Η συμβολή του καινοτόμου προγράμματος ΖΕΠ στην αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής των μαθητών ρομά (Master thesis)

Γαϊτάνης, Λεωνίδας


Abstract It has been documented that school drop-out consists a global issue that persists through time. It affects all students coming from different groups of people and it usually stems from social exclusion. One of these vulnerable groups is the Roma. The choice of this particular topic for my dissertation thesis is directly linked to my workplace and my personal interest in this subject. Working as a primary school teacher in N. Smirni, Larissa and teaching in a school which many Roma students attend, I noticed that there was high non-systematic attendance and school drop-out rate. Given that education plays a vital role in shaping students’ adult life and it can significantly contribute to changing their social situation, I considered it useful to investigate the reasons for school drop-out and to examine the degree to which the Educational Priority Zones (EPZ) and Integration Classes (IC) can assist in changing Roma’s attitude towards schools and the prevailing educational system. For the purpose of this study a qualitative research was conducted, and a questionnaire was used in order to investigate Roma parents’ opinion about the effectiveness of EPZ. The collection and analysis of the results led to the conclusion that Roma parents have a positive attitude towards the Educational Priority Zones.
Alternative title / Subtitle: The contribution of the innovative educational priority zoneprogram to the controntation of roma students ' school drop-out
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Εκπαίδευση, Ρομά, Ζώνη Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ), Τάξεις Υποδοχής (ΤΥ);Key words: Education, Roma, Educational Priority Zones (EPZ), Integration Classes
Description: Η μαθητική διαρροή αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινόμενο με διαχρονική διαδρομή. Πλήττει μαθητές και μαθήτριες πολλών πληθυσμιακών ομάδων, κυρίως από ευάλωτες κοινωνικά ομάδες. Μια από αυτές τις πληθυσμιακές ομάδες είναι και οι Ρομά.
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11231
Table of contents: ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Περίληψη…………………………………………………………................................5 Abstract………………………………………………………………………………..6 Εισαγωγή…………………………………………………………………………........7 1. Κεφάλαιο 1ο : ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ…………………………………………8 1.1 Σχολική / Μαθητική διαρροή……………………………………………………...8 1.2 Διαπολιτισμική εκπαίδευση……………………………………………………...10 1.3 Ο πολιτισμικά ευαίσθητος εκπαιδευτικός ……………………………………….13 2. Κεφάλαιο 2ο : Εκπαιδευτική ανισότητα - Εκπαίδευση των Ρομά…………….17 2.1 Πολιτικές Πρακτικές…………………………………………………………..…19 2.2 Ευρωπαϊκές εκπαιδευτικές πολιτικές για τους Ρομά……………………………..22 2.3 Παρεμβατικά προγράμματα για Ρομά παιδιά στην Ελλάδα………………………25 2.4.Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ)…………………………………...29 2.4.1 Εκπαιδευτικό Υλικό…………………………………………………………….33 2.4.2 Καθήκοντα και αρμοδιότητες Κοινωνικών Λειτουργών των ΖΕΠ……………..34 2.4.3 Καθήκοντα και αρμοδιότητες Ψυχολόγων των ΖΕΠ…………………………..36 2.4.5 Προτάσεις για την αποτελεσματικότητα των Τάξεων Υποδοχής………………38 3. Κεφάλαιο 3ο : Οικισμός Νέας Σμύρνης Λάρισας………………………………..39 3.1 Το υπό διερεύνηση σχολείο……………………………………………………....41 4.Κεφάλαιο 4ο : Η μεθοδολογία της έρευνας………………………………………42 4.1 Ανάλυση αποτελεσμάτων-στατιστικά στοιχεία…………………………………..44 ΕΠΙΛΟΓΟΣ…………………………………………………………………………..61 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11231
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.