
Table of contents: Εισαγωγή 9 1ο Κεφάλαιο: Οι εφαρμογές ΤΠΕ και ο θετικός ρόλος τους στην Εκπαίδευση 14 1.1 Πρόσβαση σε πληροφορίες 15 1.2 Δημιουργικότητα και αυτο-έκφραση 15 1.3 Επικοινωνία και Συνεργασία 16 1.4 Αποτελέσματα μαθητών και μαθησιακά αποτελέσματα 16 1.5 Μέσο Οργάνωσης, διαχείρισης και Διοίκησης του Σχολείου 17 2ο Κεφάλαιο: ΤΠΕ και Εκπαίδευση σε Ευρωπαϊκή Ένωση και Ελλάδα 19 2.1 ΤΠΕ και Εκπαίδευση στην Ευρωπαϊκή Ένωση 19 2.2 ΤΠΕ και Εκπαίδευση στην Ελλάδα 22 3ο Κεφάλαιο: Υφιστάμενες Εφαρμογές ΤΠΕ στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης – Προβληματισμοί και Κίνδυνοι 28 3.1 Εισαγωγή 28 3.2 ΤΠΕ στο γραφείο της διεύθυνσης του σχολείου: 29 3.2.2 Εφαρμογές επικοινωνίας της σχολικής μονάδας (Ιστοσελίδα, Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο, Κοινωνικά Δίκτυα) 32 3.2.3 Υλικός Εξοπλισμός, εγκατεστημένο λογισμικό και δίκτυο στο γραφείο 36 3.3 ΤΠΕ στην τάξη και το εργαστήριο, από τον εκπαιδευτικό: 38 3.3.1 Εκπαιδευτικό Λογισμικό μέσα από εκπαιδευτικές και άλλες πύλες στο διαδίκτυο 38 3.3.2 Εκπαιδευτικές πλατφόρμες διαδραστικής και συνεργατικής μάθησης, από το Διαδίκτυο 43 3.3.3 Εφαρμογές και εκπαιδευτικό υλικό, εργασίες και χρήση του διαδικτύου, με προσωπικές επιλογές του εκπαιδευτικού 45 3.3.4 Υλικός Εξοπλισμός, εγκατεστημένο λογισμικό και δίκτυο στην σχολική αίθουσα –εργαστήριο Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ. 46 3.4 Στη σχολική μονάδα: 50 3.4.1 Κοινής χρήσης εξοπλισμός και δίκτυο για την εξυπηρέτηση των εκπαιδευτικών 50 3.4.2 Προσωπικές έξυπνες συσκευές μαθητών – εκπαιδευτικών 50 4ο Κεφάλαιο: Προσδιορισμός των άμεσων απειλών από τη χρήση των ΤΠΕ και Αντιμετώπιση τους. Ο ρόλος της Διεύθυνσης. 53 4.1 Θέματα Δεοντολογίας - Ανάρμοστης χρήσης των ΤΠΕ και αντιμετώπισή τους 53 4.2 Κενά Ασφάλειας κατά την διαχείριση των ΤΠΕ και Τρόποι αντιμετώπισής τους 61 5ο Κεφάλαιο: Σχέδιο Ασφάλειας ΤΠΕ 74 5.1 Βασικές έννοιες του Σχεδίου ασφάλειας ΤΠΕ 75 5.2 Πολιτική Ασφαλείας ΤΠΕ – Ομάδα ΤΠΕ 76 5.3 Ανάλυση κινδύνων 78 5.4 Βήματα στη διαμόρφωση πολιτικής ασφάλειας ΤΠΕ 80 5.5 Έλεγχος ασφαλείας και χειρισμός συμβάντων 84 5.6 Σύνοψη της πολιτικής ασφάλειας των ΤΠΕ στις Σχολικές μονάδες 85 6ο Κεφάλαιο: Έρευνα εντοπισμού του βαθμού ετοιμότητας των διευθύνσεων στην αντιμετώπιση των απειλών. 95 6.1 Εισαγωγικά 95 6.2 Ταυτότητα της έρευνας 95 6.3 Παρουσίαση των ευρημάτων και Ανάλυση των αποτελεσμάτων κατά άξονα ανάλυσης 98 Συμπεράσματα & Προτάσεις 116 Δυνατότητες παρέμβασης της Κεντρικής υπηρεσίας του Υπουργείου Παιδείας 118 Δυνατότητες παρέμβασης περιφερειακών οργάνων σε επίπεδο Νομού ή Περιφέρειας 119 Παρεμβάσεις από την ομάδα ΤΠΕ της Σχολικής μονάδας 120 Βιβλιογραφία 125 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ 129 ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΠΙΝΑΚΩΝ Πίνακας 1 Φυσική Ασφάλεια 62 Πίνακας 2 Ασφάλεια Πρόσβασης 63 Πίνακας 3 Ασφάλεια Δεδομένων 64 Πίνακας 4 Ασφάλεια δικτύων 67 Πίνακας 5 Περιουσιακά στοιχεία, Απειλές και Ευπάθειες 79 Πίνακας 6 Προετοιμασία της Πολιτικής ασφάλειας 85 Διάγραμμα 1 Εξέλιξη των ΤΠΕ στην ελληνική εκπαίδευσης (Πηγή: Κόμης, 2004) 24 Διάγραμμα 2 Ο κύκλος ζωής της ασφάλειας 84 Διάγραμμα 3 Έρευνα. Τύπος Σχολικής μονάδας της έρευνας 96 Διάγραμμα 4 Έρευνα. Χρόνια υπηρεσίας των στελεχών 96 Διάγραμμα 5 Έρευνα. Νόμιμες άδειες εγκαταστημένου Λογισμικού 98 Διάγραμμα 6 Έρευνα. Αναρτήσεις υλικού χωρίς την άδεια των δημιουργών 98 Διάγραμμα 7 Έρευνα. Ενημέρωση του Myschool εκτός σχολικής μονάδας 100 Διάγραμμα 8 Έρευνα. Ανάρτηση προσωπικών δεδομένων μαθητών 100 Διάγραμμα 9 Έρευνα. Τήρηση της οδηγίας για κλειστά κινητά 101 Διάγραμμα 10 Έρευνα. Καταγεγραμμένα περιστατικά εκφοβισμού-βίας 102 Διάγραμμα 11 Έρευνα. Ασφάλεια χώρου του κεντρικού εξοπλισμού. 103 Διάγραμμα 12 Έρευνα. Τήρηση προδιαγραφών συντήρησης του εξοπλισμού 103 Διάγραμμα 13 Έρευνα. Συχνότητα αλλαγής των κωδικών πρόσβασης 104 Διάγραμμα 14 Έρευνα. Διαβαθμισμένη πρόσβαση χρηστών 105 Διάγραμμα 15 Έρευνα. Άδειες χρήσης του λογισμικού προστασίας από κακόβουλο λογισμικό 106 Διάγραμμα 16 Έρευνα. Ενημέρωση του λογισμικού προστασίας από κακόβουλο λογισμικό. 106 Διάγραμμα 17 Έρευνα. Συχνότητα δημιουργίας αντιγράφων ασφαλείας 107 Διάγραμμα 18 Έρευνα. Αποθηκευτικά μέσα των αντιγράφων ασφαλείας 107 Διάγραμμα 19 Έρευνα. Ασύρματο δίκτυο σε λειτουργία εκτός σχολικού ωραρίου 109 Διάγραμμα 20 Έρευνα. Σύνδεση μέσω παροχέα εκτός Π.Σ.Δ. 109 Διάγραμμα 21 Έρευνα. Γνώση της πολιτικής ασφάλειας του Π.Σ.Δ. 110 Διάγραμμα 22 Έρευνα. Ενημερωτικές πληροφορίες που προσφέρει το Π.Σ.Δ. 111 Διάγραμμα 23 Έρευνα. Η Τοποθέτηση των στελεχών ως προς τις απειλές που προέρχονται από τις ΤΠΕ 112 Διάγραμμα 24 Έρευνα. Η Ιεράρχηση των απειλών (βάση επικινδυνότητας) από τα στελέχη 113
Advisor name: Τσαγκάρης, Απόστολος
Examining committee: Τσαγκάρης, Απόστολος
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 140 σ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11285
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.