Προβλήματα αποξένωσης και απώλειας ταυτότητας εκπαιδευτικών ως απόρροια της υπέρμετρης γραφειοκρατίας στη διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων : Ανάλυση με όχημα τη σάτιρα του Gogol και τη λογοτεχνική αφήγηση του Kafka (Master thesis)

Παπαλάμπρου, Ζωή


Τhe aim of this paper is to study the pathogens of the bureaucratic organization of the modern Greek educational system as well as the resulting alienation and loss of identity which are relevant to teachers. At the same time, in the framework of this investigation, they were analyzed some literary works of the authors Nikolai Gogol and Franz Kafka, who, through their work, became timeless critics of bureaucracy. In the first chapter of the paper are made the clarifications of the concepts, that are necessary for the understanding of the phenomenon of school bureaucracy. Thus, it is presented the way of structuring the Greek education system and consolidating the bureaucratic organization into that. The second chapter analyzes some features of bureaucracy, such as how to create and consolidate it, as well as the pathogens it has created over time in its administration. Also, a more specific reference is made to the school units, focusing on the impact on teachers' work. The third chapter approaches three literary works by Gogol, "The Nose", "The Inspector", and "The Coat". This approach, focuses mainly on the way in which Gogol presents the bureaucracy in his works, using the literary techniques of satire and grotesque element. In the fourth chapter there is a similar approach to the literary work of Kafka, who also criticizes the bureaucracy of his time with the allegorical record of the myth. For the purposes of the survey, the projects "The Tower" and "The Trial" were selected. The next two chapters, fifth and sixth, analyze the qualitative research that has been followed to meet the needs of work. More specifically, the survey was conducted using the method of interviewing and collecting answers from teachers about how they are experiencing bureaucracy in their everyday lives. Finally, in the seventh chapter, the conclusions drawn from the elaboration of the present paper are mentioned
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Αποξένωση;Απώλεια ταυτότητας εκπαιδευτικών;Γραφειοκρατία;Διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων;Alienation;Teachers' loss of identity;Bureaucracy
Description: Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να μελετηθούν οι παθογένειες της γραφειοκρατικής οργάνωσης του σύγχρονου ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς και η συνακόλουθη αποξένωση και απώλεια ταυτότητας, που δημιουργείται στους εκπαιδευτικούς.
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11281
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-02-04
Bibliographic citation: "Παπαλάμπρου Ζωή" "Προβλήματα αποξένωσης και απώλειας ταυτότητας εκπαιδευτικών ως απόρροια της υπέρμετρης γραφειοκρατίας στη διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων : Ανάλυση με όχημα τη σάτιρα του Gogol και τη λογοτεχνική αφήγηση του Kafka" "Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων" "ΑΤΕΙΘ" "2018"
Abstract: Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να μελετηθούν οι παθογένειες της γραφειοκρατικής οργάνωσης του σύγχρονου ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς και η συνακόλουθη αποξένωση και απώλεια ταυτότητας, που δημιουργείται στους εκπαιδευτικούς. Παράλληλα, στο πλαίσιο της διερεύνησης αυτής, αναλύθηκαν κάποια λογοτεχνικά έργα των συγγραφέων Nikolai Gogol και Franz Kafka, οι οποίοι μέσω της εργογραφίας τους έγιναν διαχρονικοί επικριτές της γραφειοκρατίας. Στο πρώτο κεφάλαιο της εργασίας γίνονται οι αποσαφηνίσεις των εννοιών που κρίνονται απαραίτητες για την κατανόηση του φαινομένου της σχολικής γραφειοκρατίας. Έτσι, λοιπόν, παρουσιάζεται, ο τρόπος διάρθρωσης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και η εδραίωση της γραφειοκρατικής οργάνωσης σε αυτό. Στο δεύτερο κεφάλαιο αναλύονται κάποια χαρακτηριστικά της γραφειοκρατίας, όπως ο τρόπος δημιουργίας της και εδραίωσης της, καθώς και οι παθογένειες που έχει δημιουργήσει διαχρονικά κατά τη διοικητική της εφαρμογή. Επίσης, γίνεται μια πιο συγκεκριμένη αναφορά στις σχολικές μονάδες, δίνοντας βαρύτητα στις συνέπειες που έχει στο έργο των εκπαιδευτικών. Στο τρίτο κεφάλαιο προσεγγίζονται τρία λογοτεχνικά έργα του Gogol, «Η Μύτη», «Ο Επιθεωρητής», και «Το Παλτό». Η προσέγγιση που γίνεται εστιάζει κυρίως στον τρόπο, με τον οποίο ο Gogol παρουσιάζει τη γραφειοκρατία στα έργα του, χρησιμοποιώντας τις λογοτεχνικές τεχνικές της σάτιρας και του γκροτέσκο στοιχείου. Στο τέταρτο κεφάλαιο γίνεται μια παρόμοια προσέγγιση για το λογοτεχνικό έργο του Kafka, ο οποίος, επίσης επικρίνει την γραφειοκρατία της εποχής του με την αλληγορική καταγραφή του μύθου. Για τους σκοπούς της έρευνας επιλέχθηκαν τα έργα «Ο Πύργος» και «Η Δίκη». Στα επόμενα δύο κεφάλαια, το πέμπτο και το έκτο, αναλύεται η ποιοτική έρευνα που ακολουθήθηκε για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες της εργασίας. Πιο συγκεκριμένα, η διενέργεια της έρευνας έγινε με την μέθοδο της συνέντευξης και συλλογής απαντήσεων από εκπαιδευτικούς, σχετικές με τον τρόπο που βιώνουν την γραφειοκρατία στην καθημερινότητα τους. Τέλος, στο έβδομο κεφάλαιο, αναφέρονται τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την εκπόνηση της παρούσης εργασίας.
Τhe aim of this paper is to study the pathogens of the bureaucratic organization of the modern Greek educational system as well as the resulting alienation and loss of identity which are relevant to teachers. At the same time, in the framework of this investigation, they were analyzed some literary works of the authors Nikolai Gogol and Franz Kafka, who, through their work, became timeless critics of bureaucracy. In the first chapter of the paper are made the clarifications of the concepts, that are necessary for the understanding of the phenomenon of school bureaucracy. Thus, it is presented the way of structuring the Greek education system and consolidating the bureaucratic organization into that. The second chapter analyzes some features of bureaucracy, such as how to create and consolidate it, as well as the pathogens it has created over time in its administration. Also, a more specific reference is made to the school units, focusing on the impact on teachers' work. The third chapter approaches three literary works by Gogol, "The Nose", "The Inspector", and "The Coat". This approach, focuses mainly on the way in which Gogol presents the bureaucracy in his works, using the literary techniques of satire and grotesque element. In the fourth chapter there is a similar approach to the literary work of Kafka, who also criticizes the bureaucracy of his time with the allegorical record of the myth. For the purposes of the survey, the projects "The Tower" and "The Trial" were selected. The next two chapters, fifth and sixth, analyze the qualitative research that has been followed to meet the needs of work. More specifically, the survey was conducted using the method of interviewing and collecting answers from teachers about how they are experiencing bureaucracy in their everyday lives. Finally, in the seventh chapter, the conclusions drawn from the elaboration of the present paper are mentioned
Table of contents: Α΄ ΜΕΡΟΣ 9 ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ 9 Εισαγωγή 10 Κεφάλαιο 1: Εννοιολογικές αποσαφηνίσεις 14 1.1 Ο όρος «Σχολική Διοίκηση» 14 1.2 Διάρθρωση της ελληνικής σχολικής διοίκησης 16 1.3. Η διοίκηση στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα 16 1.4 Η εδραίωση της γραφειοκρατίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα 18 Κεφάλαιο 2 : 21 2.1 Ορισμός και χαρακτηριστικά του γραφειοκρατικού τρόπου διοίκησης 21 2.2 Η έννοια της γραφειοπαθολογίας 24 2.3 Η γραφειοκρατία στη σχολική μονάδα 27 2.4 Αξιολόγηση του γραφειοκρατικού μοντέλου διοίκησης στη σχολική μονάδα 30 2.5 Συνέπειες γραφειοκρατικής διοίκησης στους εκπαιδευτικούς. 32 Κεφάλαιο 3 : Η σάτιρα του NikolaiGogol 38 3.1 Εισαγωγή 38 3.2 Ανάλυση το έργου «Η Μύτη» 38 3.3 Ανάλυση του έργου «Ο Επιθεωρητής» 41 3.4 Ανάλυση του έργου «Το Παλτό» 43 3.5 Η σάτιρα στην εργογραφία του Gogol 48 Κεφάλαιο 4 : Η γραφειοκρατία στο έργο του Kafka 51 4.1 Εισαγωγή 51 4.2 Ανάλυση του έργου «Ο Πύργος» 52 4.3 Ανάλυση του έργου «Η Δίκη» 55 4.4 Η κριτική του Kafka στην γραφειοκρατία 57 B΄ ΜΕΡΟΣ 61 ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ 61 Κεφάλαιο 5 : Μεθοδολογία της έρευνας 62 5.1 Προσεγγίζοντας τη μεθοδολογία 62 5.2 Στοιχεία ερευνητικής μεθοδολογίας 64 5.2.1 Η ερευνητική μέθοδος 64 5.2.2 Το ερευνητικό εργαλείο της συνέντευξης 65 5.2.3 Διαδικασία επεξεργασίας δεδομένων 67 5.2.4 Το δείγμα 67 5.2.5 Στοιχεία συμμετεχόντων 68 5.2.6 Η εγκυρότητα κι η αξιοπιστία των αποτελεσμάτων της έρευνας 69 5.2.7 Ηθικά διλήμματα και δυσκολίες 70 Κεφάλαιο 6 : Ανάλυση Δεδομένων 72 6.1 Εισαγωγή 72 6.2 Καταγραφή φαινομένων γραφειοκρατίας και η σοβαρότητα τους 73 6.3 Η αποξένωση των εκπαιδευτικών 78 6.4 Η απώλεια ταυτότητας 80 6.5. Η σάτιρα του Gogol 83 6.6 Η γραφειοκρατία κατά τον Kafka 87 6.7 Τρόποι επίλυσης των προβλημάτων της γραφειοκρατίας 91 Κεφάλαιο 7 : Συμπεράσματα 95 Βιβλιογραφία 99 Ελληνική 99 Ξένη 101 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I 104 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II 105 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ..…………………………………………………………………144
Advisor name: Τζιώνας, Παναγιώτης
Examining committee: Τζιώνας, Παναγιώτης
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 148 σ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11281
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.