Αποτελεσματικές στρατηγικές για ηγεσία στην εκπαίδευση (Master thesis)

Παπαδοπούλου, Ελένη


This thesis aims to present the issue of leadership in the field of education. Its purpose is to highlight and record the most appropriate strategies used or to be followed for leadership in primary and secondary schools. For this reason, a primary survey was carried out using a questionnaire on a sample of primary and secondary school teachers, aiming at highlighting the views of teachers on leadership, as well as the ways that it finally emerges through the administrative practices of the directors of Greek schools. The findings of the survey show that the most popular method of selecting directors in education is the process of written examinations and then the graduation of formal qualifications of candidates. A more important feature for an effective leader in a public school is interpersonal communication. It has also been suggested that effective leadership is not a matter of spiritual (natural) endowment. The Director should encourage teachers to be creative and participate in innovative programs. As far as teachers' views on leadership are concerned, scientific training is statistically associated with the extent to which they consider that effective leadership is not a matter of spiritual (physical) gifting and education or exercise. Moreover, interpersonal communication is statistically significant correlated with the extent to which they consider the director to encourage teachers to be creative and to participate in innovations. In addition, organizational capacity is statistically significantly correlated with the degree that they consider the leader director to have constructive criticism of teachers, thereby contributing to the overall quality of the educational process. In addition, interpersonal communication is statistically significantly associated with the extent to which they feel that the director has to criticize constructively teachers, thereby contributing to the overall development of the educational process.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Ηγεσία;Εκπαίδευση;Σχολικές μονάδες;Leadership;Education;Greek school
Description: Στην παρούσα εργασία γίνεται μια προσπάθεια να παρουσιαστεί το θέμα της ηγεσίας στο χώρο της εκπαίδευσης.
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11275
Table of contents: Εισαγωγή 8 Κεφάλαιο 1ο 10 1. Ηγεσία 10 1.1 Οριοθετική Επισκόπηση της έννοιας 11 1.2 Μορφές Ηγεσίας 13 1.2.1 Επιμεριστική Ηγεσία 13 1.2.2 Η Συναλλακτική Ηγεσία 14 1.2.3 Η Μετασχηματιστική Ηγεσία 16 1.3 Χαρακτηριστικά ηγέτη 20 Κεφάλαιο 2ο 24 2. Η ηγεσία στην εκπαίδευση 24 2.1 Μοντέλα ηγεσίας στην εκπαίδευση 26 2.1.1 Παραδοσιακά και σύγχρονα μοντέλα ηγεσίας 32 2.1.2 Διοικητική Ηγεσία 32 2.1.2.1 Ηγεσία και παρακίνηση 35 2.1.3 Διαπροσωπική Ηγεσία 37 2.1.4 Διανεμημένη ή Κατανεμημένη ή Συμμετοχική ηγεσία 40 2.1.5 Μετασχηματιστική ηγεσία 45 2.1.6 Συναλλακτική ηγεσία 48 2.1.7 Ηθική Ηγεσία 50 2.1.8 Ενδεχομενική Ηγεσία ή Συγκυριακή ή Ηγεσία των Πιθανοτήτων 54 2.1.9. Μεταμοντέρνα Ηγεσία 55 2.1.10 Καθοδηγητική ή Παιδαγωγική Ηγεσία 57 2.1.11 Ηγεσία που υπηρετεί 61 Κεφάλαιο 3ο 67 3. Η εκπαιδευτική ηγεσία σε Ελλάδα και Ευρώπη 67 3.1 Μειονεκτήματα 76 3.2 Πλεονεκτήματα 76 3.3 Εκπαιδευτική ηγεσία στην Ευρώπη 77 Κεφάλαιο 4ο 80 4. Μεθοδολογία 80 4.1 Καθορισμός του δείγματος – Δειγματοληψία 81 4.2 Ερευνητική διαδικασία 81 4.3 Ερευνητικό Εργαλείο – Διαμόρφωση ερωτηματολογίου 82 Κεφάλαιο 5ο 84 5. Αποτελέσματα 84 Κεφάλαιο 6ο 98 6. Συμπεράσματα - Προτάσεις 98 Βιβλιογραφία 102 ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΠΙΝΑΚΩΝ Πίνακας 1: Πίνακας συχνοτήτων για τη μεταβλητή Φύλο 84 Πίνακας 2: Πίνακας συχνοτήτων για τη μεταβλητή Ηλικία 85 Πίνακας 3: Πίνακας συχνοτήτων για τη μεταβλητή Θέση 85 Πίνακας 4: Πίνακας συχνοτήτων για τη μεταβλητή Χρόνια Υπηρεσίας 85 Πίνακας 5: Πίνακας συχνοτήτων για τη μεταβλητή Ειδικότητα 86 Πίνακας 6: Πίνακας συχνοτήτων για τη μεταβλητή Επίπεδο Σπουδών 87 Πίνακας 7: Πίνακας συχνοτήτων για τη μεταβλητή Ιεραρχία 87 Πίνακας 8: Πίνακας συχνοτήτων για τη μεταβλητή Θέση Ηγεσίας 88 Πίνακας 9: Πίνακας συχνοτήτων για τη μεταβλητή Διευθυντική Θέση 88 Πίνακας 10: Πίνακας περιγραφικών μέτρων της μεταβλητής Μαθήματα Διοίκησης Σφάλμα! Δεν έχει οριστεί σελιδοδείκτης. Πίνακας 11: Πίνακας περιγραφικών μέτρων της ερώτησης 8 89 Πίνακας 12: Πίνακας περιγραφικών μέτρων της ερώτησης 9 90 Πίνακας 13: Πίνακας περιγραφικών μέτρων της ερώτησης 10 90 Πίνακας 14: Πίνακας περιγραφικών μέτρων της ερώτησης 11 92 Πίνακας 15: Πίνακας περιγραφικών μέτρων της ερώτησης 12 92 Πίνακας 16: Πίνακας περιγραφικών μέτρων της ερώτησης 15 93 Πίνακας 17: Πίνακας συσχετίσεων ερώτησης 10 με Διοικητική εμπειρία. Διδακτική εμπειρία και Επιστημονική κατάρτιση 94 Πίνακας 18: Πίνακας συσχετίσεων ερώτησης 10 με Οργανωτική ικανότητα, Διαπροσωπική επικοινωνία και Ομαδικότητα 95 Πίνακας 19: Πίνακας συσχετίσεων ερώτησης 10 με Αίσθημα ευθύνης, Ικανότητα άσκησης επιρροής, Ικανότητα συντονισμού των άλλων και Ικανότητα υποκίνησης 97
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11275
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.