Απόψεις και αντιλήψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού Ιωαννίνων για το ρόλο του σύγχρονου Διευθυντή σχολικής μονάδας (Master thesis)

Δημάρη, Ελένη


Αn innovating and strong administration is required which will be able to keep up with the latest developments in the field of both pedagogical and administrative science and which will be inspired by a vision combined also with a lot of knowledge on management. That multidimensional role has to be played primarily by the Head teacher of each school unit. The main purpose of this study is to take all opinions of teachers of primary education in Ioannina into consideration and to make an effort to assess the differentiation between an ideal Head teacher andthe contemporary Head teacher of a school unit in Ioannina. On second level, the administrative model, used in organizing and managing their schools, was recorded. The findings were that the directors of the Prefecture of Ioannina embrace many of the skills and abilities required to succeed in their role, and that they use a variety of administrative methods to deliver the desired result. Differentiation among them and the ideal managers was measured at one unit on average, as they practice the administrative models of Administrative, Pedagogical, Transformational, Distributed or Allocated and Eventual leadership. Based on the findings of the research, a lot of proposals were made in order to improve the characteristics that Head teachers must have. However, it is certain that further research has to be conducted.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Αποτελεσματικός διευθυντής;Σχολείο;Στάσεις;Ικανότητες;Εκπαιδευτικοί;Effective Head teacher;School;Opinions;Abilities;Teachers
Description: Προκειμένου να παρακολουθήσει το σχολείο τις μεγάλες αλλαγές του σύγχρονου κόσμου απαιτείται ισχυρή διοίκηση, επιμορφωμένη στις τελευταίες εξελίξεις της παιδαγωγικής και διοικητικής επιστήμης, εμπνευσμένη με όραμα, καινοτόμος με γνώσεις management.
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11261
Table of contents: Περίληψη ………………………………………………………………………….. 7 Summary ………………………………………………………………………….. 8 Περιεχόμενα ………………………………………………………………………. 9 Πίνακας Διαγραμμάτων και Πινάκων …………………..………………………... 13 Εισαγωγή ……………………………………….………………………………..... 15 Α΄ ΜΕΡΟΣ: ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο: ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΗΓΕΣΙΑ ………………………………….... 23 1.1. Εκπαιδευτική διοίκηση - Διάκριση διευθυντή και ηγέτη …………………….. 23 1.2. Εκπαιδευτική ηγεσία ………………………………………..……...………….. 25 1.3. Βασικά χαρακτηριστικά της εκπαιδευτικής ηγεσίας …………………............. 27 1.3.1 Ηγεσία και όραμα …………………………………………………….......... 27 1.3.2 Ηγεσία και επιρροή …………………………………………………............. 28 1.3.3 Ηγεσία και αξίες ……………………………………………………………. 29 1.4. Μορφές - μοντέλα της εκπαιδευτικής ηγεσίας και διοίκησης ………………... 30 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2ο: ΜΟΡΦΕΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ …………………………………………………………………............ 33 2.1. Η Διοικητική ηγεσία …………………………………………………............... 33 2.1.1. Ορισμός, χαρακτηριστικά και λειτουργίες της διοικητικής ηγεσίας ……… 33 2.1.2. Κριτική της διοικητικής ηγεσίας …………………………………………... 34 2.2. Η Παιδαγωγική ηγεσία ……………………………………………………….. 35 2.2.1. Ορισμός, χαρακτηριστικά και λειτουργίες της παιδαγωγικής ηγεσίας …… 35 2.2.2. Κριτική της παιδαγωγικής ηγεσίας …………………………………………. 38 2.3. Η Μετασχηματιστική ηγεσία …………………………………………. 38 2.3.1. Ορισμός - χαρακτηριστικά της μετασχηματιστικής ηγεσίας ………………... 38 2.3.2. Διαστάσεις της μετασχηματιστικής ηγεσίας …………………….. 39 2.3.2.1. Εξιδανικευμένη επιρροή (Στάσεις - χαρακτηριστικά) …………………….. 39 2.3.2.2. Εξιδανικευμένη επιρροή (Συμπεριφορές) …………………………………. 40 2.3.2.3. Εμπνευσμένη υποκίνηση …………………………………………............. 40 2.3.2.4. Πνευματική διέγερση ……………………………………………………. 41 2.3.2.5. Εξατομικευμένη υποστήριξη ……………………………………………… 41 2.3.3. Χαρακτηριστικά των μετασχηματιστικών ηγετών …………………………. 41 2.3.4. Η μετασχηματιστική ηγεσία στην εκπαίδευση …………………………….. 42 2.3.5. Κριτική της μετασχηματιστικής ηγεσίας …………………………………... 42 2.4. Η Συναλλακτική ηγεσία ……………………………………………………….. 43 2.4.1. Ορισμός, χαρακτηριστικά και λειτουργίες της συναλλακτικής ηγεσίας ……………………………………………………………………............... 43 2.4.2. Κριτική της συναλλακτικής ηγεσίας ………………………………………... 44 2.5. Η Διανεμημένη ή Κατανεμημένη ηγεσία …………………………………….. 44 2.5.1. Ορισμός - χαρακτηριστικά της διανεμημένης ή κατανεμημένης ηγεσίας ……………………………………………………………………………... 44 2.5.2. Ο ρόλος του διευθυντή στην κατανεμημένη ηγεσία ………………………... 45 2.5.3. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών στην κατανεμημένη ηγεσία …………………. 47 2.5.4. Ο ρόλος των μαθητών στην κατανεμημένη ηγεσία ……………………… 47 2.5.5. Ο ρόλος των γονέων στην κατανεμημένη ηγεσία ………………………….. 48 2.5.6. Συνεργατικό κλίμα - συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων ……………............ 49 2.5.7. Κριτική της διανεμημένης ηγεσίας …………………………………............. 50 2.6. Η Ηθική ηγεσία ……………………………………………………………….. 51 2.6.1. Ορισμός - χαρακτηριστικά της ηθικής ηγεσίας …………………………….. 51 2.7. Η Διαπροσωπική ηγεσία ………………………………………………............ 53 2.7.1. Ορισμός - χαρακτηριστικά της διαπροσωπικής ηγεσίας …………………… 53 2.8. Η Ενδεχομενική ηγεσία ……………………………………………….............. 54 2.8.1. Ορισμός - χαρακτηριστικά της ενδεχομενικής ηγεσίας …………………….. 54 2.9. Η Μεταμοντέρνα ηγεσία ……………………………………………………… 55 2.9.1. Ορισμός - χαρακτηριστικά της μεταμοντέρνας ηγεσίας …………………… 55 2.10. Η Υπηρετική ηγεσία (servant leadership) …………………………………... 56 2.10.1. Ορισμός - χαρακτηριστικά της υπηρετικής ηγεσίας ………………............ 56 2.10.2. Τα χαρακτηριστικά του ηγέτη - υπηρέτη …………………………............. 59 2.10.3. Η υπηρετική ηγεσία και η σχολική απόδοση ……………………………… 60 2.11. Συγκριτική κριτική των μοντέλων ηγεσίας …………………………............. 61 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο: ΘΕΜΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ 63 3.1. Ο αποτελεσματικός ηγέτης στην εκπαίδευση …...…………………………… 63 3.2. Τα αποτελέσματα της ηγεσίας ……….………………………………............. 64 3.3. Η ηγεσία και το σχολείο ως οργανισμός που μαθαίνει ……………………… 65 3.4. Ηγεσία και εργασιακή ικανοποίηση …………………………………………... 67 3.4.1. Η Επαγγελματική ικανοποίηση - θεωρητικό πλαίσιο ………………............ 67 3.4.1.1. Ορισμοί για την Επαγγελματική ικανοποίηση ……………………........... 68 3.4.1.2. Ιστορική Αναδρομή στις μελέτες για την επαγγελματική ικανοποίηση ……………………………………………………………………….. 68 3.4.2. Ηγέτης και εργασιακή ικανοποίηση ……………………………………….. 69 3.4.3. Εργασιακή ικανοποίηση και συναισθηματική νοημοσύνη …………………. 70 3.4.4. Η Εργασιακή ικανοποίηση από την υπηρετική ηγεσία …………………….. 71 3.5. Ηγεσία και διοίκηση ολικής ποιότητας ………………………………………... 72 3.5.1. Τα δεκατέσσερα βήματα της διοίκησης ολικής ποιότητας για την εκπαίδευση …………………………………………………………………............ 72 3.5.2. Ο ηγέτης του σχολείου στη διοίκηση ολικής ποιότητας …………………… 73 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4ο: ΗΓΕΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ……………………………………………………………………….. 75 4.1. Θεσμικό πλαίσιο ……………………………………………………………… 75 4.2. Ερευνητικά δεδομένα για την ηγεσία και διεύθυνση του ελληνικού σχολείου ………………………………………………………………….............. 78 Β΄ ΜΕΡΟΣ: ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5ο: ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ………………………... 87 5.1. Οι λόγοι διεξαγωγής και η πορεία της έρευνας ……………………………… 87 5.2. Στόχοι της έρευνας …………………….…………………………................... 87 5.2.1. Προσδιορισμός ερευνητικών υποθέσεων …………………….…………….. 88 5.3. Επιλογή ερευνητικής μεθόδου ………….......................................................... 89 5.4. Πληθυσμός, δείγμα και μεθοδολογικό πλαίσιο της έρευνας …….……...…... 90 5.5. Επιλογή μεθόδου δειγματοληψίας ……………………………......................... 91 5.6. Δομή, αξιοπιστία και εγκυρότητα του ερωτηματολογίου …….…………….. 92 5.7. Διαδικασία της έρευνας ………………………………………………………. 96 5.8. Επεξεργασία των δεδομένων ………………………………………………… 97 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6ο: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΥΡΗΜΑΤΩΝ ……………………… 99 6.1. Παρουσίαση των δημογραφικών χαρακτηριστικών ……...…………………… 99 6.2. Περιγραφή ποσοτικών ευρημάτων …………………………………………..... 101 6.3. Περιγραφή συσχετίσεων των μεταβλητών ……………………………………. 109 6.4. Περιγραφή συσχετίσεων των μεταβλητών ανάλογα με τον τύπο ηγεσίας …… 113 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7ο: ΣΥΖΗΤΗΣΗ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΕΥΡΗΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ …………………..…………………….................................................. 117 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8ο: ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ …………………... 125 Γ΄ ΜΕΡΟΣ: ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1 - Συνοδευτική επιστολή ερωτηματολογίου ………..……………. 131 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2 - Ερωτηματολόγιο: Απόψεις και αντιλήψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού Ιωαννίνων για το ρόλο του σύγχρονου Διευθυντή σχολικής μονάδας ……….………...…………………………………... 133 Δ΄ ΜΕΡΟΣ: ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 1. Ιστοσελίδες ……………..……………………………….……………………… 143 2. Πηγές …………………………..…………..………………………………….... 143 3. Ελληνόγλωσση Βιβλιογραφία ….…………………..…………………………… 145 4. Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία ………………………..……………………………. 156
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dimari.pdfΜεταπτυχιακή εργασία2.58 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11261
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.