Η συναισθηματική νοημοσύνη και οι επικοινωνιακές δεξιότητες του διευθυντή ως ηγέτη και η συμβολή τους στη διαμόρφωση του κλίματος, της κουλτούρας και της φήμης του σχολείου (Master thesis)

Καλυβιανού, Δήμητρα


This paper constitutes a qualitative study and a presentation of the views of the Headmasters/Headmistresses of Secondary Education school units in the Prefecture of Thessaloniki on the importance of communication as a necessary skill and as a necessary condition for effective administration and leadership. The purpose of the study is to highlight the role of the emotional intelligence and of the communication skills of the Headmaster in shaping the climate, the culture and the reputation of the school unit he leads. Specifically, by examining the views of the Headmasters/Headmistresses of various types of school units, the study seeks to record a) the leadership characteristics and the knowledge required for their term as head of the school unit to be considered successful, b) the extent to which they perceive the importance of creating their vision, and of its adoption by other persons involved in the operation of the school unit c) the communication techniques they use in dealing with diversity, with conflicts, and overall with day-to-day problems arising in the context of the school unit’s internal or external environment, d) how they manage their responsibility in shaping the school climate, e) their views on the creation of a specific school culture, and its dissemination in the local community, and f) the ways that maintain or improve the school’s reputation. The qualitative research carried out showed that emotional intelligence, empathy, active listening, the respect of personality, and effective communication in general are basic factors for the improvement of the school climate, of cooperation, of the dissemination of a realistic and clear vision, and of the creation of a culture of quality that characterizes the school and enhances its reputation.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Επικοινωνιακές δεξιότητες;Συναισθηματική νοημοσύνη;Ηγεσία;Επικοινωνία;Διευθυντής;Σχολικό Κλίμα;Σχολική Κουλτούρα;Εικόνα και Φήμη;Communication skills;Emotional intelligence;Leadership;Communication;Headmaster;School Climate;School Culture;Image and Reputation
Description: Η παρούσα έρευνα αποτελεί μια ποιοτική μελέτη και προβολή απόψεων των Διευθυντών/τριών σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Θεσσαλονίκης ως προς τη σημασία της επικοινωνίας ως απαραίτητης δεξιότητας και αναγκαίας συνθήκης για αποτελεσματική διοίκηση και ηγεσία.
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11270
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2019-11-18T09:03:43Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-02-03
Bibliographic citation: "Καλυβιανού Δήμητρα" "Η συναισθηματική νοημοσύνη και οι επικοινωνιακές δεξιότητες του διευθυντή ως ηγέτη και η συμβολή τους στη διαμόρφωση του κλίματος, της κουλτούρας και της φήμης του σχολείου" "Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων" "ΑΤΕΙΘ" "2018"
Abstract: Η παρούσα έρευνα αποτελεί μια ποιοτική μελέτη και προβολή απόψεων των Διευθυντών/τριών σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Θεσσαλονίκης ως προς τη σημασία της επικοινωνίας ως απαραίτητης δεξιότητας και αναγκαίας συνθήκης για αποτελεσματική διοίκηση και ηγεσία.Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να αναδείξει τον ρόλο της συναισθηματικής νοημοσύνης και των επικοινωνιακών δεξιοτήτων του Διευθυντή στη διαμόρφωση του κλίματος, της κουλτούρας και της φήμης της σχολικής μονάδας της οποίας ηγείται. Συγκεκριμένα, δια μέσου των απόψεων Διευθυντών/τριών διαφορετικού είδους σχολικών μονάδων η έρευνα επιδιώκει να καταγράψει α) τα ηγετικά χαρακτηριστικά και τις απαραίτητες γνώσεις ώστε να χαρακτηριστεί η θητεία τους στη διοίκηση της σχολικής μονάδας επιτυχημένη β) το κατά πόσο αντιλαμβάνονται τη σπουδαιότητα της δημιουργίας οράματος από τους ίδιους και υιοθέτησής του από τα υπόλοιπα μέλη που εμπλέκονται στη λειτουργία της σχολικής μονάδας γ) τις τεχνικές επικοινωνίας που χρησιμοποιούν για την αντιμετώπιση της διαφορετικότητας, των συγκρούσεων και γενικά των καθημερινών προβλημάτων που ανακύπτουν στα πλαίσια του εσωτερικού ή του εξωτερικού περιβάλλοντος της σχολικής μονάδας δ) το πως διαχειρίζονται την ευθύνη τους στη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος ε) την άποψη τους για τη δημιουργία ιδιαίτερης σχολικής κουλτούρας και τη διάχυσή της στην τοπική κοινωνία και στ) τους τρόπους που διατηρούν ή βελτιώνουν τη φήμη του σχολείου. Από την ποιοτική έρευνα που διενεργήθηκε προέκυψε ότι η συναισθηματική νοημοσύνη, η ενσυναίσθηση, η ενεργητική ακρόαση, ο σεβασμός της προσωπικότητας, η αποδοχή της διαφορετικότητας και γενικά η αποτελεσματική επικοινωνία αποτελούν βασικούς παράγοντες βελτίωσης του σχολικού κλίματος, της συνεργασίας, της διάχυσης ρεαλιστικού και σαφούς οράματος και δημιουργίας μιας ποιοτικής κουλτούρας που χαρακτηρίζει το σχολείο και βελτιώνει τη φήμη του.
This paper constitutes a qualitative study and a presentation of the views of the Headmasters/Headmistresses of Secondary Education school units in the Prefecture of Thessaloniki on the importance of communication as a necessary skill and as a necessary condition for effective administration and leadership. The purpose of the study is to highlight the role of the emotional intelligence and of the communication skills of the Headmaster in shaping the climate, the culture and the reputation of the school unit he leads. Specifically, by examining the views of the Headmasters/Headmistresses of various types of school units, the study seeks to record a) the leadership characteristics and the knowledge required for their term as head of the school unit to be considered successful, b) the extent to which they perceive the importance of creating their vision, and of its adoption by other persons involved in the operation of the school unit c) the communication techniques they use in dealing with diversity, with conflicts, and overall with day-to-day problems arising in the context of the school unit’s internal or external environment, d) how they manage their responsibility in shaping the school climate, e) their views on the creation of a specific school culture, and its dissemination in the local community, and f) the ways that maintain or improve the school’s reputation. The qualitative research carried out showed that emotional intelligence, empathy, active listening, the respect of personality, and effective communication in general are basic factors for the improvement of the school climate, of cooperation, of the dissemination of a realistic and clear vision, and of the creation of a culture of quality that characterizes the school and enhances its reputation.
Table of contents: Υπεύθυνη Δήλωση 3 ΠΕΡΙΛΗΨΗ 4 Ευχαριστίες 11 Εισαγωγή 12 1. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ 15 1.1. Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και Διευθυντές σχολικών μονάδων 15 1.2 Εκπαιδευτική Νομοθεσία για τους Διευθυντές 15 Άρθρο 27 :Έργο των Διευθυντών των σχολικών μονάδων 16 Άρθρο 28 Γενικά καθήκοντα και αρμοδιότητες των Διευθυντών σχολείων 16 Άρθρο 29 Καθήκοντα και αρμοδιότητες των Διευθυντών σε σχέση με το Σύλλογο των Διδασκόντων 18 Άρθρο 30 Καθήκοντα και αρμοδιότητες των Διευθυντών των σχολείων σε σχέση με τους Σχολικούς Συμβούλους, το Διευθυντή Εκπαίδευσης και τον Προϊστάμενο του Γραφείου 20 Άρθρο 31 Καθήκοντα και αρμοδιότητες των Διευθυντών σχολείων σε σχέση με τους μαθητές 21 Άρθρο 32 Καθήκοντα και αρμοδιότητες των Διευθυντών σε σχέση με τα όργανα λαϊκής συμμετοχής και τους άλλους συντελεστές εκπαίδευσης 22 2. Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΉ ΩΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΤΗ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ, ΤΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΦΗΜΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ 23 2.1 Ο ρόλος του διευθυντή 23 2.2. Σχολικό κλίμα και σχολική κουλτούρα 23 2.2.1 Εννοιολογικός προσδιορισμός και ορισμοί 23 2.2.2 Παράγοντες διαμόρφωσης σχολικού κλίματος και κουλτούρας 27 Εξωτερικό περιβάλλον και τοπική κοινωνία 27 Εσωτερικό περιβάλλον και επικοινωνία 27 Διευθυντής της σχολικής μονάδας 29 2.3 Φήμη και εικόνα ενός οργανισμού - Παράγοντες διαμόρφωσής τους 30 3. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ 33 3.1 Ψυχο-κοινωνικά χαρακτηριστικά 33 3.2 Συμπεριφορικά χαρακτηριστικά 34 3.3 Ηγετικά χαρακτηριστικά 36 4. ΗΓΕΣΙΑ 37 4.1 Διοίκηση και ηγεσία 37 4.2 Ηγεσία: εννοιολογικός προσδιορισμός και ορισμοί 38 4.3 Ηγετικά προσόντα του Δ/ντή Σχολικής Μονάδας 40 4.4 Πηγές άντλησης δύναμης του Διευθυντή- Ηγέτη 43 4.5 Δημιουργία και διάχυση οράματος στο Σχολείο 44 5. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ 47 5.1 Ιστορική εξέλιξη της συναισθηματικής νοημοσύνης 47 5.2 Έννοια και ορισμοί της συναισθηματικής νοημοσύνης 49 5.3 Θεωρητικές προσεγγίσεις και μοντέλα συναισθηματικής νοημοσύνης 51 5.4 Οργανωσιακή συμπεριφορά και συναισθηματική νοημοσύνη 59 6. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ 63 6.1 Επικοινωνία: εννοιολογικός προσδιορισμός 63 6.2 Μοντέλα επικοινωνίας 64 6.3 Αρχές, προϋποθέσεις και μορφές επικοινωνίας 66 6.3.1.Λεκτική επικοινωνία 67 6.3.2.Μη λεκτική επικοινωνία 68 6.3.3.Ενεργητική ακρόαση 72 6.4 Εμπόδια επικοινωνίας 73 6.5 Επικοινωνία στο σχολικό περιβάλλον 74 7. ΜΕΡΟΣ Β: ΕΡΕΥΝΑ 77 7.1. Αναγκαιότητα της έρευνας 77 7.2 Σκοπός και στόχοι της έρευνας 78 7.3 Ερευνητικά ερωτήματα 78 7.4 Περιγραφή Έρευνας 79 7.4.1 Μεθοδολογία 79 7.4.2 Ερευνητικό εργαλείο 81 7.4.3 Πληθυσμός: Συμμετέχοντες/ουσες στην έρευνα 85 Πίνακας 1 87 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ 87 7.4.4 Διαδικασία συλλογής Δεδομένων 88 7.4.5 Ανάλυση Περιεχομένου 88 8. ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ 92 8.1 Αποτελέσματα της έρευνας 92 8.1.1 Πρώτος Θεματικός Άξονας 92 Απαραίτητα ατομικά χαρακτηριστικά και γνώσεις του διευθυντή 92 Η συμπεριφορά και ο τρόπος εργασίας του Διευθυντή/τριας 96 8.1.2 Δεύτερος θεματικός άξονας 98 Ο διευθυντής ως εμπνευστής οράματος 98 Η καθημερινότητα ενός διευθυντή 101 Τεχνικές επικοινωνίας που χρησιμοποιεί ο διευθυντής στην αντιμετώπιση συγκρούσεων 103 8.1.3 Τρίτος θεματικός άξονας 106 Χαρακτηρισμός σχολικού κλίματος 106 Τρόποι βελτίωσης σχολικού κλίματος και αντιμετώπισης της διαφορετικότητας 110 Τεχνικές παρακίνησης των μελών του Συλλόγου 113 Σχολική Κουλτούρα: Συνέχιση ή αλλαγή; 115 Τρόποι διάχυσης της σχολικής κουλτούρας στην τοπική κοινωνία 118 Εικόνα και Φήμη του Σχολείου. Παράγοντες διαμόρφωσης ή βελτίωσής τους 120 9. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ, ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΕΡΕΥΝΑ 124 9.1 Συμπεράσματα 124 9.2 Περιορισμοί και προτάσεις για περαιτέρω έρευνα 127 Βιβλιογραφία 129 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 142 Ερωτήσεις Συνέντευξης 142
Advisor name: Ψάλτη, Αναστασία
Examining committee: Ψάλτη, Αναστασία
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 144 σ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kalyvianou.pdfΜεταπτυχιακή εργασία1.22 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11270
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.