Η ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ: ΤΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΣΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ EFQM (Master thesis)

Νταλαούτη, Παρασκευή


Στην παρούσα έρευνα διερευνούμε το βαθμό στον οποίο οι εκπαιδευτικοί ανταποκρίνεται στο κριτήριο «Διαδικασίες» του EFQM και στα υποκριτήριά του. Δεν υπάρχουν ερευνητικές μελέτες στη βιβλιογραφία που να εστιάζουν στη διερεύνηση των ποιοτικών χαρακτηριστικών στην ανάπτυξη των διαδικασιών, όπως τα προβάλλει το κριτήριο «Διαδικασίες» του μοντέλου Διοικητικής Αριστείας του EFQM, προσαρμοσμένο για εκπαιδευτικούς. Συγκεκριμένα, στην παρούσα έρευνα διερευνούμε τις αντιλήψεις εκπαιδευτικών σχολικών μονάδων και διευθυντών/ντριών της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αφενός για την ύπαρξη χαρακτηριστικών ποιότητας αναφορικά με τις διαδικασίες που ακολουθούνται στις σχολικές μονάδες και αφετέρου για τις δυνατότητες ανάπτυξης αυτών των χαρακτηριστικών, προκειμένου οι σχολικές μονάδες να εμφανίζουν ποιοτικά χαρακτηριστικά στη λειτουργία τους, ώστε η διοίκηση να ασκείται αποτελεσματικά στο πλαίσιο των αρχών της (ΔΟΠ) και με βάση τις προδιαγραφές που το Ευρωπαϊκό Μοντέλο Διοικητικής Αριστείας του EFQM ορίζει.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Ποιότητα στην εκπαίδευση Ποιοτικά Χαρακτηριστικά;Διοίκηση Ολικής Ποιότητας;Ευρωπαϊκό Μοντέλο Διοικητικής Αριστείας EFQM;Διαδικασίες;Ποιοτικά Χαρακτηριστικά
Description: Μεταπτυχιακή εργασία
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11227
Table of contents: ΜΕΡΟΣ Α΄: ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ 10 Εισαγωγή 10 Κεφάλαιο 1ο : Η Προβληματική της Έρευνας 12 1.1.Διατύπωση Ερευνητικού Προβλήματος 12 1.2. Σκοπός της έρευνας 13 1.3. Ερωτήματα της Έρευνας 14 1.4. Αναγκαιότητα της έρευνας 16 1.5. Σπουδαιότητα του Προβλήματος 17 1.6. Προϋποθέσεις της έρευνας 17 1.7. Οριοθέτηση του προβλήματος 17 Κεφάλαιο 2ο : Ανασκόπηση ερευνών 18 2.1 Παρουσίαση ερευνών για την εφαρμογή ΔΟΠ στην εκπαίδευση 18 2.2 Παρουσίαση ερευνών σχετικά με την εφαρμογή του μοντέλου EFQM στην εκπαίδευση 23 2.3.Η αναγκαιότητα εφαρμογής της Δ.Ο.Π. στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα 29 2.4. Κριτική αποτίμηση της ερευνητικής βιβλιογραφίας 31 Κεφάλαιο 3ο: Η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας στο πλαίσιο της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας: το κριτήριο διαδικασίες στο μοντέλο EFQM Θεωρητική Προσέγγιση 33 3.1. Εισαγωγικές έννοιες της Ποιότητας 33 3.1.1. Εννοιλογική προσέγγιση της ποιότητας 33 3.1.2. Εννοιολογική προσέγγιση της ποιότητας στην Εκπαίδευση 34 3.1.3.Πρότυπα και μεθοδολογίες ποιότητας στον χώρο της εκπαίδευσης 40 3.1.4. Σύνδεση ποιότητας με την αποτελεσματικότητα και βελτίωση των σχολείων 41 3.1.5. Κουλτούρα Ποιότητας 43 3.1.6.Διαμόρφωση συνεργατικής κουλτούρας μάθησης 46 3.1.7.Κουλτούρα αυτοαξιολόγησης 47 3.2. Διοίκηση Ολικής Ποιότητας (ΔΟΠ) 49 3.2.1.Ορισμοί ΔΟΠ 49 3.2.2.Βασικές έννοιες της ΔΟΠ 55 3.2.3.Οι 4 πυλώνες της ΔΟΠ 57 3.2.4.Τα Βραβείο Ποιότητας 59 3.3.Η ΔΟΠ στην εκπαίδευση 61 3.3.1.Η ΔΟΠ στην εκπαίδευση - Γενικά 61 3.3.2.Αρχές ΔΟΠ στην εκπαίδευση 63 3.3.3.Εμπόδια στην εφαρμογή της ΔΟΠ στην ελληνική εκπαίδευση 66 3.3.4.Διεθνείς πρωτοβουλίες για διοίκηση ποιότητας στην εκπαίδευση 67 3.4.Ο ρόλος της αξιολόγησης στην υλοποίηση της ΔΟΠ 71 3.4.1. Η αξιολόγηση ως μέρος της διοίκησης ενός εκπαιδευτικού οργανισμού 71 3.4.2.Εκπαιδευτικό έργο 72 3.4.3.Η σχολική μονάδα και η άσκηση εκπαιδευτικής πολιτικής 73 3.4.4.Αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου 74 3.4.4.1.Μοντέλα και μορφές αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου 75 3.4.4.2.H εσωτερική αξιολόγηση των σχολείων 80 3.4.5.Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού έργου στην Ε.Ε και στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό σύστημα 85 Κεφάλαιο 4. Το Μοντέλο Επιχειρηματικής Αριστείας EFQM στην αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων 89 4.1.Το Μοντέλο EFQM και η εφαρμογή του στην εκπαίδευση 89 4.2.Οι θεμελιώδεις έννοιες της Αριστείας 92 4.3. Διερεύνηση εφαρμογής του Μοντέλου Επιχειρηματικής Αριστείας EFQM στην αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων 94 4.3.1. Οι βασικοί τύποι μεθόδων αξιολόγησης του μοντέλου αριστείας του EFQM. 94 4.3.2. Οφέλη από την αυτοαξιολόγηση με το EFQM 97 4.3.3.Διαδικασία αυτοαξιολόγησης 98 4.4.Αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων με το κριτήριο "Διαδικασίες/μέθοδοι" του EFQM 100 4.4.1.Ανάλυση των υποκριτηρίων του κριτηρίου «Διαδικασίες» που προβλέπονται από το EFQM 103 ΜΕΡΟΣ Β΄: ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ 108 Κεφάλαιο 5ο.: Η έρευνα 108 5.1.Είδος έρευνας 108 5.2. Καθορισμός του δείγματος - Δειγματοληψία 108 5.3. Ερευνητική διαδικασία 109 5.4 Ερευνητικό Εργαλείο – Διαμόρφωση ερωτηματολογίου 109 5.4.Αξιοπιστία και εγκυρότητα περιεχομένου του ερωτηματολογίου 112 5.5.Συλλογή και ανάλυση των δεδομένων 114 5.6. Ερευνητικά ερωτήματα και υποερωτήματα 114 Κεφάλαιο 6ο : Παρουσίαση αποτελεσμάτων της Έρευνας 118 6. 1. Χαρακτηριστικά του δείγματος της έρευνας 118 6.2. Στοιχεία χαρακτηριστικών ποιότητας σχετικά με τις διαδικασίες/μεθόδους των σχολικών μονάδων 119 6.2.1.Ερευνητικό Υποερώτημα 1. (ερώτημα 11 ερωτηματολογίου) 119 6.2.2.Ερευνητικό Υποερώτημα 2. (ερώτημα 12 ερωτηματολογίου) 121 6.2.3.Ερευνητικό Υποερώτημα 3. (ερώτημα 13 ερωτηματολογίου) 122 6.2.4.Ερευνητικό Υποερώτημα 4. (ερώτημα 14 ερωτηματολογίου) 124 6.2.5.Ερευνητικό Υποερώτημα 5. (ερώτημα 15 ερωτηματολογίου) 126 6.2.6.Ερευνητικό Υποερώτημα 6. (ερώτημα 16 ερωτηματολογίου) 127 6.2.7.Ερευνητικό Υποερώτημα 7. (ερώτημα 17 ερωτηματολογίου) 128 6.2.8.Ερευνητικό Υποερώτημα 8. (ερώτημα 18 ερωτηματολογίου) 130 6.2.9.Ερευνητικό Υποερώτημα 9. (ερώτημα 19 ερωτηματολογίου) 131 6.2.10.Ερευνητικό Υποερώτημα 10. (ερώτημα 20 ερωτηματολογίου) 133 6.2.11.Ερευνητικό Υποερώτημα 11. (ερώτημα 21 ερωτηματολογίου) 138 6.3.Συσχέτιση των απαντήσεων με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά 142 6.3.1. Συσχέτιση των απαντήσεων των εκπαιδευτικών με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά 143 6.3.2. Συσχέτιση των απαντήσεων των διευθυντών/ντριών με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά 149 6.4. Σύγκριση απαντήσεων εκπαιδευτικών και διευθυντών/ντριών 152 Κεφάλαιο 7ο : Συζήτηση των αποτελεσμάτων της Έρευνας 159 7.1.Συζήτηση των Αποτελεσμάτων της έρευνας 159 7.1.1. Γενικά και Δημογραφικά στοιχεία του δείγματος 159 7.1.2. Στοιχεία χαρακτηριστικών ποιότητας στις διαδικασίες που ακολουθούνται στις σχολικές μονάδες 159 7.1.3. Επίδραση των δημογραφικών χαρακτηριστικών στις απαντήσεις των εκπαιδευτικών και διευθυντών/ντριών 165 7.1.4. Διαφοροποίηση τω απαντήσεων εκπαιδευτικών και διευθυντών/ντριών σχολικών μονάδων. 167 Κεφάλαιο 8ο : Συμπεράσματα και προτάσεις 170 8.1 Συμπεράσματα της έρευνας 170 8.2. Περιορισμοί και Προτάσεις 174 ΜΕΡΟΣ Γ΄: ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ 179 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ 179 Ελληνόγλωσση 179 Ξενόγλωσση 184 Παράρτημα Ι: Ερωτηματολόγιο 192 Παράρτημα ΙΙ: Συμπληρωματικοί Πίνακες 198 ΜΕΡΟΣ Α΄: ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ 10 Εισαγωγή 10 Κεφάλαιο 1ο : Η Προβληματική της Έρευνας 12 1.1.Διατύπωση Ερευνητικού Προβλήματος 12 1.2. Σκοπός της έρευνας 13 1.3. Ερωτήματα της Έρευνας 14 1.4. Αναγκαιότητα της έρευνας 16 1.5. Σπουδαιότητα του Προβλήματος 17 1.6. Προϋποθέσεις της έρευνας 17 1.7. Οριοθέτηση του προβλήματος 17 Κεφάλαιο 2ο : Ανασκόπηση ερευνών 18 2.1 Παρουσίαση ερευνών για την εφαρμογή ΔΟΠ στην εκπαίδευση 18 2.2 Παρουσίαση ερευνών σχετικά με την εφαρμογή του μοντέλου EFQM στην εκπαίδευση 23 2.3.Η αναγκαιότητα εφαρμογής της Δ.Ο.Π. στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα 29 2.4. Κριτική αποτίμηση της ερευνητικής βιβλιογραφίας 31 Κεφάλαιο 3ο: Η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας στο πλαίσιο της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας: το κριτήριο διαδικασίες στο μοντέλο EFQM Θεωρητική Προσέγγιση 33 3.1. Εισαγωγικές έννοιες της Ποιότητας 33 3.1.1. Εννοιλογική προσέγγιση της ποιότητας 33 3.1.2. Εννοιολογική προσέγγιση της ποιότητας στην Εκπαίδευση 34 3.1.3.Πρότυπα και μεθοδολογίες ποιότητας στον χώρο της εκπαίδευσης 40 3.1.4. Σύνδεση ποιότητας με την αποτελεσματικότητα και βελτίωση των σχολείων 41 3.1.5. Κουλτούρα Ποιότητας 43 3.1.6.Διαμόρφωση συνεργατικής κουλτούρας μάθησης 46 3.1.7.Κουλτούρα αυτοαξιολόγησης 47 3.2. Διοίκηση Ολικής Ποιότητας (ΔΟΠ) 49 3.2.1.Ορισμοί ΔΟΠ 49 3.2.2.Βασικές έννοιες της ΔΟΠ 55 3.2.3.Οι 4 πυλώνες της ΔΟΠ 57 3.2.4.Τα Βραβείο Ποιότητας 59 3.3.Η ΔΟΠ στην εκπαίδευση 61 3.3.1.Η ΔΟΠ στην εκπαίδευση - Γενικά 61 3.3.2.Αρχές ΔΟΠ στην εκπαίδευση 63 3.3.3.Εμπόδια στην εφαρμογή της ΔΟΠ στην ελληνική εκπαίδευση 66 3.3.4.Διεθνείς πρωτοβουλίες για διοίκηση ποιότητας στην εκπαίδευση 67 3.4.Ο ρόλος της αξιολόγησης στην υλοποίηση της ΔΟΠ 71 3.4.1. Η αξιολόγηση ως μέρος της διοίκησης ενός εκπαιδευτικού οργανισμού 71 3.4.2.Εκπαιδευτικό έργο 72 3.4.3.Η σχολική μονάδα και η άσκηση εκπαιδευτικής πολιτικής 73 3.4.4.Αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου 74 3.4.4.1.Μοντέλα και μορφές αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου 75 3.4.4.2.H εσωτερική αξιολόγηση των σχολείων 80 3.4.5.Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού έργου στην Ε.Ε και στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό σύστημα 85 Κεφάλαιο 4. Το Μοντέλο Επιχειρηματικής Αριστείας EFQM στην αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων 89 4.1.Το Μοντέλο EFQM και η εφαρμογή του στην εκπαίδευση 89 4.2.Οι θεμελιώδεις έννοιες της Αριστείας 92 4.3. Διερεύνηση εφαρμογής του Μοντέλου Επιχειρηματικής Αριστείας EFQM στην αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων 94 4.3.1. Οι βασικοί τύποι μεθόδων αξιολόγησης του μοντέλου αριστείας του EFQM. 94 4.3.2. Οφέλη από την αυτοαξιολόγηση με το EFQM 97 4.3.3.Διαδικασία αυτοαξιολόγησης 98 4.4.Αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων με το κριτήριο "Διαδικασίες/μέθοδοι" του EFQM 100 4.4.1.Ανάλυση των υποκριτηρίων του κριτηρίου «Διαδικασίες» που προβλέπονται από το EFQM 103 ΜΕΡΟΣ Β΄: ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ 108 Κεφάλαιο 5ο.: Η έρευνα 108 5.1.Είδος έρευνας 108 5.2. Καθορισμός του δείγματος - Δειγματοληψία 108 5.3. Ερευνητική διαδικασία 109 5.4 Ερευνητικό Εργαλείο – Διαμόρφωση ερωτηματολογίου 109 5.4.Αξιοπιστία και εγκυρότητα περιεχομένου του ερωτηματολογίου 112 5.5.Συλλογή και ανάλυση των δεδομένων 114 5.6. Ερευνητικά ερωτήματα και υποερωτήματα 114 Κεφάλαιο 6ο : Παρουσίαση αποτελεσμάτων της Έρευνας 118 6. 1. Χαρακτηριστικά του δείγματος της έρευνας 118 6.2. Στοιχεία χαρακτηριστικών ποιότητας σχετικά με τις διαδικασίες/μεθόδους των σχολικών μονάδων 119 6.2.1.Ερευνητικό Υποερώτημα 1. (ερώτημα 11 ερωτηματολογίου) 119 6.2.2.Ερευνητικό Υποερώτημα 2. (ερώτημα 12 ερωτηματολογίου) 121 6.2.3.Ερευνητικό Υποερώτημα 3. (ερώτημα 13 ερωτηματολογίου) 122 6.2.4.Ερευνητικό Υποερώτημα 4. (ερώτημα 14 ερωτηματολογίου) 124 6.2.5.Ερευνητικό Υποερώτημα 5. (ερώτημα 15 ερωτηματολογίου) 126 6.2.6.Ερευνητικό Υποερώτημα 6. (ερώτημα 16 ερωτηματολογίου) 127 6.2.7.Ερευνητικό Υποερώτημα 7. (ερώτημα 17 ερωτηματολογίου) 128 6.2.8.Ερευνητικό Υποερώτημα 8. (ερώτημα 18 ερωτηματολογίου) 130 6.2.9.Ερευνητικό Υποερώτημα 9. (ερώτημα 19 ερωτηματολογίου) 131 6.2.10.Ερευνητικό Υποερώτημα 10. (ερώτημα 20 ερωτηματολογίου) 133 6.2.11.Ερευνητικό Υποερώτημα 11. (ερώτημα 21 ερωτηματολογίου) 138 6.3.Συσχέτιση των απαντήσεων με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά 142 6.3.1. Συσχέτιση των απαντήσεων των εκπαιδευτικών με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά 143 6.3.2. Συσχέτιση των απαντήσεων των διευθυντών/ντριών με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά 149 6.4. Σύγκριση απαντήσεων εκπαιδευτικών και διευθυντών/ντριών 152 Κεφάλαιο 7ο : Συζήτηση των αποτελεσμάτων της Έρευνας 159 7.1.Συζήτηση των Αποτελεσμάτων της έρευνας 159 7.1.1. Γενικά και Δημογραφικά στοιχεία του δείγματος 159 7.1.2. Στοιχεία χαρακτηριστικών ποιότητας στις διαδικασίες που ακολουθούνται στις σχολικές μονάδες 159 7.1.3. Επίδραση των δημογραφικών χαρακτηριστικών στις απαντήσεις των εκπαιδευτικών και διευθυντών/ντριών 165 7.1.4. Διαφοροποίηση τω απαντήσεων εκπαιδευτικών και διευθυντών/ντριών σχολικών μονάδων. 167 Κεφάλαιο 8ο : Συμπεράσματα και προτάσεις 170 8.1 Συμπεράσματα της έρευνας 170 8.2. Περιορισμοί και Προτάσεις 174 ΜΕΡΟΣ Γ΄: ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ 179 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ 179 Ελληνόγλωσση 179 Ξενόγλωσση 184 Παράρτημα Ι: Ερωτηματολόγιο 192 Παράρτημα ΙΙ: Συμπληρωματικοί Πίνακες 198
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11227
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.