Η επιλογή των Διευθυντών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (2011 - 2016): Η περίπτωση του Νομού Ιωαννίνων (Master thesis)

Ζώνιος, Βασίλειος Δ.


The selection of Headmasters for the educational units of primary schools constitute itself a special and an interesting chapter of the Greek educational history, since it refers to the application of the educational policy in practice. The assessment procedure for the selection of Headmasters for the educational units carried out in 2011 and 2015 are characterized by innovations which made them quite distinct. For the first time the selection was based on a specific list of questions, which teachers were asked to study and develop taking part in an interview in front of the committee. In 2015, the innovative proposal had to do with the abolishment of the interview by a secret ballot voting method, made by the teachers’ associations of each school unit. The role of both procedures was of paramount importance concerning the total qualification evaluation of the candidate in order to be selected for the position of the Headmaster. The aim of the research is to focus on the specific laws for the selection of Headmasters 3848/2010 and 4327/2015 and to try through the example of the region of Ioannina to provide all answers needed with regard to which parameters of these two laws will contribute to the appropriate administration and which ones will lead to the preservation and reproduction of the system and on which fields the state should focus in order to plan a selection system based on objectivity. In that way, the selection of Headmasters will be made according to the educational needs and the promotion of the educational procedure. For that reason the parameters of both laws and their application were examined, using a questionnaire, which reported the teachers’ opinions of the primary education of Ioannina for these two laws of selection. These laws are the means through which the specific characteristics that the state wants to impose on the Headmasters are reproduced. Also, these laws are preventive for all new candidates and the selection procedures are not unbiased and objective, since they are manipulated by political parties. Finally, it is observed that women, who far outweigh men in the field of education, are not equally represented in the positions of Headmasters.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Αποτελεσματικός διευθυντής;Σχολείο;Κριτήρια επιλογής;Διαδικασίες επιλογής;Αρχαιότητα;Συνέντευξη;Ψηφοφορία;Εκπαιδευτικοί;Νόμος;Effective Headmaster;School;Selection criteria;Selection procedure;Interview;Voting;Teachers;Law
Description: Η επιλογή διευθυντών για την πλαισίωση των εκπαιδευτικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης συνιστά από μόνη της ξεχωριστό και ενδιαφέρον κεφάλαιο της ελληνικής εκπαιδευτικής ιστορίας, καθώς αναφέρεται στην εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής στην πράξη
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11271
Table of contents: Περίληψη …………………………………………………………………………….. 7 Summary …………………………………………………………………………….. 8 Περιεχόμενα ………………………………………………………………………… 9 Πίνακας Διαγραμμάτων και Πινάκων …………….….……………………………… 12 Εισαγωγή ……………………………………….………………………………....... 15 Α΄ ΜΕΡΟΣ: ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο: ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ………………………............................... 23 1.1. Ο Διευθυντής στη σύγχρονη σχολική μονάδα …………………...………........ 23 1.2. Ικανότητες και δεξιότητες που πρέπει να έχει ένας διευθυντής ……………… 25 1.3. Η γυναίκα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ……………………………….….. 29 1.4. Η επιλογή των διευθυντών σχολικών μονάδων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα μετά τη μεταπολίτευση ………...………………………………………… 30 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2ο: ΟΙ ΝΟΜΟΙ 3848/2010 ΚΑΙ 4327/2015 …….………………. 39 2.1. Ο Νόμος 3848/2010 ………………………………………….………………. 39 2.1.1. Η κατάσταση πριν απ’ την ψήφιση του Νόμου ………...…………………... 39 2.1.2. Απαιτούμενα προσόντα υποψηφίων διευθυντών εκπαιδευτικών μονάδων ……………………….…………………………………………………... 41 2.1.3. Διαδικασία και τρόπος επιλογής διευθυντών σχολικών μονάδων …………. 42 2.1.4. Κριτήρια επιλογής, αποτίμηση κριτηρίων …………………………………... 43 2.1.5. Κρίση, επιλογή και θητεία διευθυντών σχολικών μονάδων ………………... 47 2.2. Ο Νόμος 4327/2015 …………………………………………………………... 48 2.2.1. Η κατάσταση πριν απ’ την ψήφιση του Νόμου …………………………….. 48 2.2.2. Απαιτούμενα προσόντα υποψηφίων διευθυντών εκπαιδευτικών μονάδων ……………………………………………………………………………. 48 2.2.3. Διαδικασία και τρόπος επιλογής διευθυντών σχολικών μονάδων …………. 50 2.2.4. Κριτήρια επιλογής, αποτίμηση κριτηρίων …………………………………... 52 2.2.5. Ενστάσεις κατά του Νόμου επιλογής διευθυντών σχολικών μονάδων ……... 56 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ 3848/2010 ΚΑΙ 4327/2015 ……... 59 3.1. Κριτική προσέγγιση …………………………………………………………... 59 3.1.1. Το κριτήριο της Επιστημονικής - παιδαγωγικής κατάρτισης ………………. 60 3.1.2. Το κριτήριο της Υπηρεσιακής κατάστασης - Διοικητικής εμπειρίας ………. 64 3.1.3. Το κριτήριο της Προσωπικότητας - Γενικής συγκρότησης ………………... 67 3.1.3.1. Η Συνέντευξη ……………………………………………………………... 67 3.1.3.2. Η Ψηφοφορία ……………………………………………………………... 68 3.1.3.3. Σύγκριση αξιολογικών μονάδων μεταξύ συνέντευξης και ψηφοφορίας ……………………………………………………………………… 72 3.1.4. Άλλες διαφοροποιήσεις των Νόμων ……………………………………….. 74 3.1.4.1. Σχολεία χωρίς διευθυντή ………………………………………………... 74 3.1.4.2. Επιλογή σχολείων ………………………………………………………… 75 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4ο: ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ …………………... 79 4.1. Επισκόπηση της ελληνικής βιβλιογραφίας …………………………………... 79 Β΄ ΜΕΡΟΣ: ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5ο: ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ …………………………. 85 5.1. Σκοπός της έρευνας - Ερευνητικά ερωτήματα ………...……………………….. 85 5.2. Επιλογή ερευνητικής μεθόδου …………………….…………………………... 87 5.3. Ο πληθυσμός και το δείγμα της έρευνας - Το ερευνητικό πλαίσιο …………….. 88 5.4. Επιλογή μεθόδου δειγματοληψίας …….……...………………………… 89 5.5. Αξιοπιστία και εγκυρότητα του ερωτηματολογίου …………………………….. 89 5.6. Το ερευνητικό εργαλείο και η δομή του ………………………………………... 91 5.7. Διαδικασία της έρευνας …………………………………………………………. 93 5.8. Επεξεργασία των δεδομένων …………………………………………………… 94 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6ο: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΥΡΗΜΑΤΩΝ ………………………... 97 6.1. Παρουσίαση των δημογραφικών χαρακτηριστικών …………………………... 97 6.2. Περιγραφή ποσοτικών δεδομένων ……………………………………………… 99 6.3. Περιγραφή συσχετίσεων των μεταβλητών ……………………………………… 116 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7ο: ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΥΡΗΜΑΤΩΝ - ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ …………………………………………... 127 7.1. Συζήτηση και ερμηνεία των ερευνητικών ευρημάτων ………………………….. 127 7.2. Συμπεράσματα - σύνοψη ……………………………………………………….. 136 7.3. Προτάσεις ……………………………………………………………………….. 142 Γ΄ ΜΕΡΟΣ: ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1 - Συνοδευτική επιστολή ερωτηματολογίου ……………………… 147 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2 - Ερωτηματολόγιο: Η επιλογή των Διευθυντών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (2011 - 2016) …………………...…………………….. 149 Δ΄ ΜΕΡΟΣ: ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 1. Ιστοσελίδες ……………………………………………….………………………. 163 2. Πηγές …………………………..………………………………………………... 164 3. Ελληνόγλωσση Βιβλιογραφία ….………………………………………………… 168 4. Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία ……………………………………………………… 177
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vasileios D. Zonios.pdfΜεταπτυχιακή εργασία2.85 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11271
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.