Η συμμετοχική-συλλογική διοίκηση και τα αποτελέσματα της στη λειτουργία μιας σχολικής μονάδας (Master thesis)

Κουτσιάη, Γεωργία


The educators’ involvement in the process of taking decisions is a crucial factor in exercising participatory administration in a school unit. The importance of collaboration in the participatory model of management is implicit. When existent, the ideas, the values, the beliefs of each member come together to create a common vision. In this quantitative research, 136 high school educators presented their views on the existence of participatory administration, in regards to their role as members of the teachers’ council in their schools throughout the region of Larisa. Our research tool of preference was a questionnaire. The present project consists of two parts. The first part includes the clarification of the terms and the bibliographic review of educational leadership, participatory management of school units, a school’s administrative bodies and the factors that influence the school’s effectiveness. The second part is about the research made for this project’s purposes. We begin with presenting the method, research tools and the sample that was examined and continue on with the description and presentation of the results, as concluded by the questionnaires’ statistical analysis. Right after is the reflection and the possibilities of expanding the research’s findings, targeting the improvement of all functions of the teachers’ council, that is the most important institution in terms of administrating all schools of our country. Results showed that, in the vast majority, collaborative administration is successfully applied. There is positive energy throughout the teachers’ council meetings, as well as respect towards different opinions. The decisions for school function issues are collectively agreed upon and applied by all members of the teachers’ board. Only a few times were they called to validate a principal’s already taken settlement. Important factors that affect the function of the teachers’ council are, as mentioned above, the positive environment and the leadership. When it comes to teachers taking initiative about creative activities, the main inhibitory factors stated were the mandatory motility most of them have to work through, as well as “bad” leadership. However, the majority of educators stress over the need to improve the role of the teachers’ council, proposing mainly the correct election of school manager, the need for clear separation of jurisdiction between teachers and principals, the offer of motive and the possibility of bigger flexibility in school units.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Ηγεσία;Συλλογική διοίκηση;Διοίκηση σχολικής μονάδας;Λήψη απόφασης;Leadership;Participatory administration;School administration;Decision-taking;Effectiveness
Description: Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων αποτελεί μια σημαντική παράμετρο στην άσκηση συμμετοχικής διοίκησης μιας σχολικής μονάδας.
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11284
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2019-11-18T12:43:18Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-02-04
Bibliographic citation: "Κουτσιάη Γεωργία" "Η συμμετοχική-συλλογική διοίκηση και τα αποτελέσματα της στη λειτουργία μιας σχολικής μονάδας" "Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων" "ΑΤΕΙΘ" "2018"
Abstract: Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων αποτελεί μια σημαντική παράμετρο στην άσκηση συμμετοχικής διοίκησης μιας σχολικής μονάδας. Η σημασία της συνεργασίας στο συμμετοχικό μοντέλο διοίκησης είναι αυτονόητη. Όταν υπάρχει συνεργασία οι ιδέες, οι αξίες, τα «πιστεύω» των μελών συναντιούνται για να δημιουργήσουν ένα κοινό όραμα. Στην παρούσα έρευνα, η οποία είναι ποσοτική, συμμετείχαν 136 εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που κατέθεσαν τις απόψεις τους για την ύπαρξη συμμετοχικής διοίκησης, όσον αφορά το ρόλο τους ως μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων, στα σχολεία του Ν. Λάρισας που υπηρετούν. Ως ερευνητικό εργαλείο χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο. Η εργασία αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει την αποσαφήνιση των όρων και τη βιβλιογραφική επισκόπηση η οποία αναφέρεται στην εκπαιδευτική ηγεσία, τη συλλογική διοίκηση των σχολικών μονάδων, τα όργανα διοίκησης ενός σχολείου και τους παράγοντες που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα ενός σχολείου. Το δεύτερο μέρος αφορά το ερευνητικό κομμάτι της διπλωματικής εργασίας. Παρουσιάζεται η μεθοδολογία, τα ερευνητικά εργαλεία και το δείγμα της έρευνας. Στη συνέχεια γίνεται η περιγραφή και η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας, όπως διαπιστώθηκαν από τη στατιστική ανάλυση των ερωτηματολογίων και διατυπώνονται τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την ανάλυση των δεδομένων. Ακολουθεί ο προβληματισμός και η προοπτική επέκτασης των ευρημάτων της έρευνας, με στόχο τη βελτίωση της λειτουργίας του Συλλόγου Διδασκόντων που αποτελεί το σημαντικότερο θεσμικό συλλογικό όργανο διοίκησης των σχολείων της χώρας μας. Το σύνολο των αποτελεσμάτων έδειξε ότι εφαρμόζεται στην πλειοψηφία συμμετοχική διοίκηση η οποία είναι ικανοποιητική. Στις συνεδριάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων επικρατεί γενικά θετικό κλίμα και υπάρχει σεβασμός στη διαφορετική γνώμη. Οι αποφάσεις για θέματα λειτουργίας του σχολείου είναι κυρίως συλλογικές και εφαρμόζονται από όλα τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων. Οι εκπαιδευτικοί δήλωσαν ότι μερικές φορές επικυρώνουν προειλημμένες αποφάσεις του Διευθυντή. Σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν την λειτουργία του Συλλόγου Διδασκόντων είναι το θετικό κλίμα και η ηγετικές ικανότητες του/ης Διευθυντή/ντριας του σχολείου. Όσον αφορά στην ανάληψη πρωτοβουλιών για δημιουργικές δραστηριότητες από τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων, ως κυριότεροι ανασταλτικοί παράγοντες δηλώθηκαν η κινητικότητα των εκπαιδευτικών και η «κακή» ηγεσία. Η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, ωστόσο, τονίζει την ανάγκη για βελτίωση του ρόλου του Συλλόγου Διδασκόντων προτείνοντας κυρίως, τη σωστή επιλογή στελεχών διοίκησης των σχολικών μονάδων, την ανάγκη για σαφή διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων μεταξύ Συλλόγου Διδασκόντων και Διευθυντή/ντριας, την καθιέρωση κινήτρων και τη δυνατότητα μεγαλύτερης ευελιξίας και αυτονομίας των σχολικών μονάδων.
The educators’ involvement in the process of taking decisions is a crucial factor in exercising participatory administration in a school unit. The importance of collaboration in the participatory model of management is implicit. When existent, the ideas, the values, the beliefs of each member come together to create a common vision. In this quantitative research, 136 high school educators presented their views on the existence of participatory administration, in regards to their role as members of the teachers’ council in their schools throughout the region of Larisa. Our research tool of preference was a questionnaire. The present project consists of two parts. The first part includes the clarification of the terms and the bibliographic review of educational leadership, participatory management of school units, a school’s administrative bodies and the factors that influence the school’s effectiveness. The second part is about the research made for this project’s purposes. We begin with presenting the method, research tools and the sample that was examined and continue on with the description and presentation of the results, as concluded by the questionnaires’ statistical analysis. Right after is the reflection and the possibilities of expanding the research’s findings, targeting the improvement of all functions of the teachers’ council, that is the most important institution in terms of administrating all schools of our country. Results showed that, in the vast majority, collaborative administration is successfully applied. There is positive energy throughout the teachers’ council meetings, as well as respect towards different opinions. The decisions for school function issues are collectively agreed upon and applied by all members of the teachers’ board. Only a few times were they called to validate a principal’s already taken settlement. Important factors that affect the function of the teachers’ council are, as mentioned above, the positive environment and the leadership. When it comes to teachers taking initiative about creative activities, the main inhibitory factors stated were the mandatory motility most of them have to work through, as well as “bad” leadership. However, the majority of educators stress over the need to improve the role of the teachers’ council, proposing mainly the correct election of school manager, the need for clear separation of jurisdiction between teachers and principals, the offer of motive and the possibility of bigger flexibility in school units.
Table of contents: ΠΕΡΙΛΗΨΗ 4 ABSTRACT 6 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 8 ΠΡΟΛΟΓΟΣ 10 ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 11 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο :Εισαγωγή στο ερευνητικό θέμα 12 1.1 Εισαγωγή 12 1.2 Προσδιορισμός του ερευνητικού προβλήματος 13 1.3 Σκοπός και στόχοι της έρευνας 15 1.4 Αναγκαιότητα της έρευνας 16 Α. ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΗ ΤΩΝ ΟΡΩΝ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ 17 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2ο : Ηγεσία και Διοίκηση 18 2.1 Ορισμός του όρου «Ηγεσία» 18 2.2 Εκπαιδευτική ηγεσία 19 2.2.1 Βιβλιογραφική επισκόπηση 19 2.2.2 ‘Άλλες έρευνες 24 2.3 Η έννοια της Διοίκησης - Συλλογικής διοίκησης 27 2.4 Συλλογική διοίκηση στην εκπαίδευση 29 2.4.1 βιβλιογραφική επισκόπηση 29 2.4.2 Έρευνες στην Ελλάδα 32 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο : Όργανα Διοίκησης μιας Σχολικής μονάδας 38 3.1 Οι έννοιες «Σχολική μονάδα» - «Διοίκηση σχολικής μονάδας» 38 3.2 Ο ρόλος του Διευθυντή μιας σχολικής μονάδας 39 3.3 Ο Ρόλος του Υποδιευθυντή μιας σχολικής μονάδας 40 3.4 Ο Σύλλογος Διδασκόντων 41 3.5 Άλλα συλλογικά όργανα 44 3.5.1 Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων 44 3.5.2 Μαθητικά συμβούλια 45 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4ο : Συλλογικές αποφάσεις και αποτελεσματικότητα 46 4.1 Οι έννοιες της απόφασης και της λειτουργίας 46 4.2 Τι είναι η «λήψη απόφασης» 47 4.3 Συλλογικές αποφάσεις 48 4.4 Ο ρόλος του Διευθυντή στη λήψη αποφάσεων 50 4.5 Η έννοια της αποτελεσματικότητας 52 4.6 Αποτελεσματικό σχολείο 52 Β. ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ 55 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5ο : Μεθοδολογία της έρευνας 56 5.1 Ερευνητικά ερωτήματα – ερευνητικές υποθέσεις 57 5.2 Μέθοδος συλλογής δεδομένων 57 5.2.1 Λόγοι επιλογής ερευνητικής μεθόδου 57 5.2.2 Ο πληθυσμός και το δείγμα της έρευνας 58 5.2.3 Η διεξαγωγή της έρευνας 59 5.2.4 Περιγραφή και δομή του ερωτηματολογίου 60 5.2.5 Μέθοδος ανάλυσης και παρουσίασης δεδομένων 62 5.3 Αξιοπιστία και εγκυρότητα 62 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6ο : Παρουσίαση των αποτελεσμάτων 64 6.1 Περιγραφικά στατιστικά στοιχεία 64 6.2 Περαιτέρω στατιστική ανάλυση 101 6.2.1 Συμμετοχική διοίκηση 101 6.2.2 Κλίμα συνεδριάσεων του Συλλόγου Διδασκόντων 106 6.2.3 Ικανοποίηση από τη λειτουργία του Σ.Δ. 108 6.2.4 Ανάληψη πρωτοβουλιών από τον Σ.Δ. 110 6.2.5 Συσχετίσεις μεταξύ τριών βασικών μεταβλητών της έρευνας 112 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7ο :¨Ερμηνεία των αποτελεσμάτων 114 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8ο : Συμπεράσματα – Προτάσεις 125 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 129 Ελληνόγλωσση 129 Ξενόγλωσση 133 Νομοθεσία 138 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 139
Advisor name: Ιωαννίδου, Ειρήνη
Examining committee: Ιωαννίδου, Ειρήνη
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 150 σ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Koutsiai Gewrgia.pdfΜεταπτυχιακή εργασία2.81 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11284
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.